Propojit dobrovolníky a ty, kteří pomoc potřebují, dokáže aplikace MUNI Pomáhá, kterou exkluzivně pro tyto účely vyvinuli na Masarykově univerzitě v Brně.
„Během první vlny pandemie vyřídilo Dobrovolnické centrum Masarykovy univerzity dva a půl tisíce žádostí o pomoc, z toho kolem dvou tisíc z Jihomoravského kraje,” vypočítal vedoucí centra Jiří Uher. Kapacita automatického nástroje aplikace zvládne podle něj pokrýt potřebu i celé republiky.
Tým Dobrovolnického centra Masarykovy univerzity proto nyní jedná s partnery z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky Českého vysokého učení technického a Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou v Ostravě o budoucím využití aplikace v dalších krajích.
Nabídl to přímo brněnský rektor Martin Bareš. Fungovat by mohla pod názvem Česko pomáhá. „Univerzita zájemcům umožní bezplatné užívání podlicence a je připravena pomoci i s implementací,“ vysvětlil Uher.
Podle Robina Čumpelíka, který má na ministerstvu průmyslu a obchodu na starosti nasazování inovací v době koronavirové epidemie, by se aplikace mohla v blízké době rozšířit do Moravskoslezského kraje.
O aplikaci se mluvilo i na krizovém štábu
„Zájem ze strany státu a jednotlivých krajů je. Je tady velký potenciál v blízké době udělat rozšíření do Moravskoslezského kraje, kde probíhá jednání na úrovni spolupráce s Vysokou školou báňskou - Technickou univerzitou Ostrava a hejtmanstvím,“ uvedl Čumpelík.
Po otestování v Moravskoslezském kraji bude aplikace podle Čumpelíka nabídnuta i ostatním krajům. O nabídce Masarykovy univerzity se podle něj diskutovalo i na Ústředním krizovém štábu.
Aplikaci MUNI lze stáhnout v Google Play i App Store. Zájemci v ní najdou přehled poptávaných služeb a sami mohou jako dobrovolníci nabídnout své možnosti. Podle toho, co si dobrovolník zadá do profilu, mu přijde na mobil upozornění na žádost o pomoc, která odpovídá jeho zadání.
Pracovníci dobrovolnického centra díky aplikaci vědí, jaký je aktuální stav dobrovolníků. Zároveň s nimi mohou komunikovat napřímo bez nutné telefonické podpory. Dobrovolníci sami v aplikaci vidí, jaké jsou aktuální žádosti o pomoc. Dostávají pak také cílené instrukce a personifikované notifikace. Aplikaci nyní využívají nejen studenti a zaměstnanci Masarykovy univerzity, kteří tvoří asi dvě třetiny uživatelů, ale i široká veřejnost.