iDNES.cz

Po pivní tramvaji mají v Brně už i kavárenskou, poslouží na večírky

  10:04
Příští rok tomu bude rovných 70 let, co z Královopolské strojírny vyjela do brněnských ulic tramvaj s označením 4MT přezdívaná Plecháč. Právě tento starý vůz se nyní vrací na koleje a bude sloužit jako kavárenská nebo také takzvaná eventová tramvaj.

Historická tramvaj 4MT přezdívaná Plecháč bude sloužit jako kavárenská. | foto: DPMB

„Vnější vzhled vozu zůstal bez výrazných změn, zato interiér prošel kompletní proměnou. Červená látková křesílka byla nahrazena podélnými koženkovými lavicemi. Místo pevně umístěných stolů se použily odnímatelné s nerezovou konstrukcí. Vůz je navíc nově vybaven lednicí, kávovarem nebo třeba monitory a reproduktory,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Tramvaj však nebude mít svou pravidelnou trasu ani otevírací dobu jako kavárna. Lidé si ji budou smět objednat pro vlastní soukromé účely, jako jsou oslavy nebo večírky.

Ostatně takto už delší dobu slouží i „pivní šalina“ s výčepem a polepy pivovaru Starobrno. Ještě před covidem jezdila po centru města, nyní už vyjíždí jen na objednávku.

Ve sbírce retro vozů, která se rozrostla už na šestnáct kusů, tak nově zrekonstruovaná historická tramvaj doplní svou o čtyři roky starší „sestru“. Ta byla totiž vyrobena už v roce 1950 a před čtyřmi roky ji i s vlečným vozem dopravní podnik zrenovoval a ukázal při oslavách 150 let brněnské MHD.

„Ta nově opravená byla v provozu s cestujícími až do roku 1974. Do té doby měla také evidenční číslo 145. Následně dostala označení 4058 a dalších dvacet let sloužila jako posunovací služební tramvaj v areálu ústředních dílen v Medlánkách,“ doplnil Havránek.

Na rozdíl od ostatních však nebyla sešrotována, ale už v 90. letech přestavěna na historickou salonní tramvaj. Cestující se mohli posadit na červené polstrované sedačky u stolečků jako v jídelním voze ve vlaku nebo právě v kavárně. Kávu nebo zákusek si tu ale člověk nemohl nikde zakoupit.

Takto jezdila při mimořádných akcích až do roku 2019, kdy už ji nebylo možné s ohledem na technický stav provozovat.

14. května 2019

Autor:
zpět na článek