iDNES.cz

Dostavba D4 postupuje rychlým tempem, v další fázi zaměstná až 900 pracovníků

  17:12
Do konce roku na dostavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem využijí téměř 80 procent z osmnáctimiliardového rozpočtu. Až na jediný by měly být hotové hrubé stavby všech čtyřiceti mostů. „O víkendu pršelo, tak jsme museli trochu polevit a práce jely tak na 60 procent. Jinak je ale tempo vysoké,“ upozorňuje ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka.

Rychlé tempo dostavby Strakonické je patrné po celou dobu jízdy mezi Milínem u Příbrami a předměstím Písku. Přímo v sousedství nynější silnice I/4 vznikají také betonové pylony, které budou zanedlouho podpírat vozovku jižní autostrády. | foto: Jakub Stadler, MAFRA

Spolu se zástupci skupiny Via Salis, která 32 chybějících kilometrů dálnice staví, dorazil na obhlídku projektu spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Společně připomněli, že termín dokončení v prosinci 2024 je pro všechny strany závazný.

„Jsem rád, že všechny práce na D4 pokračují podle předpokladů a projekt Via Salis tak prokazuje životaschopnost modelu PPP pro financování podobných projektů,“ hodnotí Martin Kupka aktuální situaci na staveništi. A připomíná, že D4 je zároveň prvním uskutečněným PPP (Public Private Partnership) projektem v Česku.

Dostavba jižní autostrády

K dokončení 32 kilometrů dlouhého dálničního úseku mezi Příbramí a Novou Hospodou u Písku vybral stát konsorcium stavebních společností pod názvem Via Salis. Po někdejším neúspěšném pokusu o spolupráci se soukromým investorem na Ostravsku jde o první započatý PPP projekt v Česku. Stavba budoucí nové trasy D4 začala před dvěma roky a po nových úsecích se řidiči poprvé projedou koncem roku 2024. Dokončení tzv. Strakonické vyjde zhruba na 18 miliard korun. Via Salis pak bude nové a některé další části provozovat do roku 2048. Stát jí za to zaplatí ročně necelou miliardu korun.

Zapojení soukromého investora, který pak nějaký čas o novou trasu také pečuje, by chtělo ministerstvo využít u dalších velkých akcí. A nejde jen o dálnice, v kraji by systémem PPP mělo vzniknout třeba železniční spojení na letiště Václava Havla a dále až do Kladna.

Změny na stavbě nových úseků takzvané Strakonické jsou dobře patrné pro motoristy, kteří dosavadní silnici I/4 využívají.

„Nejezdím tudy zase tak často, spíš jednou za tři až čtyři týdny. O to víc mě překvapuje, jak rychle dálnice roste. Některá místa už téměř nepoznávám,“ svěřuje se jeden z řidičů.

To platí hlavně v případě rozestavěných mostů a nadjezdů. Na trase by jich mělo být celkem 40, a až na 420 metrů dlouhou estakádu přes Skalici u Nerestců na Písecku mají být jejich hrubé konstrukce hotové do konce roku.

Stavba v rychlém tempu

Stejně jako stavební práce má vysoké tempo také příliv peněz. Ještě letos by stavbaři měli vyčerpat 79 procent z rozpočtu na dostavbu dálnice, který činí zhruba 18 miliard korun.

„Jen do konce května prostavíme 48 procent z celkového finančního objemu,“ upozorňuje generální ředitel Via Salis Christian Biegert s tím, že celá dostavba je nyní přibližně v polovině.

Brzký vstup do té druhé prý ale bude znamenat ještě větší nasazení. „Počet pracovníků na stavbě vzroste ze současných zhruba 700 lidí na více než 900 lidí,“ tvrdí Martin Borovka.

Pod budoucí dálnicí našli železářskou pec, mohla dosáhnout až 1 200 stupňů

S akcelerací stavební aktivity souvisejí také omezení pro projíždějící auta. Už nyní platí na většině dokončované trasy omezení rychlosti, místy je vozovka zúžená a jinde je třeba objíždět základy mostů. Nadále pokračují odstřely skal u Milína na Příbramsku, aby bylo možné dálnici roztáhnout do šířky. A zanedlouho bude vzhledem k postupu stavby nutné využívat objízdnou trasu přes centrum Milína.

Rychlé tempo dostavby Strakonické je patrné po celou dobu jízdy mezi Milínem u Příbrami a předměstím Písku. Na snímku je výstavba přemostění, kterou silničáři dokončí ještě letos.

Na pomezí středních a jižních Čech poblíž křižovatky Lety pak začne vznikat také velké operační středisko pro správu a údržbu dálnice (SSÚK – Středisko správy a údržby koncesionáře). V budově má v budoucnu sídlit i dálniční policie.

Konsorcium Via Salis od začátku připomíná, že nová D4 bude mimořádně ekologickou stavbou. „Třeba pro vytápění a teplou vodu poslouží v budově SSÚK tepelná čerpadla, elektrickou energii zajistí fotovoltaika. Podobné nároky máme na dvě dálniční odpočívky u Krsic, kde bude rychlonabíjecí stanice pro elektromobily,“ říká mluvčí Via Salis Daniela Pedret.

Kvůli dálnici D4 půjdou k zemi dva mosty, silnice se na tři dny zavře

V plánu jsou také menší projekty, které mají pomoci prostředí kolem dálnice. Čtyřpruhovou autostrádu totiž nemají lemovat jen travnaté plochy, ale na vybraných oblastech i divoké louky. U nich budou včelí úly. „Pokud se květinám i včelám bude dařit, přidáme postupně další,“ konstatuje Daniela Pedret.

zpět na článek