iDNES.cz

Pruh jen pro odvážné? Kříží se s odbočkou pro auta, cyklisté raději volí chodník

  13:52
Diskuzi o bezpečnosti nového cyklopruhu v Chlumecké ulici na Černém Mostě v Praze vyvolalo jeho provedení. Tvoří krajní pruh víceproudé silnice a z centra metropole směrem do Horních Počernic má dvě kritická místa. Kříží se tam totiž s odbočovacím pruhem pro auta a hrozí tedy možné střety. Někteří cyklisté si na to stěžují a tvrdí, že nikdo rozumný po komunikaci tohoto typu na kole nepojede.

„Navrhuju pravidlo, že ke kolaudaci podobných řešení je nejdřív musí projet děti toho, kdo je za ně zodpovědný,“ komentují nový cyklopruh administrátoři profilu Parkování v Praze na síť X.

Dvě kritická místa jsou v Chlumecké ulici ve směru z centra do Mladé Boleslavi a Liberce. Jedno je u sjezdu na Hornbach, kde odbočující cyklista musí přejet jízdní pruh pro auta, aby se mohl vrátit zpátky do pokračujícího cyklopruhu. Řidiče na přednost cyklistů upozorňuje výstražná značka.

Druhý je u odbočky k nákupnímu centru Černý Most, kde cyklopruh končí. Pokud by cyklista nesjel do obchodní zóny a jel dále do Horních Počernic, musel by pokračovat v pruhu pro auta. „Celý tento úsek po Chlumecké ulici je extrémně nebezpečný a náročný na pozornost,“ upozornil koordinátor BESIP v Praze Oldřich Kassl.

„Detaily těchto lokalit byly důkladně diskutovány na setkání projektanta se zástupci silničního správního úřadu, specialistů cyklistické infrastruktury odboru dopravy pražského magistrátu i dalších specialistů. Byly diskutovány různé varianty a tato byla vybrána jako nejlepší možná,“ řekl pro iDNES.cz tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

„Chápeme, že každé nové dopravní značení vyvolává řadu otázek. V tomto případě došlo k doplnění pruhu pro cyklisty. Zaslané obrázky odkazují na lokality, kde je pruh pro cyklisty křížen motorovými vozidly, protože se jedná o křižovatky. Uvedené dopravní značení je zcela standardní a jednoznačně definuje práva a povinnosti všech účastníků provozu na ulice Chlumecká,“ upřesňuje Hofman.

Dodal, že technická správa komunikací (TSK) v rámci všech akcí prověřuje integraci cykloopatření, která jsou následně projednávána napříč s dotyčnými orgány státní správy.

„Finální varianta, kde je zapracováno cykloopatření i s jednotlivými připomínkami jednotlivých institucí jako je například Policie ČR, je následně podána na příslušný silniční správní úřad k vydání Stanovení dopravního značení,“ uvádí Hofman.

Nová konstrukce mostu dorazila na Smíchov. Vezl ji valník s 22 nápravami

Magistrát tvrdí, že nové cyklopruhy výrazně zvyšují bezpečnost a přehlednost zejména pro stávající uživatele, jejich cílem ale není nahrazovat zcela novou a samostatnou infrastrukturu pro cyklisty.

„Vnímáme to jako výrazné zlepšení oproti dosavadnímu stavu. V dlouhodobém výhledu pak sledujeme postupné vybudování samostatné cyklotrasy propojující Černý Most a Horní Počernice, avšak tento záměr je složité realizovat kvůli nezbytnosti získání pozemků a vybudování samostatného překonání trasy Pražského okruhu,“ dodává Hofman.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

„Je to podle pravidel, logika však kulhá“

„V kritickém místě u odbočky do nákupního centra se kříží cyklista versus auto, a když tam cyklista pojede svou rychlostí a auto bude muset odbočit, tak je to hodně nebezpečné. Buď to auto natvrdo zastaví a vznikne nehoda, nebo si cyklista bude myslet, že ho někdo pouští, a auto ho semele. V rámci silničních pravidel to mají namalované správně, v rámci logiky to trochu pokulhává,“ tvrdí Kassl.

K řešení dopravní situace se vyjádřili také lidé na síti X. „Pokud na takovou komunikaci, nehledě na to, co je tam načmáráno, někdo pustí děti, je to opravdu k zamyšlení,“ napsal uživatel k příspěvku na X.

Připadá vám cyklopruh v Chlumecké ulici bezpečný?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 30. července 2025. Anketa je uzavřena.

Když byla redaktorka iDNES.cz posoudit situaci na místě, zrovna tam projížděli dva cyklisté. Paradoxně však místo v cyklopruhu jeli po chodníku. „Raději jedu po chodníku než po tom pruhu. Snažíme se co nejvíc vyhnout autům,“ svěřil se jeden z cyklistů.

„Myslím, že cyklopruh je v pohodě, ale chce to odvahu,“ zhodnotil druhý cyklista. „Dítě bych sem určitě nepustil. Dítě je nevyzpytatelné a řidiči neohleduplní,“ dodal cyklista.

Koordinátor BESIP Oldřich Kassl dále vysvětluje, že na komunikaci během let ubírali jízdní pruhy pro auta, a přidávali je pro cyklisty.

„Z pohledu jak aut tak cyklistů je to nebezpečné místo na pozornost. Cyklista bude tupě věřit, že ho cyklopruhy vedou správně. Ty se poté najednou rozplynou a on bude běžný účastník silničního provozu. A autům na druhou stranu opět ubrali část pruhu a musejí si dávat velký pozor, když budou odbočovat jak do obchodního střediska, tak na výpadovku na D10,“ vysvětluje Kassl.

Podle Zuzany Polákové ze spolku AutoMat však v Chlumecké ulici k redukci počtu jízdních pruhů pro auta nikdy nedošlo. AutoMat je pražský spolek, který se zajímá o dopravní politiku Prahy ve prospěch pěší, veřejné a cyklistické dopravy. Připomínkuje místní dopravní projekty a lobbuje za jejich dlouhodobou udržitelnost či efektivní využití veřejných peněz.

V Praze přibude pruhů vyhrazených pro MHD, upřednostní ji i další křižovatky

Kassl dále rozebírá, jak řeší cyklistické pruhy v jiných evropských zemích. „Mažou tam cyklopruhy třeba od listopadu do dubna. Cyklisté se tak stávají běžnými účastníky provozu, protože se nepředpokládá, že v únoru bude jezdit 200 cyklistů ráno do práce. U nás je to celoročně, uprostřed ledna musíte jako řidič auta dávat pozor na cyklopruhy,“ porovnává Kassl situaci v Česku a jinde.

Autor:
zpět na článek