iDNES.cz

Silné auto s mladým šoférem je nebezpečná kombinace, tvrdí policista

  14:20
V uplynulém roce zemřelo na silnicích Plzeňského kraje při dopravních nehodách 28 lidí. Je to o 16 méně než o rok dříve. Ačkoliv se více než třetina nehod stala jen v Plzni, ty tragické se odehrály především na severním a jižním Plzeňsku. Za řadou z nich stojí skutečnost, že za volanty silných aut usedají mladí začínající řidiči bez zkušeností.

Během roku 2019 zemřelo na silnicích v Plzeňském kraji 28 lidí. | foto: Policie ČR

V roce 2019 na silnicích kraje přišlo při dopravních nehodách o život 28 lidí. Je to nejnižší číslo od začátku tisíciletí.

Pětaosmdesátiletý šofér za volantem osobního auta přijížděl loni v létě mezi Klatovy a Janovicemi nad Úhlavou k hlavní silnici. Když na ni vjel, srazil se s osobním vozem značky Honda. Tragédie si vyžádala dva lidské životy. Byla to jedna ze dvou nejtragičtějších nehod v kraji.

Honda se po nárazu dostala do smyku, přejela do protisměru, kde se levým bokem střetla s přední částí dalšího auta. V hondě zemřela šestadvacetiletá spolujezdkyně. „Utrpěla zranění neslučitelná se životem,“ uvedla po nehodě mluvčí krajských záchranářů Mária Svobodová.

Šestadvacetiletého řidiče hondy převážela letecká záchranná služba s těžkými zraněními do plzeňské nemocnice. „Tam bohužel zemřel,“ uvedla později klatovská policejní mluvčí Dana Ladmanová.

I když podle policejní statistiky řešili policisté v Plzni více než třetinu všech nehod v kraji, zemřel při nich jediný člověk. Naopak nejvíce tragických nehod se stalo v okresech Plzeň-sever a Plzeň-jih, ty tvoří jednu oblast Plzeň-venkov. Tam se stalo deset tragických nehod, při kterých vyhaslo jedenáct lidských životů.

Nehody v kraji

Při nehodě tří osobních vozidel zemřeli dva lidé.
Tragická nehoda na Klatovsku. Při kolizi tří osobních vozidel zemřeli dva lidé.
Při tragické nehodě na Plzeňsku zemřela mladá žena.
Řidič peugeotu narazil do stromu u Prachatic. Na místě zemřel. (22. ledna 2019)

Z veřejně dostupné databáze nehod BESIPu a policie není na loňské mapě těžkých havárií nějaké kritické místo, kde by se tragédií stávalo víc než jinde v kraji. Lidé ale opět umírali na silnici mezi Třemošnou a Kralovicemi, která dlouhými přímými úseky svádí k rychlé jízdě.

Další křížky přibyly i na výpadovce z Plzně na Karlovy Vary. Mezi oběťmi loňského roku je i 74letý cyklista, který na této výpadovce u Chotíkova zřejmě kvůli zdravotní indispozici spadl před jedoucí auto.

Další senior zemřel na dálnici D5 u Rokycan, když jel autem několik kilometrů v protisměru.

Závěr roku 2019 a první dny roku 2020 se pro změnu nesly ve znamení těžkých i tragických bouraček řidičů, kteří prošli autoškolami jen pár týdnů před karamboly, maximálně do půl roku od složení zkoušky.

„Řidiči v kraji se musejí vyrovnávat se silným provozem, stavem komunikací a jako všude i s počasím. Dokud auta nebudou jezdit sama, je pořád hlavním faktorem řidič,“ říká vedoucí dopravních policistů v Plzeňském kraji Vladimír Toman.

Nehody v Plzeňském kraji

                                rok 2018      rok 2019

nehod                            3673          4091

usmrcení                           44              28

těžce zranění                    93            101

lehce zranění                1730          1626

alkohol u nehod              361            332

I když ve srovnání s rokem 2018 zemřelo loni na silnicích v kraji o 16 lidí méně, stále o život přišlo téměř 30 lidí. „Musíme si uvědomit, že nová auta jsou bezpečnější, a to se také může projevit v následcích. V loňském roce nám přibylo těžce zraněných. Musíme si uvědomit, že mnohdy je hranice mezi přežitím a tragickými následky velice tenká,“ varuje před přílišným optimismem nad statistickými výsledky policista Toman.

Dodal, že v posledních deseti letech na silnicích kraje každý rok umíralo mezi 40 a 50 lidmi. Dosud nejnižší počet obětí byl z roku 2015, kdy u silnic přibylo 39 křížků.

Srážky s dalšími vozidly, ale i zaparkovanými, nárazy do stromů nebo do zábradlí jsou v důsledku nepřiměřené rychlosti a nesprávného způsobu jízdy stále velmi častými důvody těžkých karambolů v Plzeňském kraji.

„To, jak se zlepšuje technický stav silnic první a druhé třídy, odstraňují se nebezpečná místa, mnohdy svádí řidiče k rychlejší jízdě. Po silnicích se pohybuje velké množství silných aut. Pokud dojde ke kombinaci takového auta a mladého nezkušeného řidiče těsně po autoškole, může z toho vzniknout velice nebezpečný mix. Když si vezmeme poslední čtyři tragické nehody z konce roku 2019 a začátku roku 2020, shodný je u nich nízký věk řidičů a minimální řidičské zkušenosti,“ podotkl policista Toman k nehodám, u nichž dosavadní vyšetřování naznačuje odpovědnost za tragické následky právě u začínajících šoférů.

Mezi nejčastějšími příčinami nehod je nedání přednosti v jízdě

Nedání přednosti v jízdě stále zůstává mezi nejčastějšími příčinami dopravních nehod v kraji. I když se projektanti snaží hledat řešení, aby křižovatky byly co nejbezpečnější. I když odpovídají současným normám, záchranáři tam i nadále vyjíždějí k těžkým karambolům.

Jedním z vysvětlení podle odborníků může být, že řidiči přijíždějící z vedlejší nedokážou odhadnout rychlost vozidel, kterým mají dát přednost. Pak dochází k těžkým střetům.

Takovými místy jsou dvě ze tří křižovatek na obchvatu Třemošné. I přesto, že je na nich už upravené dopravní značení, na hlavní silnici před křižovatkou snížená rychlost na 70 kilometrů v hodině, stejně tam záchranná služba, hasiči i policisté vyjíždějí k dalším nehodám.

„Pro některé řidiče ale standardní opatření nestačí,“ povzdechl si šéf krajských dopravních policistů.

V policejních statistikách je stále dost nehod se zaparkovanými vozidly. Ty se podle policistů řešících havárie stávají většinou na parkovištích u obchodních center, kde jsou parkovací místa malovaná ještě na starší užší typy aut. „Protože to bývají nehody v nízké rychlosti, většinou to končí pomačkanými plechy, bez újmy na zdraví,“ říkají policisté.

Záběry na seniora v autě, který jel v protisměru (15. 2. 2019)

15. února 2019

Autor:
zpět na článek