Ekologové vítají záměr Francie a Německa snížit nejvyšší povolenou rychlost. Ve státech probíhá diskuze ohledně limitu na dálnicích. Například v Paříži už ale téměř rok platí třicítka. Kromě vyšší bezpečnosti to má přinést také snížení emisí a spotřeby. Jiří Koželouh z hnutí Duha to ale považuje jen za pouhý dílčí krok. Podle něj je potřeba udělat víc. „Vítáme tento nápad, ale pouhým omezením rychlosti se rozhodně nezbavíme závislosti na ropě. I s ohledem na životní prostředí by mělo být cílem přimět lidi, aby cestovali jiným, ekologičtějším způsobem,“ uvedl s tím, že omezení rychlosti vnímá jen jako rychlý technický krok.
Dopravní experti dopad tohoto opatření na znečištění ovzduší i spotřebu také zpochybňují. Jde podle nich spíš o dynamiku jízdy, než o rychlost. Jak Impulsu řekl Roman Budský, argumenty ohledně snižování emisí a spotřeby jsou zavádějící. „Tam jde spíš o styl jízdy, dynamiku. Pokud budou řidiči stále jezdit stylem brzda - plyn, spotřebu nesníží a emise budou také vypouštět ve velké míře dál.“
Třeba v Paříži už téměř rok platí povinná třicítka. Dopravní expert Roman Budský si ale nemyslí, že je tam díky tomu čistší vzduch. „Pro většinu moderních motorů jde o nevhodnou rychlost. Otáčky při ní totiž dosahují neoptimálních hodnot. Při zařazeném rychlostním stupni 2 je auto navíc hlučné a má vyšší spotřebu,“ řekl Rádiu Impuls. Oproti tomu při rychlosti 50 kilometrů za hodinu jsou dnešní vozy méně hlučné a vypouštějí méně emisí.
V otázce bezpečnosti ale snížení rychlosti prý smysl má. „Když jedou auta pomaleji, vytvářejí plynule jedoucí proud vozidel bez nějakých razantních snah o předjíždění. Sníží se rychlostní rozdíl mezi pomalu jedoucími kamiony a rychleji jedoucími osobními auty a motocykly.“
Poslechněte si reportáž ze záznamu: