D35 u Mikulče protne pět hektarů lesa, okolí se dočká mostu pro zvěř i tůní

  7:56
Dálniční úsek D35 Janov – Opatovec, který mají v plánu silničáři postavit jako první hned po dostavbě dálnice z Opatovic do Ostrova, bude mít řadu přírodě blízkých opatření. Kvůli dálnici zde padne nejvíc stromů.

Až jednou řidiči pojedou po dálnici D35 z Čech na Moravu, rovinatou krajinu vystřídají fotogenické momentky zvlněné krajiny až za Litomyšlí, kde se její trasa dostává do nejvyšších partií celé trasy.

Trasování dálnice přes krajinu česko-moravského pomezí se sice nedá srovnávat s dálnicí D8, která protíná Chráněnou krajinnou oblast Českého středohoří nebo svahy Krušných hor, projektanti však museli na zalesněné oblasti brát větší ohled. A to zejména kvůli migrujícím živočichům.

„Trasa plánované D35 v úseku Ostrov – Staré Město prochází převážně urbanizovaným územím, které je utvářeno převážně plochami obecních zástaveb a intenzivně zemědělsky využívanými plochami, ve kterých není výskyt migrace velkých savců předpokládán,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký a dodal:

„Výjimku tvoří plochy rozsáhlých lesních celků, kde lze očekávat výskyt a migraci velkých savců,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký s tím, že kromě území v okolí tunelu Homole a tunelu Dětřichov jde právě o oblast na pomezí Javornického a Kozlovského hřebene.

Nejvíc připravené úseky D35

Dálniční úsek mezi Janovem a Opatovcem je z hlediska přípravy v mírném předstihu oproti obchvatu Vysokého Mýta.

Janov – Opatovec: stavba má pravomocné územní rozhodnutí, probíhají výkupy pozemků (vykoupeno 37 %), do konce roku bude podána žádost o vydání stavebního povolení a následovat bude vypsání výběrového řízení na zhotovitele, zahájení stavby naplánováno na rok 2022, na výstavbu I. etapy (výstavba železničního mostu na hlavním koridoru) již probíhá výběrové řízení.

Vysoké Mýto – Džbánov: stavba má pravomocné územní rozhodnutí, v září byly zahájeny výkupy pozemků, na přelomu roku bude podána žádost o stavební povolení, následovat bude vypsání výběrového řízení na zhotovitele, zahájení stavby naplánováno na rok 2022.

Ekodukty neboli přechody pro zvěř, které vypadají na dálnici jako zelené kopce s tunelem, jsou mezi Opatovicemi a Starým Městem naplánované pouze dva. Ten největší s šířkou 41,5 metru bude nedaleko Mikulče na nejvýše položeném dálničním bodě D35 v Pardubickém kraji ve výšce 510 metrů nad mořem. Kromě dálnice překlene i sousední silnici I/35.

„Kdysi u něj bylo naplánováno odstavné parkoviště pro kamiony, ale my jsme ho zrušili. Řekli jsme ŘSD, že ho tam nechceme,“ řekl starosta nedalekého Janova Luboš Jiskra.

Podobně mluví i starosta Mikulče, podle něhož by umístění biokoridoru vedle parkoviště nedávalo žádný smysl.

„S biokoridorem vůbec žádný problém nemám. Parkoviště nechceme a jsme rádi, že se nakonec neplánuje,“ přidal se starosta Mikulče Josef Dvořák.

V naváděcí ploše před přechodem pro zvěř projektanti počítají s výsadbou stromů a keřů. Přirozený a bezpečný prostor lesní zvěři mají navodit také dvě tůně a 10 kamenných figur. V prostoru celého ekologického prvku pak budou vysázeny hlavně keře.

Pro jeleny, srnce či další větší savce, kteří se v oblasti mohou vyskytnout, nepůjde o jedinou migrační trasu. Zvěř se pohodlně dostane pod dálnicí i v úrovni nedaleké estakády přes údolí Třebovky a pod mostem v údolí Dětřichovského potoka.

Nejvíc smrků padne u Mikulče

Na téměř 12 kilometrů dlouhém úseku z Janova do Opatovce padne i nejvíce stromů z celé trasy dálnice v Pardubickém kraji. Jelikož se už příští rok vrhnou na úsek s platným územním rozhodnutím archeologové, Lesy ČR v součinnosti připravují kácení více než pětihektarového lesa.

„Jedná se o hospodářské lesy od nejmladších po stoleté porosty se zcela převažujícím zastoupením smrku ztepilého. Termín kácení je vázán na vydané rozhodnutí Krajského úřadu Pardubického kraje, podle něhož nelze s odlesněním začít dříve, než nabude právní moci stavební povolení nebo jiné rozhodnutí,“ uvedla mluvčí státního podniku Eva Jouklová.

Budoucí úsek D35 mezi Janovem a Opatovcem na Svitavsku.

Není to jediné přírodě blízké opatření v okolí dálnice. V sousedství autostrády budou lesníci revitalizovat také koryto Mikulečského potoka. Na potoce vzniknou meandry a zvýší se niveleta dna, což při zvýšených průtocích umožní rozliv vody mimo koryto.

„Dále v blízkosti vodního toku vyhloubíme členité tůně na podporu biodiverzity daného území a upravíme i břehové porosty,“ dodala Eva Jouklová s tím, že akce je nyní ve fázi zpracování projektové dokumentace s termínem dokončení v roce 2023.