Předloni ulomený kus dřevěné vrtule málem vystavili ve zlínském Památníku Tomáše Bati. Měl být umístěn ve speciální tubusové vitríně spolu s Baťovými zlatými hodinkami. Ještě, než se tam dostal, vyvstaly pochybnosti.
„Pokud se člověk podívá do zlínského archivu, kde se nachází snímek přední části havarovaného Baťova letounu, zjistí, že vrtule byla pravděpodobně celá kovová,“ upozornil například otrokovický badatel Vít Marek. „Totožný typ vrtule jako havarované letadlo, nebo minimálně hodně podobný, mělo původní letadlo, které se nacházelo v památníku během třicátých a čtyřicátých let.“
Ve vitríně tak nakonec můžete vidět jen hodinky. Úlomek dřevěného listu se vrátil majiteli.
Další takovou vrtuli mají ve vile Tomáše Bati. Také dřevěnou. „Kdysi před lety nám ji přinesl jeden pán a tvrdil, že to je z onoho osudného Junkersu. Už tehdy jsem tušil, že to z něj být nemůže,“ popsal bývalý ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev. „Jelikož se letadlo zarylo přídí rovnou do země, bylo jasné, že havárii nemohla vrtule přestát v tak dobrém stavu, musela by být nadranc,“ vysvětlil své pochybnosti.
Vrtule byla kovová
Fotografie z místa havárie zachycují evidentně kovovou vrtuli. Zmiňuje to i dobový tisk. „Letadlo se roztříštilo na tři kusy. Zadek jeho dopadl zvlášť. Kabina, v níž byla zavazadla, zůstala neporušena. Předek stroje zaryl se do země, vrtule duraluminová se rozštípla v půli,“ napsaly tehdy noviny Národ.
Ve Zlíně odhalili historický omyl. Baťovo letadlo mělo jinou vrtuli![]() |
Duralumin neboli dural je materiál vyvinutý v Německu počátkem 20. století. Je lehký jako hliník, ale daleko tvrdší a pevnější. Znamenal revoluci ve výrobě letadel. Typ Junkers F.13, ve kterém zahynul Baťa, byl právě z duralu a byl prvním celokovovým dopravním letadlem na světě.
V Baťově vile můžete vidět i drobné duralové úlomky, které také údajně pocházejí z havarovaného stroje a do Zlína se dostaly s pozůstalostí po Marii Baťové.
Úlomky prohlédli v Národním technickém muzeu
Z jakého letadla však může být dřevěná vrtule v kanceláři ředitelky Nadace Tomáše Bati Gabriely Končitíkové? Kurátor leteckých sbírek pražského Národního technického muzea Michal Plavec souhlasil, že si vrtuli i kovové úlomky prohlédne a vysloví verdikt.
Některé starší fotografie z konce dvacátých let zachycují Baťův Junkers i s dřevěnou vrtulí. „Průměr vrtule i počet šroubů, kterými byla upevněna, by musely být u rozměrného a výkonného Junkerse daleko větší. Tato přinesená vrtule má průměr zhruba dva metry, což odpovídá menšímu sportovnímu letadlu. Například Zlínu Z-XII, který se vyráběl v Otrokovicích koncem třicátých let,“ upozornil Plavec.
Přinesenou vrtuli porovnal s exempláři, které se nacházejí ve sbírkách Národního technického muzea.
„Máme u nás dvě vrtule, které odpovídají především rozměrově. Obě jsou až z poválečné produkce a byly vyrobeny v otrokovickém podniku Moravan. Odpovídá tvar, oplechování na obou jejích listech, vzhled středového kuželu, počet vrstev dřeva i počet děr pro šrouby, kterými byla upevněna,“ řekl po srovnání vrtule s fotografiemi z databáze muzea.
Vzduch je naše moře. Před 95 lety koupil Tomáš Baťa své první letadlo![]() |
Označení vyražené ve dřevě napovídá, že s největší pravděpodobností jde o vrtuli z cvičného letadla Zlín Z-381, což byla úprava původně německého válečného typu Bücker Bü 181 Bestmann. Vyráběli ho v Otrokovicích mezi lety 1945 až 1953.
Kovové kousky letadla z Baťovy vily by podle odborníka mohly být autentické.
„Určitě bychom se mohli dostat k nějaké podrobné výrobní dokumentaci Junkerse, ale co se týče plíšků a trubky, tak to na první pohled opravdu vypadá, že je to práce podobná produkci firmy Junkers,“ podotkl Plavec. „Pokud to skutečně pochází od rodiny Baťů, tak je to velmi pravděpodobné.“
Letadlo zmizelo i z Památníku
Když se Baťovo letadlo zřítilo, byla jeho příď těžce poškozena, střední část trupu však zůstala téměř nezničena. Byla proto použita na nefunkčním letadle, které o rok později vystavili v právě otevřeném Památníku Tomáše Bati. Nalevo od hlavního vstupu do budovy byl navíc umístěn původní motor.
Když se v roce 1945 chopili moci komunisté, rozhodně neměli zájem odkaz Tomáše Bati připomínat. Památník se postupně proměnil v Dům umění a letadlo z něj zmizelo neznámo kam.
VIDEO: Pád letadla Tomáše Bati. Co se odehrálo na palubě? |
Někdo vypráví, že leželo v křoví někde u nedalekých internátů, jiní ho údajně viděli v areálu otrokovické letecké továrny. Kdosi se chlubil, že má kus v garáži. Dural byl každopádně i pro socialistické hospodářství velmi cenný kov.
„Myslím, že k tomu žádné dobové dokumenty nejsou. Osobně jsem na ně nikdy nenarazil. Což samozřejmě neznamená, že by se nedalo něco vypátrat. Ale výsledek je velmi nejistý,“ poznamenal ředitel zlínského okresního archivu David Valůšek. „Osobně bych byl dost skeptický, jestli se něco najde.“
Sabotáž? To je nesmysl, říká letecký odborníkKolem tragické havárie Tomáše Bati se už v té době objevila řada spekulací a fám, některé se objevují dodnes. Kurátor Plavec patří k největším znalcům meziválečného letectví a také podrobně popsal osudy baťovského pilota Broučka. „Myslím si, že v tomto případě není prostor pro žádná kdyby ani pro spekulace. Přesto se asi budou pořád objevovat. Je to stále zajímavé a živé téma,“ uvedl Plavec. „Hlavně pro Zlíňáky je to fenomén, Baťa byl a bude zlínským symbolem,“ připomněl. Osudná tragédie se dává za vinu Baťovi, který údajně dal příkaz vzlétnout. Jindy se hovoří o tom, že na za tím byla spíše dobrodružná povaha pilota Broučka. Víme, jak to bylo? Bývá také zmiňována špatná poloha otrokovického letiště… Ani tato havárie však nezabránila dalšímu rozvoji letecké dopravy ve firmě Baťa. Byl pilot Brouček dobrodruh? Vyhledával nebezpečí? Mohl Tomáš Baťa přežít, kdyby neseděl vepředu vedle pilota, ale v zadní uzavřené kabině? Objevily se dokonce spekulace, že nešlo o nehodu, ale o sabotáž ze strany konkurence nebo politiků. Dokonce prý v tom měly prsty francouzské tajné služby. Údajně tomu napovídá fakt, že zmizel vyšetřovací spis nehody. A co ta verze o sabotáži? Jaká tedy byla příčina havárie? Dobový tisk se v tom různí. Píše se o pádu kvůli ztrátě orientace, ale i o nárazu do drátů elektrického vedení nebo do komína. Byl Brouček zkušený pilot? Když se člověk podívá na repliku osudného Junkerse vystavenou v Památníku Tomáše Bati, překvapí ho, že kabina pro cestující je krytá a komfortní, ale místo pro pilota je otevřené. Byl vydán napospas počasí. |







