iDNES.cz

V Olomouci se blíží start modrých parkovacích zón, první se objeví v centru

  11:38
Zásadní řez do systému parkování ve městě chystá olomoucká radnice. Od jara by mohlo v centru začít platit rezidenční parkování, okolní ulice a sídliště mají následovat příští rok. Vedení města chce s novou parkovací politikou pokračovat i přes kritiku opozice, podle které auta lidí dojíždějících do Olomouce začnou ucpávat okrajové části, kde bude stání zdarma.

ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MAFRA

Minulý rok se v krajském městě o parkovací revoluci hodně mluvilo, na její spuštění ale neměla radnice jednotný názor, a tak s ní přichází až po komunálních volbách.

Pravděpodobně od května mají přijít na řadu zóny A a B, tedy pěší zóna a historické centrum. V každé části přitom budou podoblasti jako A1, B1 a podobně.

„Zatím je to pracovní termín. Změna nastane pouze u dlouhodobých parkovacích oprávnění, kdy již nebude možné parkovat kdekoli v zóně placeného stání, ale jen ve vymezené oblasti dle místa trvalého pobytu,“ přiblížil náměstek primátora pro strategický rozvoj Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).

„S tím souvisí i úprava ceníku, kdy dojde zejména k výraznému zdražení za druhé a další vozidlo,“ dodal.

Cena za parkovací kartu pro obyvatele zón A a B je navržena podle zveřejněných dokumentů na dva tisíce korun za rok, druhé a každé další auto by stálo 16 tisíc korun. Dnes je cena tisíc a patnáct set.

Majitelé nemovitostí žijící mimo Olomouc a podnikatelé pak mají zaplatit dvanáct tisíc, případně osmnáct tisíc za druhou kartu. Radnice tak chce mimo jiné přimět co nejvíc lidí, aby si zapsali trvalé bydliště v Olomouci. Na úřad však budou muset kvůli změně údajů i Olomoučané žijící ve městě mimo zónu, kde mají oficiální adresu.

„Bohužel, i tito obyvatelé si v případě zájmu o vydání parkovacího oprávnění budou muset změnit trvalý pobyt,“ uvedl Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta.

Širší okolí centra je na řadě příští rok

Mnohem větší změnou bude zřízení zóny C. Sem spadají ulice v takzvaném širším městě. V současnosti v nich může kdokoli parkovat bezplatně a neomezeně dlouho, což je důvod, proč jsou mnohdy zahlcené auty.

„V tuto chvíli pracujeme s termínem zahájení rozšíření o první část zóny C od začátku roku 2024, druhá pak bude následovat za tři měsíce,“ uvedl Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta. Jako první radnice uvažuje o východní části Olomouce.

Zóna C bude také místem, kam si mohou za 12 tisíc ročně koupit parkovací kartu návštěvníci.

Jako poslední přijde na řadu označení D vybrané pro sídliště. Právě množství aut na sídlištích převážně z 80. let neodpovídajících dnešní poptávce po parkování patří mezi důvody, proč se město rozhodlo se situací něco dělat.

Problém se jen přesune, kritizuje opozice

Opozice nicméně před takovými zásahy varuje. Problém se podle ní jen přesune z centra víc k okrajovým částem.

„Pozoruji to u sebe před domem. Bydlím na okraji Olomouce na Horním lánu. Každé ráno sem přijede nekonečné množství aut, lidé zaparkují a jdou na tramvaj. Parkují tu celý den zadarmo. Myslím, že je to způsobeno námi zvýšeným parkovným v minulém volebním období,“ řekl na jednání zastupitelstva Martin Major (SPOLU), bývalý náměstek pro dopravu.

„Jen tato malá změna způsobila navýšení parkujících aut asi o čtyřicet procent. Děsím se toho, co se bude dít, až se začnou zavádět další etapy parkovací politiky v okrajových částech města. Bez vybudování velkokapacitních parkovacích budov se daleko nedostaneme a auta budou stát na dálnici až do Brna,“ dodal.

V brněnských ulicích začaly přípravy na rezidentní parkování. Pracovníci...

Primátor Miroslav Žbánek (ANO) upozornil, že na to nejsou pozemky ani peníze.

„Na budoucnost statické dopravy se v minulých desetiletích nemyslelo. Tam, kde mohla stát parkoviště v majetku města, jsou nákupní centra nebo developerské projekty, které do jisté míry tuto problematiku suplují. Není to ale systémové a správné řešení,“ reagoval Žbánek.

Plány parkovacích domů nicméně existují. „V dubnu budeme novému vedení města předkládat seznam všech lokalit, kde by podle územního plánu měly být parkovací domy. Z toho by měl vyplývat harmonogram roků dalších,“ sdělil vedoucí olomouckého odboru strategie a řízení Zdeněk Bogoč.

Regulace je podle primátora jedinou možností

Podle primátora nemá Olomouc v současné době jinou alternativu, než je regulace.

„Máme roky měnit územní plány a deset dvacet let shánět peníze na vybudování záchytných parkovišť? Parkovací politika není žádný útok na individuální automobilovou dopravu, je to odpověď na volání rezidentů po snížení tlaku, který vyvolává na život v našem městě,“ argumentoval Žbánek.

Podle Pejpka je navíc efekt záchytných parkovišť označovaných jako park and ride diskutabilní.

„Dopravní experti, kteří parkovací politiku připravili, tvrdí, že v Olomouci výrazně nepomohou,“ zmínil. Město ještě znovu prověří nastavení tarifů i posloupnost zonace.

„Chceme minimalizovat negativní dopady a maximalizovat ochranu parkování místních obyvatel,“ doplnil Pejpek.

Parkovací lístky budou brzy minulostí

Součástí změn budou od dubna nové parkovací automaty v centru. Vybraná firma je měla vyměnit do konce minulého roku, dodání se ale zpozdilo kvůli chybějícím čipům na trhu.

Řidiči už nebudou nechávat parkovací lístky za sklem, ale při placení zadají registrační značku do informačního systému městské policie, kde si ji budou moci strážníci vyhledat.

„Druhá varianta kontroly registračních značek bude probíhat z vozidla pomocí technického skenovacího zařízení. Testovací provoz chceme spustit začátkem srpna,“ uvedl mluvčí městské policie Petr Čunderle.

Po automatech, kamerovém setu pro kontrolní vozidlo a novém systému pro automatické zpracování přestupků nyní končí veřejné zakázka na projekt dopravního značení.

„Následně na něj naváže zakázka samotného dodání a instalace. V nejbližších dnech budou vyhlášeny ještě zakázky na komunikační kampaň a dodání nových parkovacích automatů do zóny C,“ dodal Luňáček.

Peníze vybrané za parkování a na pokutách jdou do takzvaného fondu mobility. Letos by do něj mělo podle rozpočtu přitéct 75 milionů korun, z nichž chce město hradit například výstavbu nových parkovacích míst, cyklostezek nebo autobusových zastávek na zlepšení dopravy.

Opozici ovšem vadilo, že v programovém prohlášení koalice napsala, že peníze z parkovného budou využity na rozšíření a zkvalitnění parkování.

zpět na článek