Jak se těšíte na dva měsíce volna?
Těšíme se, ale zdaleka to není tak, že bychom dva měsíce nic nedělali. Škola i během prázdnin žije svým životem a ani učitelé ani já dva měsíce volna mít nebudeme. Červenec a srpen jsou věnovány přípravě dalšího školního roku, opravám školy a dalším věcem. Je to období, které je samozřejmě volnější a nějakou dovolenou tam mám a těším se na ni. Na prázdniny se však těšíme všichni, protože konec školního roku je pro všechny učitele hodně náročný, a to jak administrativně, tak i tím, že jezdíme na školní výlety a máme náročný projektový týden.
V minulém školním roce se o vaší škole mluvilo v souvislosti s přítomností bezpečnostní agentury, k čemuž se ještě dostaneme. V tom současném jste si pozornost minimálně lokálních médií vysloužili díky společným snídaním pro žáky, které od loňského podzimu pořádáte. Jaké s tím máte zkušenosti?
Máme za sebou osm měsíců fungování a nenašla jsem na tom zatím žádné negativum. Jsou součástí projektu Národního plánu obnovy, který čerpáme, a máme radost, že je můžeme dělat. Jsou každý den od sedmi do tři čtvrtě na osm a chodí na ně přihlášené děti z prvního stupně. Jedná se zhruba o devadesát dětí. Od osmi do devíti pak probíhá druhá část snídaně, která je určená pro přípravné ročníky. Vedle toho se během každého měsíce na snídaních prostřídají různé třídy prvního i druhého stupně v rámci třídnických hodin nebo některých předmětů.
Školu v Bílině dusí problémoví žáci, město tam posílá bezpečnostní agenturu |
Proč je vlastně pořádáte?
Pořádáme je, protože nám to přijde fajn. Mají mnoho benefitů. Primární je potřeba uspokojení hladu, což byla první věc, která nás k tomu vedla. Dalším benefitem je, že se děti ráno potkávají ještě před zahájením školní výuky a při snídaních panuje příjemná, milá a neformální atmosféra. Žáci se také postupně naučili jíst ovoce a zeleninu a zařazovat do jídelníčku zdravou stravu, nemáme téměř žádné zbytky, žáci se také naučili chodit včas do školy, setkají se s kamarády. Po snídani si děti mohou společně pohrát. Hračky ze školní družiny si tak mohou užít i děti, které do školní družiny nechodí třeba proto, že na ni jejich rodiče finančně nedosáhnou. Děti učíme samostatnosti a mám velikou radost, že si už naučily brát jen tolik, kolik mohou sníst.
Připravili jste také snídaně s rodiči, co to přineslo?
Snídani pro rodiče jsme pořádali už třikrát. Děti si vytvořily pozvánky, pozvaly své rodiče a ti ve velké většině přišli, což nás potěšilo. Rodiče tu strávili zhruba hodinu a děti je při snídani obsluhovaly. Po snídani pak učitelé rodičům připravili kávu. Nakonec si děti a rodiče spolu zahráli logické a vzdělávací hry, které máme k dispozici právě pro snídaňové kluby. Maminky se zapojily velmi aktivně, chvílemi i velmi hlasitě, což bylo dobře. Některé z nich si při tom uvědomily, že si už dlouho neudělaly čas a s dětmi si nezahrály. Řada maminek má totiž více dětí a nemohou se každému tak intenzivně věnovat. Proto byly rády, že měly hodinu času, kdy se mohly věnovat jen jednomu svému dítěti.
19. května 2022 |
Nabízíte žákům také svačiny či obědy zdarma, jaký je o ně zájem?
Svačinky máme v rámci doplňkové činnosti a jsou hrazené. Obědy zdarma máme díky neziskové organizaci Women for women. Jsou pro děti, jejichž rodiče si obědy ve školních jídelnách nemohou dovolit. V tomto roce obědy zdarma využívá okolo sedmdesáti dětí (školu navštěvuje 535 dětí – pozn. redakce).
Tento rok byl klidnější než ten předchozí, cítíte se méně vyčerpaná než loni?
Necítím se méně vyčerpaná než loni. Myslím si, že všichni učitelé i všichni ředitelé všech škol v celé republice vám řeknou, že tlak na školy je obrovský a náročný. Je to administrativa, zapojení do různých projektů a mnoho dalších věcí. Mám pocit, že jsem vyčerpaná pořád stejně.
Před rokem jste koncem školního roku řešili řadu starostí s problémovými žáky a na škole jste měli dohledovou službu, jak na to dnes vzpomínáte?
Já na to asi moc nevzpomínám, žiji v přítomnosti. Myslím si, že jsme udělali maximum pro to, aby situace na naší škole byla lepší. A pomalými krůčky se to tak děje.
Co bylo poslední kapkou, že jste do školy dohledovou službu povolali?
Nebyla žádná poslední kapka. Dohledová služba byla jedním z nástrojů, který jsme po dohodě s naším zřizovatelem vyzkoušeli. Rozhodli jsme se tenkrát vyzkoušet různé varianty, abychom škole ulevili a učitelům a žákům pomohli. I když spousta lidí měla pocit, že dohledová služba byla pro školu chybou, já si naopak myslím, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Vyzkoušeli jsme všechny možné varianty a jedna z nich byla dohledová služba. (Dohledová služba ve škole fungovala poslední dva měsíce minulého školního roku. Její další působení nebylo potřeba, protože problémoví žáci, kvůli kterým byla najata, školu opustili. - pozn. redakce).
Barbora Schneiderová (38 let)
|
Jak to vypadá s úspěšností vašich žáků, tedy přijímáním na střední školy a učiliště?
Jsme na tom srovnatelně s ostatními školami. Tento školní rok byl náročný pro všechny, neboť kapacita škol, na které se děti hlásily, nebyla na počet hlásících se dětí dostatečně připravena. Máme děti, které nebyly přijaty a máme děti, které byly přijaty. Důležité pro nás však v tuto chvíli je, že většina našich žáků chce pokračovat dál ve studiu. V tomto ohledu se nám situace zlepšuje.
Je to jiné než v předchozích letech?
Dnes už si více než devadesát procent žáků podává přihlášku na nějaké další pokračující vzdělávání. Dříve jich tolik nebylo, spousta dětí už dál nešla a ani to nezkusila.
Hodně se mluví o současných dětech a jejich odlišnosti od předchozích generací. Jsou chytřejší, línější, hloupější? Jaké jsou podle vás ty vaše?
Naše děti jsou skvělé. Já osobně s takovýmto srovnáváním nesouhlasím a jsem přesvědčena o tom, že ději jsou prostě děti. Každá generace je samozřejmě jiná, ale také každá doba je trochu jiná. Děti jsou takové, jaká je doba.
Žákyni, která dala facku učiteli, potrestali sníženou známkou z chování |
Máte děti ze sociálně slabších vrstev. Jaké je jejich uplatnění dál?
Mají to náročné. Já věřím, že se snažíme je vést k tomu, aby v životě měly šanci se uplatnit. Tomu však musí pomoci i celá společnost. A samozřejmě i ony sami a jejich rodiny.
Jaké je vaše největší přání pro příští školní rok?
Aby k nám do školy děti chodily rády.