Nádražní budova ve Stráži funguje na dálkové ovládání, zamkne se v nastavený čas

  12:00
Nádražní budova ve Stráži nad Ohří je první budovou v České republice, která je ovládaná na dálku. Pilotní projekt realizovala Správa železnic ve spolupráci s bezpečnostní agenturou Securitas ČR. Systém chce rozšířit i na další nádražní budovy.

Časový zámek nádražní budovu ve Stráži uzamkne po odjezdu posledního vlaku. Tomuto kroku předchází vizuální kontrola, kterou operátoři bezpečnostní agentury provádějí na dálku. S dostatečným předstihem před příjezdem prvního vlaku dne se čekárna opět odemkne.

„V případě, že se některý z cestujících zdrží v budově nádraží, operátor ho prostřednictvím reproduktoru v nádražní budově vyzve, aby opustil střežený prostor. Pokud by přeci jenom v budově někdo zůstal zamčený, může mu na dálku odemknout,“ uvedl Jan Peroutka, technický ředitel společnosti Securitas ČR.

Pouze v případech, kdy se instrukce předávané na dálku minou účinkem, vyrazí na nádraží mobilní tým bezpečnostní agentury, aby zjednal pořádek. „Budova nádraží se tedy od uzamčení do otevření nepřetržitě monitoruje přes naše Securitas Operations Center, aniž by byla nutná fyzická přítomnost ostrahy,“ dodal Jan Peroutka.

Sytém zavedený ve Stráži se osvědčil

Toto řešení je podle strůjců projektu výrazně levnější. Před jeho nasazením budovu odemykali a zamykali pracovníci najaté výjezdové služby, kteří ale mohli být odvoláni na jiný mimořádný výjezd a cestující se pak nemohli dostat do budovy nádraží a k nástupišti.

„Vzhledem ke stoupajícímu počtu nádražních objektů bez výpravčích a pokladních je pravděpodobné, že poptávka po podobném řešení bude stoupat,“ informovala bezpečnostní agentura.

To potvrdil i Vladimír Abraham, ředitel odboru bezpečnosti a krizového řízení Správy železnic. „Věřím, že se díky dobrým zkušenostem ze Stráže nad Ohří podaří rozšířit tento systém i na další naše nádraží,“ uvedl. Zvažuje se dokonce jeho plošné použití.

Starostka obce je s řešením spokojená

V České republice totiž s pokračováním modernizace železnice přibývá nádraží, na kterých už nepracují žádní lidé. „Přesto i v nich chceme nabízet cestujícím příjemné prostředí při čekání na vlak. Proto jsme se rozhodli zapojit do projektu dálkového uzamykání čekáren,“ doplnil Abraham.

Automatizovaná vzdálená správa a monitoring budovy nádraží umožňují objekt zamykat a odemykat dle potřeby. Stabilně je nastavený automatický čas zamykání a odemykání, ale operátor bezpečnostní agentury může odemykat a zamykat i mimo tyto určené časy. Prostory čekárny a vstupních dveří jsou v době, kdy je objekt uzamčen, pod neustálou kontrolou monitorovacích kamer.

Nádraží podle starostky Stráže nad Ohří Jany Vikové nikdy nepatřilo k problémovým místům v obci. „Neměli jsme problémy s tím, že by se zde scházely party mladých,“ konstatovala.

To, že se Stráž stala prvním místem v republice, které je touto technologií vybavené, považuje svým způsobem za čest. „I když popravdě nevím, kolik lidí k nám, nebo od nás vlakem jezdí,“ dodala starostka. Na místě se už byla Jana Viková podívat. Kvituje zejména skutečnost, že čekárna pro cestující je vytápěná.