S výstavbou vysokorychlostních tratí se má v Česku začít za tři roky. Počítají s tím ministerstvo dopravy i Správa železnic. Pomoci s tím má i chlouba francouzské železnice. TGV si Správa železnic půjčila na týden za více než 9 milionů korun. „Věřím, že strhne tu lepší náladu, pojďme to prostě vybudovat. Takhle daleko Česko s přípravami vysokorychlostních železnic ještě nebylo,“ říká šéf Správy Jiří Svoboda.
Vlak TGV dokáže jet rychlostí vyšší než 300 kilometrů za hodinu. V Česku je maximální povolená rychlost zhruba poloviční. „My bychom byli rádi, aby ta budoucí síť splňovala požadavky i nad 300 kilometrů v hodině, ale pochopitelně budou místa, kde se ty rychlostní vlaky dostanou na rychlost 200 kilometrů v hodině. Cílem je postupně zajistit pro všechny cestující kratší dojezdové časy z místa A do místa B,“ popisuje ministr dopravy Martin Kupka.
Do Česka dorazila historická prezentační jednotka francouzského rychlovlaku, která je přes 40 let stará. „Tyto soupravy pořád na vysokorychlostních tratích fungují. Chtěli jsme dát jasně najevo, že Česko míří k vysokorychlostním tratím. Nám opravdu jde o to, aby se lidé mohli podívat a vzbudilo to zájem o vysokorychlostní železnici,“ říká Kupka. „Kdybychom měli zaplatit cestu nejmodernějších vlaků, tak by to znamenalo náklady v řádech desítek milionů korun,“ doplňuje ministr.
S výstavbou vysokorychlostních tratí se má začít v roce 2025, první nové železnice by se mohly otevřít o pět let později.
Poslechněte si reportáž ze záznamu:
Autor: Vít Zábranský, Rádio Impuls

