Oplocení kolem Nádraží Vyšehrad se zvětšilo, hrozí pád ozdob z římsy

  9:38
Oplocená plocha kolem Nádraží Vyšehrad se zvětšila. Kvůli špatnému stavu stavby bylo nutné uzavřený prostor v okolí stavby rozšířit. Kdy začne oprava roky chátrající památkově chráněné budovy nádraží, zatím není jasné.

Kolem Nádraží Vyšehrad se zvětšila plocha oplocení. Kvůli špatnému stavu stavby se uzavřený prostor v okolí stavby musel rozšířit. (28. prosince 2021) | foto: Jakub Stadler, MAFRA

Nádraží Vyšehrad reálně hrozí, že se rozpadne. Podle zastupitele z Prahy 2 Jaroslava Němce (Piráti) to vyplývá ze statického posudku na objekt, který je zatím neveřejný, ale dokument má k dispozici stavební úřad Prahy 2.

Této skutečnosti odpovídá rozšířené oplocení v okolí nádraží. V prosinci byl navíc kvůli rozšíření nebezpečné zóny odvezen přístřešek zastávky MHD a na chodníku vzniklo nárazníkové pásmo, kam chodci vůbec nemohou.

Velkou část řešení problému s chátrajícím objektem má podle místostarosty Prahy 2 Václava Vondráška (ODS) v působnosti státní správa a stavební úřad, který pod ni spadá.

„Rozšířil se okolo nádraží zábor, protože byly obavy, že by na chodce mohly spadnout ozdoby z římsy,“ říká Vondrášek. Zachránit nádraží se podle něj povede, jen pokud co nejdříve změní vlastníka.

Objekt, který je v soukromých rukách od roku 2007, vlastní firma RailCity Vyšehrad. Tuto společnost letos v červnu získala kyperská firma Miquerila Limited a v pondělí 27. prosince katastr nemovitostí zahájil řízení, na základě kterého se z firmy stane přímý vlastník nádraží.

Stejné řízení již bylo zahájeno letos 26. února a nebylo dokončeno. Žádná s uvedených firem nemá webové stránky a s médii nekomunikují.

Je možné, že za kyperskou společností je stejný kapitál jako za původním vlastníkem a k opravdové změně v přístupu k nádraží zatím nedojde, myslí si Vondrášek.

„Současný majitel objekt koupil jen proto, aby na něm vydělal a ještě si kvůli tomu obstaral půjčky od Spořitelního družstva a teď za nádraží chce obrovské peníze a městská část jako samospráva s tím nemůže nic dělat kromě toho, že by mohla navrhnout vykoupení. Současný požadavek majitele je přes 130 milionů korun, přitom objekt získal za 46 milionů a odhadní cena podle znalce je nyní okolo sedmdesáti milionů,“ dodává místostarosta Prahy 2.

Nic se neděje, stěžují si památkáři

Na nečinnost majitele nádraží si stěžuje dále Národní památkový ústav (NPÚ).

„Pokud vím, tak majitel se nedohodl s městem a chce nádraží prodat nějakému dalšímu soukromému investorovi ze Švýcarska. Ten problém s nádražím se ale točí stále dokola, magistrát opakovaně svolává jednání a kontrolní dny. Majitel se většinou omlouvá a někdy ani nepřijde bez omluvy,“ říká mluvčí pražského pracoviště NPÚ Andrea Holasová.

Podle ní by kvalitní investor stále ještě dokázal nádraží obnovit. „Existují metody i stavební zásahy, se kterými je možné zachránit i naprosté ruiny,“ míní Holasová.

Lidé z NPÚ nyní napjatě očekávají, jak bude vypadat další postup. Jejich jedinou možností je zatím připomínkovat špatný stav objektu.

Nádraží je na Seznamu ohrožených nemovitých památek, což je sice podle památkářů nepatrná záruka, ale odpovědné orgány se díky tomu musí nádražím zabývat.

Možností je i vyvlastnění

Podle Holasové byla před časem na stole také možnost vyvlastnění, kterou česká legislativa u zanedbaných památek umožňuje. V takovém případě by musela nádraží vyvlastnit Praha. Holasová se domnívá, že se do takového kroku nechtěli pustit právníci.

Městská část Praha 2 má podle zastupitele Němce usnesení o nádraží z prosince 2020.

„My jsme tehdy připravili společné usnesení, které jsem navrhl já, ale podepsali ho předsedové všech zastupitelských klubů. Je to výzva k nejtvrdšímu možnému postupu podle památkového zákona. A tím kompetence samosprávy končí. Pak je stavební úřad, který je součástí státní správy a dělá v rámci zákona také, co může. Jde například o zajištění objektu,“ říká Němec.

Podle něj Praha v minulosti nabídla výměnu nádraží za jiné pozemky v majetku města, ale k dohodě nedošlo.

„Také je možné, aby obec provedla základní záchranné práce na své náklady a ty pak vymáhala po vlastníkovi. Tohle se ale ještě nikdy nestalo. Stát by se také mohl pokusit o koupi objektu. Problém je, že vlastník dovnitř nepustil úředníky. Kvůli tomu se nevědělo, jaký je statický stav. To se podařilo až 7. září (2021),“ dodává Němec.

Jediný výsledek, který to ale zatím mělo, bylo zmíněné uzavření chodníku se zastávkou MHD.

Autor: