„Navrhuju pravidlo, že ke kolaudaci podobných řešení je nejdřív musí projet děti toho, kdo je za ně zodpovědný,“ komentují nový cyklopruh administrátoři profilu Parkování v Praze na síť X.
Dvě kritická místa jsou v Chlumecké ulici ve směru z centra do Mladé Boleslavi a Liberce. Jedno je u sjezdu na Hornbach, kde odbočující cyklista musí přejet jízdní pruh pro auta, aby se mohl vrátit zpátky do pokračujícího cyklopruhu. Řidiče na přednost cyklistů upozorňuje výstražná značka.
Druhý je u odbočky k nákupnímu centru Černý Most, kde cyklopruh končí. Pokud by cyklista nesjel do obchodní zóny a jel dále do Horních Počernic, musel by pokračovat v pruhu pro auta. „Celý tento úsek po Chlumecké ulici je extrémně nebezpečný a náročný na pozornost,“ upozornil koordinátor BESIP v Praze Oldřich Kassl.
„Detaily těchto lokalit byly důkladně diskutovány na setkání projektanta se zástupci silničního správního úřadu, specialistů cyklistické infrastruktury odboru dopravy pražského magistrátu i dalších specialistů. Byly diskutovány různé varianty a tato byla vybrána jako nejlepší možná,“ řekl pro iDNES.cz tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
„Chápeme, že každé nové dopravní značení vyvolává řadu otázek. V tomto případě došlo k doplnění pruhu pro cyklisty. Zaslané obrázky odkazují na lokality, kde je pruh pro cyklisty křížen motorovými vozidly, protože se jedná o křižovatky. Uvedené dopravní značení je zcela standardní a jednoznačně definuje práva a povinnosti všech účastníků provozu na ulice Chlumecká,“ upřesňuje Hofman.
Dodal, že technická správa komunikací (TSK) v rámci všech akcí prověřuje integraci cykloopatření, která jsou následně projednávána napříč s dotyčnými orgány státní správy.
„Finální varianta, kde je zapracováno cykloopatření i s jednotlivými připomínkami jednotlivých institucí jako je například Policie ČR, je následně podána na příslušný silniční správní úřad k vydání Stanovení dopravního značení,“ uvádí Hofman.
Nová konstrukce mostu dorazila na Smíchov. Vezl ji valník s 22 nápravami![]() |
Magistrát tvrdí, že nové cyklopruhy výrazně zvyšují bezpečnost a přehlednost zejména pro stávající uživatele, jejich cílem ale není nahrazovat zcela novou a samostatnou infrastrukturu pro cyklisty.
„Vnímáme to jako výrazné zlepšení oproti dosavadnímu stavu. V dlouhodobém výhledu pak sledujeme postupné vybudování samostatné cyklotrasy propojující Černý Most a Horní Počernice, avšak tento záměr je složité realizovat kvůli nezbytnosti získání pozemků a vybudování samostatného překonání trasy Pražského okruhu,“ dodává Hofman.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
„Je to podle pravidel, logika však kulhá“
„V kritickém místě u odbočky do nákupního centra se kříží cyklista versus auto, a když tam cyklista pojede svou rychlostí a auto bude muset odbočit, tak je to hodně nebezpečné. Buď to auto natvrdo zastaví a vznikne nehoda, nebo si cyklista bude myslet, že ho někdo pouští, a auto ho semele. V rámci silničních pravidel to mají namalované správně, v rámci logiky to trochu pokulhává,“ tvrdí Kassl.
K řešení dopravní situace se vyjádřili také lidé na síti X. „Pokud na takovou komunikaci, nehledě na to, co je tam načmáráno, někdo pustí děti, je to opravdu k zamyšlení,“ napsal uživatel k příspěvku na X.
Připadá vám cyklopruh v Chlumecké ulici bezpečný?
Když byla redaktorka iDNES.cz posoudit situaci na místě, zrovna tam projížděli dva cyklisté. Paradoxně však místo v cyklopruhu jeli po chodníku. „Raději jedu po chodníku než po tom pruhu. Snažíme se co nejvíc vyhnout autům,“ svěřil se jeden z cyklistů.
„Myslím, že cyklopruh je v pohodě, ale chce to odvahu,“ zhodnotil druhý cyklista. „Dítě bych sem určitě nepustil. Dítě je nevyzpytatelné a řidiči neohleduplní,“ dodal cyklista.
Koordinátor BESIP Oldřich Kassl dále vysvětluje, že na komunikaci během let ubírali jízdní pruhy pro auta, a přidávali je pro cyklisty.
„Z pohledu jak aut tak cyklistů je to nebezpečné místo na pozornost. Cyklista bude tupě věřit, že ho cyklopruhy vedou správně. Ty se poté najednou rozplynou a on bude běžný účastník silničního provozu. A autům na druhou stranu opět ubrali část pruhu a musejí si dávat velký pozor, když budou odbočovat jak do obchodního střediska, tak na výpadovku na D10,“ vysvětluje Kassl.
Podle Zuzany Polákové ze spolku AutoMat však v Chlumecké ulici k redukci počtu jízdních pruhů pro auta nikdy nedošlo. AutoMat je pražský spolek, který se zajímá o dopravní politiku Prahy ve prospěch pěší, veřejné a cyklistické dopravy. Připomínkuje místní dopravní projekty a lobbuje za jejich dlouhodobou udržitelnost či efektivní využití veřejných peněz.
V Praze přibude pruhů vyhrazených pro MHD, upřednostní ji i další křižovatky![]() |
Kassl dále rozebírá, jak řeší cyklistické pruhy v jiných evropských zemích. „Mažou tam cyklopruhy třeba od listopadu do dubna. Cyklisté se tak stávají běžnými účastníky provozu, protože se nepředpokládá, že v únoru bude jezdit 200 cyklistů ráno do práce. U nás je to celoročně, uprostřed ledna musíte jako řidič auta dávat pozor na cyklopruhy,“ porovnává Kassl situaci v Česku a jinde.








