Měsíc po rekonstrukci silnice na Výšince čeká řidiče další zkouška nervů. Stavební úpravy si vyžádala připravovaná stavba dálnice D11, která přes Choustníkovo Hradiště povede.
Dvacetikilometrový úsek z Jaroměře do Trutnova s 800 metrů dlouhým tunelem a 24 mosty se měl začít stavět letos, avšak kvůli nedokončenému tendru na záchranný archeologický průzkum je termín ohrožen. Je možné, že se začne stavět až v příštím roce.
Dělníci v Choustníkově Hradišti rozšíří stávající silnici I. třídy, postaví nové odbočovací pruhy, opraví autobusové zálivy a vymění silniční obruby, vybudováním dělicího ostrůvku dojde ke zvýšení bezpečnosti chodců na přechodu. Jako první začala rekonstrukce mostu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počítá s rozpočtem kolem 20 milionů korun.
Choustníkovo Hradiště letos vybuduje kanalizaci a opěrnou zídku, příští rok přijde na řadu rekonstrukce a prodloužení chodníků, výměna veřejného osvětlení a přechod pro chodce doplní semafor. Podle starosty Jana Vogla (nestraník) na to má obec vyčleněno 18 milionů korun, dotace by podíl městyse mohly snížit na polovinu.
Stavební úpravy prováděné ŘSD a Choustníkovým Hradištěm mají přispět k větší plynulosti dopravy a zvýšit bezpečnost chodců.
„Až se začne stavět dálnice D11, bude tu tři roky ještě větší provoz než dosud, protože nákladní auta pro stavbu dálnice budou jezdit přes obec. Nové odbočovací a přípojné pruhy pro nás budou mít přínos i do budoucna, až bude dálnice hotová. Když se na D11 stane dopravní nehoda, provoz se zase přelije na dnešní silnici I. třídy a povede přes Choustníkovo Hradiště,“ vysvětluje Jan Vogl. V loňském roce došlo na průtahu ke dvěma střetům auta s chodcem.
Ještě horší než v roce 2022?
Během letních prázdnin bude silnice pouze zúžena, největší komplikace se očekávají v září, kdy bude doprava svedena do jednoho pruhu a řízena semafory.
„První etapa prací, kdy je doprava vedena obousměrně v zúžených jízdních pruzích, je plánována do září. Další fáze se nyní termínově ladí,“ říká Petra Drkulová z týmu komunikace ŘSD.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Zkušenost se semafory má Choustníkovo Hradiště z roku 2022, kdy silničáři několik měsíců opravovali jiný most. „Tehdy byly kolony až do Heřmanic. Myslím si, že to bude podobné, možná ještě horší, protože od té doby doprava markantně narostla,“ míní starosta.
Opravují i silnici na Kohoutov
Problém je, že kvůli opravě silnice III. třídy z Hradiště do Kohoutova nelze městys objet. Rekonstrukce podle Jana Vogla potrvá do konce letošního roku. Nejen projíždějící řidiči, ale také místní se budou muset v následujících týdnech obrnit trpělivostí.
Oprava mostu působí mírné problémy už teď. Dělníci pracují na polovině silnice, maximální povolená rychlost je snížena na třicet kilometrů v hodině. Kamion a osobní auto zúženým pruhem vedle sebe neprojedou a v obou směrech se tvoří menší kolony. To nejhorší přijde po prázdninách.
„Tolik toho nenajezdím, autem jedu občas. Už teď je kolikrát umění od domu vyjet na hlavní silnici. Až budou semafory, bude to ještě horší. Musíme to vydržet,“ říká paní Miluše, která má dům vedle frekventované komunikace.
Od úprav si obyvatelka slibuje hlavně větší bezpečnost pro chodce: „Teď je často problém přejít silnici, provoz je obrovský. Hlavně u logopedické školy to je nebezpečné, z jedné strany vám auta zastaví, ale z druhé jedou.“
Turistické cíle i nové silnice
Choustníkovo Hradiště se šesti stovkami obyvatel je dopravou zatíženo mimořádně, podle statistik z radarů denně středem obce projede kolem 14 tisíc vozidel, ve špičce až dvacet tisíc.
Za deset let se počet aut zdvojnásobil. Nárůst v posledních letech způsobily přibližující se dálnice D11, která dnes končí v nedalekých Hořenicích, dostavěná polská rychlostní silnice S3 a zvyšující se popularita turistických cílů v okolí. Jen Safari park ve Dvoře Králové nad Labem ročně navštíví kolem 700 tisíc zájemců.
Už od roku 2014 v Hradišti hlídají povolenou padesátku radary pro úsekové měření rychlosti.
Další nárůst dopravní zátěže se dá předpokládat v souvislosti se stavbou dálnice D35 z Hradce Králové do Jičína. Z Choustníkova Hradiště to bude k mimoúrovňové křižovatce v Hořicích pouze 23 kilometrů. Pro řidiče bude výhodnější jet tudy než přes Hradec Králové.
Z tohoto důvodu městys usiluje o obchvat, jenž bude zároveň sloužit jako dálniční přivaděč do Dvora Králové. Bez přeložky hlavní silnice budou všechna auta sjíždějící z D11 do Dvora Králové a směrem k dálnici D35 jezdit dál přes centrum městyse.





