Potíže s vosami či nepořádkem? Hradečtí hlásí nedostatky v nové aplikaci

  9:36
Chytrou obdobu knihy přání a stížností spouští po dalších městech také Hradec Králové. Do mobilní aplikace nazvané Munipolis lze fotografovat a hlásit nejrůznější závady a nedostatky, které se ve velmi krátkém čase mohou dočkat nápravy. Jednotlivci budou také navrhovat, kam půjdou peníze města.

ilustrační snímek | foto:  Milan Bureš, MAFRA

Ve městech, kde již aplikace funguje, tak uživatelé přispěli například k odstranění vosího hnízda, opravě chodníku nebo laviček, úklidu nepořádku kolem kontejnerů i odvozu starého gauče, který se válel v parku.

Hradec má však s aplikací Munipolis ještě daleko větší plány a nemá fungovat jen jako ohlašovna drobných závad. Už brzo má v aplikaci přibýt kolonka participativní rozpočet. Radnice ještě nechce prozrazovat podrobnosti, ale dá se předpokládat, že i jednotlivci budou navrhovat, kam půjdou peníze města.

V Brně, kde tento projekt zavedli už v roce 2017, se do velkého finále dostane každý nápad, který získá alespoň 300 podporovatelů. Tímto způsobem již v Brně vzniklo například parkourové hřiště, zamilovaný hájek, koniklecový chodníček, pítka po městě nebo zelené podchody u nádraží.

V Brně díky participativnímu rozpočtu již realizovali téměř čtyři desítky projektů za 75 milionů korun. Jen letos do května tu nasbírali dalších 138 nápadů za více než čtvrt miliardy. Hradec si slibuje, že hravou formou zapojí obyvatele do dění ve městě.

Aplikaci testovali čtvrt roku

Munipolis už nyní obsahuje i varování meteorologů, Hradec chce, aby součástí byly také informace o blížících se kulturních událostech anebo zprávy, kde se v následujících dnech mají čistit ulice. „Když se zaregistruje dostatečný počet lidí, v konečné fázi to může fungovat jako rozhlas z magistrátu,“ řekl náměstek primátorky pro digitalizaci a IT Pavel Vrbický (Piráti).

Na internetových stránkách hradeckého magistrátu lze sice stále rozkliknout hlášení závad a podněty občanů, ale nová apka je prý nesrovnatelná, protože v ní nemohou neřešené podněty propadnout sítem do internetové skládky.

„Tuto možnost lidé téměř nevyužívali a také evidence byla dost nízká a nevyhodnocovalo se, zda byly jednotlivé případy vyřešeny. Zatím i já každé ráno stíhám aplikaci sledovat a všímám si i odpovědí kolegů. Je to jedna z prvních věcí, které vždy denně dělám,“ řekl Vrbický.

Užití chytřejší a otevřenější komunikace mezi obcemi s občany v Česku stoupá

Podle něj má aplikace za sebou čtvrtroční testování, do kterého se zapojily hlavně komise místní samosprávy.

„Přicházely podněty od těch nejmenších až po opravdu velké, které aplikace nemá ambici řešit. Objevilo se i hodně takových, které sice nejsou v kompetenci města, ale snažíme se je předávat jinam, například na Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl náměstek.

Hradec zatím start aplikace stál 800 tisíc korun, většinu pokryly dotace, stejnou částku má radnice dát na doplňky typu participativní rozpočet, upozornění na krizové události, novinky z úřadu, elektronický archiv městského zpravodaje Radnice nebo termíny nejrůznějších poplatků.

„Máme dohromady 11 administrátorů, ke kterým přicházejí jednotlivé podněty. Odezva trvá do 24 hodin, kdy se každý dozví, komu byl ten který případ přidělen, tedy například technickým službám. Poté mají další jeden až dva dny na řešení problému a reakci,“ uvedl Pavel Vrbický.

14. srpna 2023