„Přešli jsme od papírových plánů obsazení pokojů a procedur do online světa, kde se počítá každá minuta, a odpovídáme obratem nebo plně automaticky. Posíláme minimum dopisů a fax je jakousi funkční historií. Místo klíčů používáme elektronické karty a slovo směnárna či pevná linka pomalu míří do zapomnění,“ říká o změnách Vladimír Novák, generální ředitel hotelu Thermal v Karlových Varech.
„Co se nemění, je naše působení v segmentu služeb, kde je stále zapotřebí osobní přístup a přes nasazené moderní technologie zůstává hlavní díl práce na lidech a jejich přístupu k hostům,“ zdůraznil Novák. Podobně to vidí také v nedalekých Mariánských Lázních. Lázně v posledních třiceti letech ustoupily od centralizovaně podávané péče.
Objevují se nové trendy
„Například dnešní pětihvězdičkový hotel Nové Lázně neměl žádnou ubytovací část a hosté sem docházeli pouze za procedurami. I stravování bylo odlišné, místo restaurací s převažujícími rautovými stoly byly tenkrát jídelny, kde servírované jídlo včetně diet rozváželi servírky a číšníci na vozících,“ popsal minulost generální ředitel Léčebných lázní Mariánské Lázně Karel Kalivoda.
Velké změny jsou i v samotné lázeňské péči, do které se promítají nejnovější vědecké poznatky. „Součástí jsou moderní diagnostické a léčebné metody. Rozvíjí se léčené indikace. Trendem je psychiatrická a psychosomatická léčba. Do tradičního oboru, jako je lázeňství, rychle pronikají moderní technologie – virtuální realita či umělá inteligence,“ řekl Miroslav Liška, šéf představenstva společnosti Františkovy Lázně AQUAFORUM.
O zaměstnance se bojuje
„Lázeňství patří k odvětvím, které pandemie zasáhla nejsilněji. Všichni jsme doufali, že se následně situace stabilizuje a vrátíme se do starých dobrých kolejí. Ruská agrese na Ukrajině ale zahýbala trhem s energiemi tak silně, že se jenom obtížně bude zastavovat inflační spirála,“ vysvětluje Tomáš Linda, předseda představenstva Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje.
Lázeňské organizace se ale i s těmito překážkami dokázaly vyrovnat. V roce 2023 došlo i ke stabilizaci klientely. Všechny lázně ale musí bojovat o své zaměstnance, kterých zůstalo málo. „Obor hotelnictví, lázeňství a kongresové turistiky prožívá již více než rok postupný návrat k běžnému provozu po dvou letech pandemických opatření a omezení,“ říká o současnosti Vladimír Novák z Thermalu.
Náklady stále rostou
Poznamenal, že od poloviny roku 2022 zaznamenali růst poptávky s návratem i nad předpandemické hodnoty. „Poptávka ještě prochází změnou chování, kdy dřívější pravidla neplatí a třeba v těch nejžádanějších termínech je mnohdy nad naše kapacitní možnosti a musíme rezervace odmítat,“ konstatoval ředitel Novák.
Klientela se sice vrátila, co se ale nevrátilo, jsou nákladové položky. Lázně se potýkají s tlakem na růst mezd, mnohem více musí platit za energie nebo potraviny. V těchto případech šly ceny i o třicet procent nahoru. Klienty západočeských lázní jsou v současné době hlavně tuzemští návštěvníci, vrací se hosté ze sousedního Německa, přijíždí pacienti z arabských zemí, případně také z Izraele.
29. června 2023 |