Vítkovické nádraží přestane chátrat, část památky obsadí úřad práce

  17:44
Ještě před pár lety hrozila architektonicky výjimečné výpravní budově železničního nádraží v Ostravě-Vítkovicích demolice, nebo přestavba na obchodní dům. Jenže poté, co se objekt v takzvaném bruselském stylu stal památkou, začala Správa železnic coby vlastník připravovat plány na rekonstrukci.

Nádraží v Ostravě - Vítkovicích patří k velmi ceněným stavbám moderní architektury. Její tzv. bruselský styl bude zachován. (27. července 2022) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nyní už jsou známé podrobnosti přestavby. „Zahrnovat bude opravy obvodového pláště, dále nové uspořádání vnitřní dispozice objektu a venkovní úpravy přednádražního prostoru,“ shrnul mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Pokladna, čekárna pro cestující a toalety budou jako v minulosti umístěné v úrovni prvního nástupiště. Správa železnic také počítá se zřízením výtahu, nájezdové rampy i úschovných boxů.

Vestibul výpravní budovy byl v době vzniku pojat hodně velkoryse, vždyť místem tehdy denně prošly tisíce lidí, často to byli dělníci z nedalekých železáren.

Nádraží v Ostravě - Vítkovicích patří k velmi ceněným stavbám moderní architektury. Její tzv. bruselský styl bude zachován. (27. července 2022)

Gavenda upozornil, že navzdory rozlehlé ploše se vestibul nezmenší ani nerozdělí. „Prostor bude řešen jako komerční a nabídneme ho k pronájmu,“ doplnil mluvčí.

V křídle pro administrativu zůstanou prostory pro technologie drážní dopravy a také zázemí pro pracovníky řízení provozu na železnici. Objekt však získá i nové využití. Vedle železničních zaměstnanců se tam přestěhují pracovníci úřadu práce.

„Na základě dlouhodobé spolupráce oblastního ředitelství Správy železnic s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových se projekt připravuje tak, aby mohl zhruba polovinu zrekonstruovaného objektu využívat právě úřad práce,“ potvrdil Gavenda.

Nádraží Vítkovice

  • Nádraží bylo vybudováno v letech 1962 až 1964 mezi zastávkami Ostrava-Kunčice a Ostrava-Svinov.
  • Výpravní budovu v tehdy módním bruselském stylu navrhl architekt Josef Danda.
  • V minulosti objektem denně procházely tisíce lidí.
  • Po roce 1990 však byly dálkové linky odkloněny, v nástupnických firmách po Vítkovických železárnách je značně nižší zaměstnanost a mnoho lidí si pořídilo automobil.
  • V posledních letech výpravní budova pustne a chátrá.

Zmínil, že nyní se dokončuje projektová dokumentace a ještě letos Správa železnic požádá o stavební povolení. Se zahájením prací se počítá ve druhé polovině příštího roku. „Předpokládané celkové investiční náklady stavby podle schváleného záměru projektu činí přibližně 404 milionů korun,“ zakončil Dušan Gavenda.

Dvanáctileté čekání

Nádraží mezi zastávkami Ostrava-Kunčice a Ostrava-Svinov bylo postaveno v letech 1962 až 1964 podle návrhu architekta Josefa Dandy a ve své době bylo nejmodernější v celém Československu. V bruselském stylu například o pár let později vznikla i výpravní budova nádraží v Havířově, o jejíž zachování byl v minulosti také sveden boj.

V případě Vítkovic dvanáct let trvalo schválení objektu jako památky, proti čemuž se opakovaně odvolával tehdejší vlastník České dráhy.

Třikrát se o vítkovickém nádraží rozhodovalo, nakonec pomohlo i vydání odborné literatury o unikátnosti některých staveb druhé poloviny 20. století. Jejím autorem byl ostravský památkář Martin Strakoš.

„Určitě jsem moc rád, že se podařilo záchranu vítkovického nádraží dotáhnout do stavu, kdy už snad není cesta zpět. Často se totiž stává, že ochota něco zbourat je velmi velká, určitě v tomto pohledu doporučuji zdrženlivost a uvažování nejen v zájmu nejbližších let. Architektonicky cenný objekt nádraží si zachování určitě zaslouží,“ podotkl Strakoš.

K vyhlášení památky paradoxně pomohlo i to, že nádraží sice pustlo, ale současně se v něm nic nerekonstruovalo, takže vše, a to i detaily, například nápisy, zůstalo v původní podobě.

Vítkovické nádraží stojí u trati mezi zastávkami Ostrava - Svinov a Ostrava -Kunčice.

Vítkovické nádraží stojí u trati mezi zastávkami Ostrava - Svinov a Ostrava -Kunčice.

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

Autor: