iDNES.cz

Parní tramvaj pro Bohumín má podvozek i souhlas památkářů

  8:58
Plán na výrobu repliky parní tramvaje a její umístění tam, kde kdysi jezdila, spěje v Bohumíně do další fáze. Vůz by měl stát na kolejích s délkou osmnáct metrů.

Vizualizace. Takto by mohla vypadat tramvaj, kterou chce mít v Bohumíně místní radnice. | foto: Městský úřad Bohumín

„Město prostřednictvím soukromé firmy zajistilo originální podvozek z roku 1902, na něm odborníci vystaví přesnou kopii parního vozu z roku 1903,“ uvedla bohumínská mluvčí Jana Končítková.

Bohumínská snaha o připomenutí někdejší dopravy už má i podporu památkářů. „Vyjádřili se souhlasně s tím, že náš plán je v souladu se zájmem ochrany kulturně-historických hodnot,“ podotkl místostarosta Bohumína Lumír Macura.

Počátečním záměrem bylo získat původní vůz, který stojí v depozitáři brněnského technického muzea, jenže šance byla prakticky nulová. Proto padlo rozhodnutí o stavbě repliky odbornou firmou.

„Replika bude mít dřevěnou kostru, mosazné kování a historické realitě bude odpovídat také vnější lak v bílé a tmavě červené barvě, a to včetně ručně malovaných linek a nápisů,“ popsal místostarosta.

Tramvaj poté spočine na nově vytvořených úzkorozchodných kolejích, osmnáct metrů dlouhých, na náměstí ve Starém Bohumíně, poblíž budovy staré radnice. Právě tam dráha vedla.

„Navíc poblíž sídlí městské muzeum. Tramvaj se stane venkovním exponátem,“ doplnil Macura. Dodal, že v určitých termínech si lidé prohlédnou i interiéry vozu.

Původně jezdila až do Ostravy

Hotovo by mělo být v příštím roce, kdy si Bohumín připomene 120 let od zahájení provozu parních tramvají. Součástí se stane i naučná stezka s pěti zastaveními. Náklady zatím nejsou vyčíslené, vedení města počítá s dotační výpomocí, například z česko-polského programu na podporu cestovního ruchu.

Úzkorozchodná trať byla v Bohumíně v provozu v letech 1902 až 1973. Původní vůz tažený koňmi nahradil už rok po zahájení parní pohon, který nakonec vystřídaly elektrické tramvaje.

Původně dráha spojovala bývalé centrum se železničním nádražím, později tramvaje jezdily z Bohumína do okolních měst včetně Ostravy.

Autor:
zpět na článek