Za 5 let se má řidičům kamionů lépe parkovat

  7:00
Parkovací místa na dálničních odpočívkách pohlídají moderní technologie! Ředitelství silnic a dálnic testuje systém, který by řidičům hlásil, kde jsou ještě volná stání k odstavení kamionů. Nákladní auta by se tak mohla snáze rozprostřít po celé dálniční síti.

Dálnici D1 na Benešovsku směrem na Prahu uzavřela nehoda pěti aut, na dálnici vznikla sedmikilometrová kolona (24. července 2021) | foto: Ředitelství silnic a dálnic

Čidla umístěná přímo v asfaltu na parkovacím místě poznají, zda zde kamion stojí nebo ne. Počet volných míst by pak mohl podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla poradit řidičům, kde zaparkovat. „Bude to i formou aplikace. Řidič kamionu pojede a před sebou v aplikaci uvidí počet parkovacích míst na odpočívkách, kolem kterých pojede.“

Obsazenost by mohlo hlásit i počítadlo 2 kilometry před sjezdem. Specialista na odpočívky Martin Lansfeld řekl, že se už systém testuje. „Do pěti let by to mohlo být funkční. Teď by se měl v nejbližší době spustit pilotní provoz. Všechny nové odpočívky jsou na to už připravené. Máme tu rozvody i kamerový systém.“ Čidla jsou už nainstalovaná na nových nebo rekonstruovaných stáních. Na nejvytíženější české dálnici bude ale zavádění trvat trochu déle. „Ten systém stojí na tom, že musíme mít tu kapacitu dostatečnou. Na D1 by to teď smysl úplně nedávalo, protože večer v 17 hodin tady je prostě plno. Ty cedule by tady byly zbytečné. V okamžiku, kdy navýšíme tu kapacitu, tak bude fajn kamiony rozmělnit a z odpočívky na 70. kilometru je posílat třeba na další.“

Novinka zlepší koordinaci mezi jednotlivými záchytnými místy. „Řidiči mají tendenci dojíždět až na hranice a hromadí se na odpočívkách před ní. Ten systém by měl říct, že je například sto míst už u Rokycan a není nutné jet až na Rozvadov,“ ilustruje způsob použití Lansfeld.

Parkovacích míst pro kamiony je ale na českých dálnicích pořád málo a tvorba nových je složití. Přilehlé obce proti výstavbě protestují. Na prázdno tak vyšla snaha vybudovat odpočinkovou stanici na dálnici D35 v úseku Opatovice - Časy, který se má otevřít koncem letošního roku. Šéf ŘSD Radek Mátl Impulsu řekl, že se nepodařilo přesvědčit obec Borek. „Vznikl obrovský odpor, který jsme nedokázali zlomit. Obec si myslí, že to pro ni bude nebezpečné kvůli světelnému smogu, kriminalitě, a tak dále. Snažíme se tyto předsudky vyvrátit. Nová oplocená odpočívka s kamerovým systémem opravdu nepřináší okolí žádné problémy.“

Aktuálně na české dálniční síti chybí především parkovací místa pro kamiony. Protože je získávání pozemků pro vznik nových odpočívek složitý, jde Ředitelství silnic a dálnic také cestou rekonstrukce těch stávajících.

Poslechněte si reportáž ze záznamu: