Řada podniků nabízí příjem objednávek či platbu pomocí mobilního telefonu. Stačí naskenovat QR kód umístěný na stole restaurace. Jde o způsob řešení nedostatku zaměstnanců po covidové krizi. „Platba i objednání probíhá přímo v prohlížeči mobilního telefonu. Hlavním účelem je zrychlit ten proces, zvednout tržby a pomoci personálu v době, kdy je problematické sehnat lidi z gastroprostředí,“ uvádí Richard Beníšek, ředitel společnosti Speedlo dodávající tato řešení restauracím.
Zájem mají podniky napříč republikou. „Není rozdíl, jestli je to Praha nebo malé město. Jde o cestu, jak udělat nějakou inovaci bez nutnosti velkých vstupních nákladů, takže i ty malé restaurace, které nemají velký rozpočet na investice, toto poptávají a zkoušejí.“
Při objednávání z prohlížeče se platí předem. V restauracích se ale můžete setkat i s konkurenčními platformami, u nichž je nutné stáhnout aplikaci. V případě platformy Qerko lze platit až po konzumaci. „Negativní recenze vždy zmiňovaly, že naše obsluha nestíhá a jelikož se momentálně po covidové krizi velmi těžce shání personál, tak jsme k tomu přistoupili,“ uvádí provozní restaurace Vozovna v pražské Stromovce Tomáš Lacina s tím, že se do gastro oborů vrátilo málo lidí. „Čas to ušetří a funguje to,“ dodává Lacina.
Restauratéři i vývojáři těchto platforem se ale shodují na tom, že cílem rozhodně není zrobotizovat české hospody a restaurace. „Účelem určitě není nahradit fyzický kontakt mezi lidmi,“ tvrdí Beníšek. Přikyvuje i Lacina:„Gastronomie byla vždy založená na osobním kontaktu hosta a číšníka.“
Poslechněte si reportáž ze záznamu: