iDNES.cz

Tradice přežila odsun i totalitu. V Šabině vyrazili kluci s rachtačkami

  16:26,  aktualizováno  16:26
Každoročně vyrážejí kluci ze Šabiny na Sokolovsku na obchůzku mezi domy a lomozí přitom dřevěnými rachtačkami. Nahrazují tak zvony, které podle pověsti odletěly do Říma. S unikátními rachtačkami, jak dřevěným nástrojům sami Šabinští říkají, jdou napříč celou obcí.

Začínají na Zelený čtvrtek a končí ráno na Bílou sobotu. Mnozí přitom navazují na své otce a dědečky. Tradice se zde drží více než šest desetiletí.

V pořadí už několikátou generací takzvaných rachtačů je desetiletý Adam Novák. „Vyprávěl mi o tom táta a mně se to moc líbilo. Také jsem chtěl chodit, a tak táta řekl, že mi přinese starou rachtačku. S ní už obcházel můj dědeček. Vyprávěl mi, že jednou kvůli nácviku rachtání utekl ze školy,“ směje se Adam.

Ota Krhounek bere obchůzku obcí jako dodržování staré tradice. Rachtat s ostatními chodí už šestým rokem. Řadu let už chodí i teenager Martin. „Letos jdu kvůli věku naposledy, předávám to mladším. Ale užil jsem si to, je to pěkné,“ zamýšlí se.

Do obchůzky se zapojil i devítiletý Austin. Ten se do Šabiny přestěhoval před čtyřmi lety z Anglie. „Moc mě to baví, v Anglii jsme nic podobného neměli,“ hlásí.

„Mám ještě jednu hodně starou rachtačku, ale tu už raději nechávám doma, aby se cestou nerozpadla. Tahle je z úřadu,“ ukazuje ozubený nástroj další z rachtačů Víťa Duchek.

Jakmile hoši dojdou ke kapli sv. Anny, začnou ji za zvuků rachtaček obíhat. Nakonec se vydají zarachtat i mezi domy nové čtvrti, která vyrostla směrem na Černý Mlýn.

„Ta tradice je tady hluboce zakořeněná. Už z období po první světové válce máme fotografie, kdy obcí chodili kluci s rachtačkami. Některé ty nástroje měly dokonce podobu trakařů. Kromě velikonoční pondělní pomlázky je to jedna z mála tradic, která přetrvala a přežila období odsunu i totalitní režim. Je pěkné, že se předává dál a není přerušená. Nic podobného tady v regionu nemáme,“ říká ředitel Muzea Sokolov Michael Rund.

Zvony mlčí, čas hlásí školáci s řehtačkami. Bojují s brzkým vstáváním

Vypráví, že i v Karlovarském kraji, tehdejším Egerlandu, kde do roku 1945 žili Němci, „odlétaly“ na Zelený čtvrtek zvony do Říma a namísto nich zvali věřící do kostela kluci s rachtačkami a klapačkami. Říkalo se jim Rumpelngehn.

V noci na Velký pátek zkoušeli štěstí hledači pokladů, třeba na bublavském Aschbergu. V ten den sedláci nic nepůjčovali a neprodávalo se ani mléko. Na Bílou sobotu se v devět hodin ráno „vrátily“ zvony z Říma.

Jakmile zazvonily, šli se lidé rychle umýt k nejbližší tekoucí vodě. To mělo chránit před nemocí a dodávat krásu. Důležité bylo vodu neutírat a nesušit.

Na Velikonoční pondělí se všude konala koleda, která ještě v 19. století končila už v 9 hodin ráno. Pomlázka se pletla ze čtyř až šesti vrbových proutků a zdobila se hlavně červenou pentlí.

Švihnutí proutkem pak symbolizovalo magický úkon pro zvýšení plodnosti žen. Koledníci dostávali vajíčka i peníze. Odpoledne pak hrály děti různé hry s vejci. Velice oblíbené bylo třeba koulení, kdy se z nakloněného prkna kutálela mince na několik na zemi položených vajec. Vyhrál ten, jehož vejce mince zasáhla. Na Velikonoční pondělí také kmotři obdarovávali své kmotřence vajíčky, penězi, ošacením nebo cukrovím.

zpět na článek