Pro některé je zdrojem vtípků, jiní jej vzali doslova za svůj. „Naše nová vizuální identita opravdu frčí. Tušili jsme, že nový vizuál vzbudí zájem a emoce, ale že ho během pár hodin použije McDonald’s, Footshop nebo Alza.cz, to jsme nečekali. Někteří už ho používají, aby ukázali, že jsou místní, líbí se ale i jinde, jak naznačuje instagramový příspěvek kavárna Národní /||8,“ říká pro deník Metro mluvčí Prahy 3 Michaela Luňáčková.
Faktu, že z jedenaosmdesáti návrhů vzešly z veřejné soutěže jako vítězné tři červené čárky, nemůže mnoho lidí přijít na chuť nejen kvůli půlmilionové ceně, ale především strohému designu. A to ani přesto, že četní uživatelé na sociálních sítích přiznávají, že patnáct let staré červenomodré logo ani neznali. Najde se ale také mnoho příznivců, jež logo inspirovalo k vytváření nejrůznějších vlastních variací.
Oddělit posměváčky od těch, kteří novou grafickou tvář Prahy 3 opravdu kvitují, není ani po pár dnech vždy jednoduché.
Deník Metro proto oslovil předního tuzemského designéra Lukáše Veverku, aby nový vizuální styl od kolegů z Jakub Vaněk Studio ohodnotil po odborné stránce. Veverka se pro tento úkol hodí nejen proto, že se již v minulosti několikrát sám setkal s nepochopením, ale také proto, že na trojce několik let žije.
„Nový vizuální styl zdejší kolorit poměrně přesně vystihuje. Pro lidi, kteří Prahu 3 znají, je logo snadno pochopitelné a čitelné, nicméně naprosto chápu, že vzbuzuje kontroverze. Instituce typu městské části hlavního města by možná neměly mít tak hravé identity a jde v tomhle případě o nevhodný přístup,“ vysvětluje pro Meto Veverka.
Jestli má nová identita vystihovat městskou část tak, jak ji znají místní nyní, či naznačovat vizi, jakou Prahou se trojka má stát v budoucnu, je podle Veverky otázkou. Volba odborné poroty i městské části však byla správná. „Osobně bych v celé identitě nepotřeboval slovní variace, kdy logo v podobě tří čárek nahrazuje fragmenty slov. Byť chápu, že to má v tuhle chvíli především ukazovat různé možnosti, jak se značkou pracovat. Ukazuje to, že je tam větší potenciál než jen logo tapetovat bezmyšlenkovitě na různé aplikace,“ dodává Veverka.
Že v Praze najdeme nejen mnoho desítek druhů košů, laviček, ale i druhů písma a log v propagačních materiálech městských částí, není pro Pražany novinkou. Každá městská část, každé ministerstvo, každý úřad má svoje logo a svoji identitu a nevypadá to, že by mělo dojít ke změně. V rámci širší grafické obce se přitom toto téma řeší již léta.
Veverka připomíná, že obecně panuje názor, že se tento nešvar musí odstranit a podle vzoru některých zemí či měst identity sjednotit. „Argumentuje se zlevněním pro stát a dalšími výhodami, jež promyšlená jednotná identita přináší. Tyto argumenty jsou validní a technicky správné. Nicméně já se domnívám, že současná roztříštěná identita nás jako Čechy vlastně velice správně identifikuje. K nám to prostě sedí,“ doplňuje Veverka. „Tak, a teď si skočím na Jiřák do večerky a na rohu vydrápu do omítky klíčema tři čárky,“ žertuje Veverka.
McDonald na Flóře
Logo použila i Alza
Praha 3 už logo využila pro propagaci zajímavých akcí
Autor: Filip Jaroševský, deník METRO