Český trh můžou zaplavit čínské výrobky, varoval na Impulsu Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci

  13:48
Čeští obchodníci varují před záplavou čínským zbožím. Upozorňují na to, po zavedení drastických cel v USA se Evropa stane hlavním cílem čínských výrobců, kteří obcházejí pravidla a domácí obchodníci tak ztrácejí konkurenceschopnost.

Zdroj: archiv Deníku | foto: Impuls.cz

„Zboží sem proudí v malých anonymních zásilkách. Místo toho, aby to sem proudilo v kontejnerech, kde se to proclí, zkontroluje z hlediska bezpečnosti, tak to sem jde po jednotkách balíčků. Má to samostatné obaly, to je první problém, zatěžování životního prostředí, neplatí poplatek na likvidaci obalu, nemá to kontrolu,“ řekl ve vysílání Rádia Impuls výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Mezi lety 2023 a 2024 narostl objem čínských balíčků dodaných do Česka o 170 procent. Celkem jde o jedenáctiprocentní podíl na trhu. Vetyška v pořadu Impulsy Honzy Benešovského připustil, že pro zákazníky je lákavé objednávat si zboží z čínských e-shopů z hlediska ceny. Kvalita je podle něho ale často pochybná. Varoval i před možným zdravotními dopady. „Už se objevují testy i ty, které jsme zadávali my, teď finišují. Ale můžu prozradit, že se tam objevuje rtuť, jsou tam i nějaké karcinogeny ve stonásobné koncentraci, než je ve výrobcích, které procházejí certifikacemi,“ řekl Vetyška.

Obchodníci tvrdí, že příval čínského zboží, které nepodléhá kontrole, znevýhodňuje české prodejce. „My už tu zákony máme, stačilo by je vymáhat,“ prohlásil Vetyška. „Když vynechám clo, tak je to o klamání spotřebitele v rámci gamifikace nákupů, taková ta kola štěstí, kdy to v zákazníkovi vyvolává pocit, že něco vyhrál, a přitom to tak není. Je to o tom, že se neuvádějí slevy, tak jak se uvádět mají, aby zákazník viděl za kolik se to prodávalo v posledních třiceti dnech, tak to nesplňují,“ dodal Vetyška.

Celý rozhovor najdete zde:  

Autor: Vít Zábranský, Rádio Impuls