Brněnský přístroj odhalí viníka nehody, laserem pozná i neviditelné stopy

Vypátrat, kdy řidič před srážkou začal skutečně brzdit a kdo je viníkem nehody, pomůže nový pomocník od brněnské firmy AtomTrace. Zařízení totiž dokáže na silnici najít i část stopy pneumatik, která není viditelná pouhým okem.

Právě tato část brzdné dráhy přitom může být rozhodující při určení viníka nehody.

„Policisté na místě nehody kontrolují brzdné stopy jen vizuálně, jinou metodu bohužel nemají. Problém je však v tom, že automobily vybavené systémem ABS zanechávají na silnici stopu až při dosažení určité minimální rychlosti. Auto však mohlo brzdit třeba o dvacet metrů dřív, což ale na silnici pouhým okem nevidíme,“ vysvětluje technický ředitel společnosti AtomTrace Tomáš Janeček. 

Nové zařízení, jež vzniká ve spolupráci s policií i odborníky z Vysokého učení technického, dokáže díky laserové spektroskopii najít i neviditelnou část stopy.

Klíčové přitom bylo zjistit, který chemický prvek má přístroj v brzdné dráze hledat. Musí to být totiž takový, který je v pneumatikách, ale není obsažen v povrchu silnic. Vyhrál zinek.

„Přístroj má na podvozku umístěný laser, který pomocí impulzů analyzuje povrch vozovky a hledá neviditelné zinkové stopy. Policistům stačí jednoduše nastavit velikost prostoru, který potřebují prozkoumat, a Road-Trace se sám pohybuje,“ přibližuje Janeček.

Dálkové ovládání i průmyslové kartáče

Podle Alberta Bradáče z Ústavu soudního inženýrství VUT, kde se zabývají analýzami dopravních nehod, o viníkovi nehody často rozhoduje právě rychlost vozidel. 

„Nemůžeme říct, jestli rychlost při střetu byla celou dobu stejná, nebo před ním byla vyšší. A právě to může rozhodnout o viníkovi. Pokud je rychlost před střetem na hranici povolené maximální rychlosti a zjistíme, že řidič předtím brzdil, znamená to, že jel výrazně rychleji a příčinou nehody může být jeho vysoká rychlost,“ zdůvodňuje Bradáč význam této metody.

Ta je unikátní i ve světě. „Vědci zkoušejí chemické metody, odběry vzorků s následnou analýzou v laboratoři, ale tuto laserovou metodu zatím nikdo nepoužívá,“ poukazuje Bradáč.

Přestože bude stroj určen především pro dopravní policii, využijí ho i pojišťovny, které často musí řešit vzniklou škodu u vážných dopravních nehod. A podle Janečka mají zájem i v zahraničí. Brno

Přístroj má nyní na délku něco přes metr, ale je možné, že se jej v budoucnu podaří zmenšit, třeba až na velikost zahradní sekačky. Jeho obsluha bude velmi jednoduchá – policista by mohl vše ovládat dálkově, podobně jako modelář autíčko či letadlo. Vybaven je i průmyslovými kartáči, které po nafocení z místa nehody vyčistí odpad z aut a jiné mechanické nečistoty, aby byl povrch pro samotné měření čistý.

V následujících týdnech začnou stroj testovat. Prototyp bude funkční v polovině letošního roku a na trh ho firma plánuje uvést do konce roku. Jeho cena se bude pohybovat okolo dvou a půl milionu korun.