Tomáš Baťa zahynul v letadle před 93 lety. Sabotáž to nebyla, říká odborník

  9:22,  aktualizováno  9:22
Existují různé artefakty, které jejich držitelé spojují s havarovaným letadlem, ve kterém 12. července 1932 zahynuli podnikatel Tomáš Baťa a pilot Jindřich Brouček. Je jich až podezřele mnoho, skoro jako hřebů nebo kusů dřeva z Kristova kříže.

Předloni ulomený kus dřevěné vrtule málem vystavili ve zlínském Památníku Tomáše Bati. Měl být umístěn ve speciální tubusové vitríně spolu s Baťovými zlatými hodinkami. Ještě, než se tam dostal, vyvstaly pochybnosti.

„Pokud se člověk podívá do zlínského archivu, kde se nachází snímek přední části havarovaného Baťova letounu, zjistí, že vrtule byla pravděpodobně celá kovová,“ upozornil například otrokovický badatel Vít Marek. „Totožný typ vrtule jako havarované letadlo, nebo minimálně hodně podobný, mělo původní letadlo, které se nacházelo v památníku během třicátých a čtyřicátých let.“

Ve vitríně tak nakonec můžete vidět jen hodinky. Úlomek dřevěného listu se vrátil majiteli.

Další takovou vrtuli mají ve vile Tomáše Bati. Také dřevěnou. „Kdysi před lety nám ji přinesl jeden pán a tvrdil, že to je z onoho osudného Junkersu. Už tehdy jsem tušil, že to z něj být nemůže,“ popsal bývalý ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev. „Jelikož se letadlo zarylo přídí rovnou do země, bylo jasné, že havárii nemohla vrtule přestát v tak dobrém stavu, musela by být nadranc,“ vysvětlil své pochybnosti.

Vrtule byla kovová

Fotografie z místa havárie zachycují evidentně kovovou vrtuli. Zmiňuje to i dobový tisk. „Letadlo se roztříštilo na tři kusy. Zadek jeho dopadl zvlášť. Kabina, v níž byla zavazadla, zůstala neporušena. Předek stroje zaryl se do země, vrtule duraluminová se rozštípla v půli,“ napsaly tehdy noviny Národ.

Ve Zlíně odhalili historický omyl. Baťovo letadlo mělo jinou vrtuli

Duralumin neboli dural je materiál vyvinutý v Německu počátkem 20. století. Je lehký jako hliník, ale daleko tvrdší a pevnější. Znamenal revoluci ve výrobě letadel. Typ Junkers F.13, ve kterém zahynul Baťa, byl právě z duralu a byl prvním celokovovým dopravním letadlem na světě.

V Baťově vile můžete vidět i drobné duralové úlomky, které také údajně pocházejí z havarovaného stroje a do Zlína se dostaly s pozůstalostí po Marii Baťové.

Úlomky prohlédli v Národním technickém muzeu

Z jakého letadla však může být dřevěná vrtule v kanceláři ředitelky Nadace Tomáše Bati Gabriely Končitíkové? Kurátor leteckých sbírek pražského Národního technického muzea Michal Plavec souhlasil, že si vrtuli i kovové úlomky prohlédne a vysloví verdikt.

Některé starší fotografie z konce dvacátých let zachycují Baťův Junkers i s dřevěnou vrtulí. „Průměr vrtule i počet šroubů, kterými byla upevněna, by musely být u rozměrného a výkonného Junkerse daleko větší. Tato přinesená vrtule má průměr zhruba dva metry, což odpovídá menšímu sportovnímu letadlu. Například Zlínu Z-XII, který se vyráběl v Otrokovicích koncem třicátých let,“ upozornil Plavec.

Letadlo, v němž zahynul továrník Tomáš Baťa a pilot Jindřich Brouček, bylo vystaveno v Památníku Tomáše Bati ve Zlíně.

Přinesenou vrtuli porovnal s exempláři, které se nacházejí ve sbírkách Národního technického muzea.

„Máme u nás dvě vrtule, které odpovídají především rozměrově. Obě jsou až z poválečné produkce a byly vyrobeny v otrokovickém podniku Moravan. Odpovídá tvar, oplechování na obou jejích listech, vzhled středového kuželu, počet vrstev dřeva i počet děr pro šrouby, kterými byla upevněna,“ řekl po srovnání vrtule s fotografiemi z databáze muzea.

Vzduch je naše moře. Před 95 lety koupil Tomáš Baťa své první letadlo

Označení vyražené ve dřevě napovídá, že s největší pravděpodobností jde o vrtuli z cvičného letadla Zlín Z-381, což byla úprava původně německého válečného typu Bücker Bü 181 Bestmann. Vyráběli ho v Otrokovicích mezi lety 1945 až 1953.

Kovové kousky letadla z Baťovy vily by podle odborníka mohly být autentické.

„Určitě bychom se mohli dostat k nějaké podrobné výrobní dokumentaci Junkerse, ale co se týče plíšků a trubky, tak to na první pohled opravdu vypadá, že je to práce podobná produkci firmy Junkers,“ podotkl Plavec. „Pokud to skutečně pochází od rodiny Baťů, tak je to velmi pravděpodobné.“

Letadlo zmizelo i z Památníku

Když se Baťovo letadlo zřítilo, byla jeho příď těžce poškozena, střední část trupu však zůstala téměř nezničena. Byla proto použita na nefunkčním letadle, které o rok později vystavili v právě otevřeném Památníku Tomáše Bati. Nalevo od hlavního vstupu do budovy byl navíc umístěn původní motor.

Trosky letadla, v němž zahynul továrník Tomáš Baťa a pilot Jindřich Brouček. Detail vrtule (červenec 1932)

Když se v roce 1945 chopili moci komunisté, rozhodně neměli zájem odkaz Tomáše Bati připomínat. Památník se postupně proměnil v Dům umění a letadlo z něj zmizelo neznámo kam.

VIDEO: Pád letadla Tomáše Bati. Co se odehrálo na palubě?

Někdo vypráví, že leželo v křoví někde u nedalekých internátů, jiní ho údajně viděli v areálu otrokovické letecké továrny. Kdosi se chlubil, že má kus v garáži. Dural byl každopádně i pro socialistické hospodářství velmi cenný kov.

„Myslím, že k tomu žádné dobové dokumenty nejsou. Osobně jsem na ně nikdy nenarazil. Což samozřejmě neznamená, že by se nedalo něco vypátrat. Ale výsledek je velmi nejistý,“ poznamenal ředitel zlínského okresního archivu David Valůšek. „Osobně bych byl dost skeptický, jestli se něco najde.“

Sabotáž? To je nesmysl, říká letecký odborník

Kolem tragické havárie Tomáše Bati se už v té době objevila řada spekulací a fám, některé se objevují dodnes. Kurátor Plavec patří k největším znalcům meziválečného letectví a také podrobně popsal osudy baťovského pilota Broučka. „Myslím si, že v tomto případě není prostor pro žádná kdyby ani pro spekulace. Přesto se asi budou pořád objevovat. Je to stále zajímavé a živé téma,“ uvedl Plavec. „Hlavně pro Zlíňáky je to fenomén, Baťa byl a bude zlínským symbolem,“ připomněl.

Osudná tragédie se dává za vinu Baťovi, který údajně dal příkaz vzlétnout. Jindy se hovoří o tom, že na za tím byla spíše dobrodružná povaha pilota Broučka. Víme, jak to bylo?
Obvykle byl vzlet na rozhodnutí pilota. Brouček byl přesvědčený, že není dobré počasí, ale Baťa byl šéf a musel se poslouchat. Všichni v leteckých kruzích i ve firmě se klonili k tomu, že Baťa Broučka k letu přiměl. Broučkovi se letět nechtělo, sám by si to nedovolil, ale když dostal příkaz, tak odstartoval.

Bývá také zmiňována špatná poloha otrokovického letiště…
Faktem je, že otrokovické letiště bylo a je problematické. Využila se půda, kterou koncern Baťa vlastnil, ale rozhodně to nebyla vhodná půda pro letiště. Stejné to bylo u původního letiště poblíž dnešní nemocnice ve Zlíně. Ani to nebylo na dobrém místě, proto ho přesunuli do Otrokovic. Časté mlhy tady nebyly jediný problém. Plochu sužovaly časté povodně, ale hlavně spodní vody. To byl ostatně problém i u jiných tehdejších letišť. Rovinaté pozemky vhodné pro přistávání letadel se bohužel nacházely hlavně poblíž řek.

Ani tato havárie však nezabránila dalšímu rozvoji letecké dopravy ve firmě Baťa.
Podstatné bylo, že si po té tragédii manažeři firmy v čele s Janem Antonínem Baťou uvědomili, že je potřeba leteckou činnost reorganizovat a nedělat ji tak bohémsky, jak to do té doby bylo v koncernu obvyklé. Po smrti Tomáše Bati a Jindřicha Broučka pozvali specialisty, kteří cvičili piloty a personál. Najali na to například majora československého vojenského letectva Františka Klepše, který je učil, jak létat v noci nebo jak dodržovat bezpečnost. Výrazně se zpřísnila pravidla a také se modernizovalo samotné letiště. Vzpomínal na to například pilot Oldřich Doubek, který ve třicátých letech nějaký čas také létal pro firmu Baťa.

Byl pilot Brouček dobrodruh? Vyhledával nebezpečí?
Myslím si, že ne. Ani legendární podlet železničního mostu ve Znojmě v roce 1927 nebyl jeho nápad. K tomu ho přimělo tiskové oddělení koncernu. I když v tehdejších novinách to samozřejmě vyznívalo trochu jinak. Navíc tento průlet zachytili filmaři, takže to rozhodně nebyla věc spontánní, jak se tvrdilo, ale plánovaná. Samozřejmě, že hrozilo nebezpečí úrazu, ale ten most je hodně vysoký a není to zdaleka takové riziko, jako podlétávat vyšehradský železniční most v Praze. To se některým dobrodruhům podařilo, jiní na to ale doplatili. Na druhou stranu, tehdy více méně všichni létali za hranou.

Mohl Tomáš Baťa přežít, kdyby neseděl vepředu vedle pilota, ale v zadní uzavřené kabině?
Je to pravděpodobné. Na fotografiích z místa havárie je patrné, že pilotní kabina je zcela zničená, ale prostor pro cestující za ní je prakticky neporušený. Určitě by byl zraněn, ale je vysoká pravděpodobnost, že by vyvázl živý.

Objevily se dokonce spekulace, že nešlo o nehodu, ale o sabotáž ze strany konkurence nebo politiků. Dokonce prý v tom měly prsty francouzské tajné služby. Údajně tomu napovídá fakt, že zmizel vyšetřovací spis nehody.
Pravda je, že jsem nikdy ten spis neviděl a v Národním archivu o něm nic nevědí. Ve spisech ministerstva veřejných prací také není. Ovšem musíme si položit jinou otázku. Nezůstalo to náhodou někde v německém archivu? To letadlo bylo registrované v Německu a mělo tamní imatrikulační znaky začínající písmenem D. A zprávy z vyšetřování se běžně posílaly z jedné země do druhé. Příkladem je havárie československého letadla Avia BH-25 u Kasselu v Německu v roce 1929. Všechny záznamy se zachovaly v českém archivu. Nedivil bych se, kdyby spis z Baťovy havárie zůstal někde v Německu a jen nevíme, kde ho hledat.

A co ta verze o sabotáži?
Tu považuji za vyloučenou. Je to nesmysl. Spisovatel Viktor Fischl mi kdysi řekl, že pravdivý příběh je ten, kterému se uvěří. Jakmile se nechá prostor pro spekulace, tak se spekulace budou šířit. Člověk může udělat sebelepší profesionální archivní výzkum, ale vždycky se objeví někdo, kdo to bude zpochybňovat.

Jaká tedy byla příčina havárie? Dobový tisk se v tom různí. Píše se o pádu kvůli ztrátě orientace, ale i o nárazu do drátů elektrického vedení nebo do komína.
Ztráta orientace a výšky. Pilot se s letadlem dostal do mlhy, nebyl si jistý, jak je vysoko a místo nahoru obrátil letadlo dolů. Snažil se zřejmě otočil zpět k letišti, ale tento manévr už vzhledem ke ztrátě rychlosti nedokončil. Pilotování v mlze závisí mnohdy jen na instinktu pilota, ale instinkt může člověka zklamat. Znám to od sportovních pilotů, kteří létají nad mořem. Když v noci sedíš v letadle nad klidnou hladinou, vidíš hvězdy všude kolem sebe. Nejen nad sebou, ale i pod sebou, protože se odráží dole v moři. Je to optický klam. Když je člověk zkušený pilot, má tendenci věřit svým instinktům a ne výškoměru. A to může být tvé poslední špatné rozhodnutí.

Byl Brouček zkušený pilot?
Někdo občas říkal, že Brouček neuměl létat v noci a v mlze. To není pravda. Naopak. Byl jeden z mála pilotů v nově vzniklém Československu, který to dovedl. Navíc dokázal pilotovat vícemotorová letadla. Měli jsme jen velmi málo pilotů, kteří by uměli létat v noci a ještě k tomu s dvoumotorovými letouny. Už za první světové války v rakousko-uherském letectvu dělal s velkými bombardéry Gotha noční nálety na italské pozice.

Když se člověk podívá na repliku osudného Junkerse vystavenou v Památníku Tomáše Bati, překvapí ho, že kabina pro cestující je krytá a komfortní, ale místo pro pilota je otevřené. Byl vydán napospas počasí.
Právě ve špatném počasí to bylo užitečné. Když se zamlží nebo orosí okénko, tak člověk zevnitř nevidí oknem vůbec nic. Proto bylo třeba se při špatné viditelnosti z letadla vyklonit, aby měl člověk přehled, co je pod ním, a mohl se podle toho zorientovat. Proto byl otevřený pilotní prostor výhodou. Měli sice základní přístrojové vybavení, ale létání za zhoršené viditelnosti se teprve začínalo rozvíjet. Určování směru pomocí radiogoniometrie bylo v plenkách, takže pozemní stanice měly problém letadla vůbec zaměřit. Jednou se jim dokonce nad Brnem ztratila obří vzducholoď Italia, která prolétala nad Československem. Až když se rozptýlily mraky, objevili ji někde nad Lanškrounem.

Autor: