Pro vytvoření nového vizuálního stylu radnice oslovila Fakultu umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Soutěž pro její studenty vyhlásila loni na podzim. Před několika týdny porota složená ze zástupců města, akademické sféry i profesionálů v oblasti designu vybrala vítěze z devíti návrhů. Vyhrála dvojice studentů Sofiia Marková a Ondřej Skořepa.
„Soustředili jsme se na to, jakým způsobem může žatecká krajina komunikovat novým moderním způsobem,“ popsala Marková.
Hlavními prvky jsou šipka, která ukazuje směr a motivuje k objevování, a kroutící se linky, která symbolizuje chmel a jeho výhonky. Chmel je hlavním symbolem regionu. Záměrně se ale studenti vyhnuli motivu chmelové hlávky, na kterou jsou lidé v souvislosti se Žatcem a žateckým chmelem zvyklí.
Žatecký starosta Radim Laibl (ANO) očekává, že absence hlávky se může hlavně v očích místních obyvatel jevit jako kontroverzní. Jemu samotnému se ale cesta studentů líbí. „Myšlenka autorů je fantastická – nevychází z chmelové hlávky, ale klestí si svou novou cestu. Věřím, že to bude průlomové,“ doplnil Laibl.
Hlavní barvou je chmelová zelená. Autoři ji doplnili o béžovou, terakotově hnědou, tmavě zelenou, modrou a červenou. Širší barevná paleta umožňuje větší variabilitu vizuálních výstupů. „Zvolili jsme moderní styl písma,“ doplnil druhý z autorské dvojice Ondřej Skořepa s tím, že cílem bylo vyhnout se kýči historizujícího fontu.
Líbí se vám nová vizuální identita Žatce a chmelařské krajiny?
Autoři vítězného návrhu získali odměnu 50 tisíc korun a zakázku v hodnotě 150 tisíc na finální zpracování a implementaci vizuálního stylu. Radnice odměnila i autory dalších čtyř konceptů.
Nový vizuální styl radnice promítne do veškeré propagace Žatce a chmelařské krajiny jako památky UNESCO v rámci tiskovin, suvenýrů a digitálního marketingu. Návštěvníci města mají k dispozici nové letáky či plátěnou tašku. „V rámci první fáze spouštíme i nové webové stránky a upravenou grafiku sociálních sítí,“ doplnila Olga Bukovičová, koordinátorka pro světové dědictví ze žatecké radnice.
V budoucnu nabídku suvenýrů Žatec rozšíří. Studenti navrhli vizuál aplikovat třeba na pivní tácky, cyklistický dres, ponožky a další předměty.
Od pěstování po obchod. Žatecký chmel má expozici v Národním zemědělském muzeu![]() |
S novým vizuálem radnice přichází téměř dva roky po zápisu mezi památky UNESCO. Zápisem z podzimu 2023 získala i možnost používat oficiální logo. Ovšem jeho použití bylo pouze pro nekomerční účely.
„Značku UNESCO nemůžeme využívat pro komerční účely, proto jsme hledali cestu, jak získat grafické prvky, které budou ve všech propagačních předmětech, včetně suvenýrů,“ uvedl ředitel Chrámu chmele a piva Jaroslav Špička.
Nový vizuální styl radnice představuje i v rámci panelové výstavy. Ta bude na náměstí před radnicí do konce letních prázdnin. Pak poputuje po dalších městech.
18. června 2025 |







