Často se také jedná o krádeže velice rychlé, kdy zloděj vezme jednu, maximálně dvě věci a z obchodu rychle uteče. „Pachatel vjel hned po otevření do obchodu na kole, vzal lahev alkoholu a zase z prodejny vyjel bez toho, aby někdo stihl zareagovat,“ ilustruje přímočarost zlodějů Jaromír Průša, předseda české pobočky Mezinárodní asociace bezpečnostního managementu.
Najdou se ale i koumáci. Služba odhalila ženu, která předstírala vysoký stupeň těhotenství a do „břicha“ doslova naládovala stovky holicích břitů za desítky tisíc korun.
„Častěji se setkáváme s organizovanými skupinami, které putují po obchodních centrech po celé zemi. Specifickou skupinou jsou v tomto ohledu mladiství a děti,“ doplňuje informace Jaroslav Zoubek, ředitel divize obchodních center společnosti M2C, a vysvětluje, že roste význam technologií a sociálních sítí.
„V jednom obchodním řetězci se nenechavci napojili na veřejnou wi-fi, a když zjistili, že je v obchodě i wi-fi s názvem bezpečnostní agentury, vytušili přítomnost skryté ostrahy v civilu a s kamerovým systémem, takže tam ten den nešli krást,“ upozorňuje na dvousečnost výhod wi-fi v prostoru obchodního centra Průša. Sociální sítě pak podle něj často slouží k prodeji nejen kradených věcí, ale i kradených bodů věrnostních soutěží obchodních center. Oldřich Rutar, který je vedoucím výboru na ochranu měkkých cílů české pobočky mezinárodního sdružení bezpečnostních profesionálů, upozorňuje na stále užší spolupráci s policií a všemi složkami Integrovaného záchranného systému. Vedle krádeží se bezpečnostní agentury stále důkladněji zaměřují i na celkové zabezpečení obchodních center proti případným útokům včetně teroristických.
Samozřejmostí je sledování podezřelých zavazadel. Nic z toho ale neberou pracovníci ostrahy na lehkou váhu, okamžitě volají na pomoc policii. „Myslím, že úroveň bezpečnosti, kterou poskytujeme, je na stejné úrovni jako v kterékoli jiné zemi v západní Evropě,“ připomíná Jaroslav Zoubek.
Loni se kradlo máslo
Na krádežích zboží se projeví i sezonní nabídka nebo zdražování určitého sortimentu. Krádeže másla se loni na podzim zvýšily až o deset procent. Někde je opatřovali ochrannými čipy. V Mostě se pokusil muž odnést z obchodu 150 másel v ceně téměř deset tisíc korun. Jiný filuta z Karlovarska vynesl na více pokusů z obchodů téměř dvě stě másel za více než deset tisíc korun.
Číslo dne: 200
Téměř tolik nákupních parků všech velikostí je nyní v Česku. Jako „nákupní park“ je definován objekt, kde jsou tři a více obchodů s plochou nad 1000 metrů čtverečních. Do dvou let by mělo přibýt dalších téměř 70 obchodních center o celkové výměře asi 300 tisíc metrů čtverečních. Největším nákupním centrem je pražský OC Chodov, na druhém místě je ostravské Forum Nová Karolina.
Autor: Deník METRO