iDNES.cz

Agresivní řidiči na jihomoravských silnicích: najíždějí, vybržďují, křičí

  6:36
Jihomoravské silnice jsou plné agresorů za volantem. Záměrně dorážejí na auta před sebou, vybržďují, dělají myšky, nedávají přednost. Rizikový styl jízdy „vyznávají“ hlavně muži. Právě oni jsou ti, kteří častěji při řízení nepoužívají bezpečnostní pás.

V plné rychlosti dohnal vojenskou sanitku, pověsil se jí za záda a několik kilometrů na ni najížděl. Když blikající vůz převážející nemocného vězně pokračoval dál v jízdě v levém pruhu, řidič stříbrné oktávie ji předjel myškou zprava. A to zrovna ve chvíli, kdy se v tomto pásu pomalu šinulo nákladní auto.

Ani to ale agresivnímu šoférovi nestačilo a sanitku začal prudce vybržďovat, až obě auta na dálnici D1 na Vyškovsku téměř zastavila. Pak se řidič rozjel a posádce sanitky ukázal vztyčený prostředníček.

Událost z poloviny března letošního roku označil policejní mluvčí Petr Vala za životu nebezpečnou, a to hned pro několik lidí. A rozhodně nešlo o ojedinělý případ. Ve stejné době třeba sedmadvacetiletý řidič u Ochozu u Brna problikával policejní auto a při následné honičce se ho dokonce pokoušel vytlačit do příkopu.

„Agresivita na silnicích je stále bohužel všudypřítomná. Mezi nejčastější projevy patří především nedodržování bezpečné vzdálenosti, vysoká rychlost, nebezpečné předjíždění, či dokonce také vybržďování. Tím se neúměrně zvyšuje riziko vzniku vážné dopravní nehody,“ poznamenal Vala.

To ostatně potvrzuje i průzkum agentury STEM/MARK, který si nechala vypracovat Česká asociace pojišťoven. Podle výsledků „tlačí“ auto před sebou – podobně jako řidič stříbrné oktávie – často až šedesát procent všech jihomoravských řidičů. Třetinu zase dokáže vytočit a vyprovokovat k agresivnímu stylu jízdy blokování rychlých pruhů, což je víc než jinde v Česku. Ve zbytku republiky má totiž tento fakt v provozu vliv „jen“ na každého čtvrtého šoféra.

A právě agresivní jízda se tak velmi snadno může pro kohokoli na silnici stát osudnou. „Agresivita je stav mysli, při kterém se svých negativních pocitů snažíme zbavit tím, že si je vybíjíme na ostatních. Spousta řidičů si ve vypjaté chvíli neuvědomuje rizika spojená s agresivním chováním a nedomýšlí jeho důsledky, kdy zvláště za volantem může napáchat nenávratné škody,“ poukázal Pavel Čížek, jihomoravský koordinátor Bezpečnosti silničního provozu (BESIP) při ministerstvu dopravy.

„Žádaly si to okolnosti“

Zrovna jihomoravští šoféři si nicméně uvědomují, že jejich jízda i chování na silnicích působí agresivně. Podle průzkumu to přiznávají až dvakrát častěji než v jiných regionech. Za agresivního se tak považuje každý jedenáctý Jihomoravan za volantem.

Jenže až polovina řidičů je ochotná extrémně nebezpečné projevy agresivity v dopravním provozu tolerovat. Přitom ročně agresivní šoféři způsobí na českých silnicích průměrně asi šest stovek nehod. „Lidé své prohřešky za volantem omlouvají tím, že si to okolnosti žádají. Ochota k takové omluvě je u nich neobyčejně vysoká,“ upozornil výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Šoféři zároveň jednotlivým prohřeškům přikládají různou závažnost. Například nedodržování dostatečných odstupů, předjíždění na poslední chvíli, zmíněné vybržďování nebo nedávání přednosti je podle odpovědí v průzkumu velmi rizikové. Každý desátý dotázaný jihomoravský řidič se také doznal k tomu, že někdy v životě jiné auto vybržďoval. Oproti tomu většinu lidí netrápí křik, troubení nebo agresivní gestikulace. 

„Nicméně i tyto zdánlivě neškodné projevy mohou mít nedozírné následky. Chcete-li dát například vytroubením jiného řidiče najevo, že má uhnout z cesty nebo vyrazit do křižovatky, protože už blikla zelená, je třeba si uvědomit, že to může vyvést z míry nejen jeho, ale také všechny okolo. Lidé se začnou rozhlížet všude kolem, čímž ztratí pozornost, nebo náhle strhnou volant ke straně. To vše pouze zvyšuje riziko, že někdo udělá skutečnou fatální chybu,“ prohlásil Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP.

S pásy mají problém hlavně muži

Příliš mladí „zabijáci“

Extrémní nebezpečí představují především mladí řidiči. Jak ukázal průzkum agentury STEM/MARK, k agresivitě se za jízdy nechá vyprovokovat až 82 procent šoférů do 29 let. Vadí jim cyklisté, pomalejší řidiči nebo bezdůvodná jízda ostatních v rychlém pruhu. Osm z deseti občas nedodržuje povolenou rychlost. 

U řidičů do 24 let je navíc riziko, že způsobí nehodu, téměř dvaapůlkrát vyšší, než je průměrné číslo. Podle statistik dopravní policie v průměru 133 smrtelných nehod ročně způsobí řidiči do 30 let a téměř 18 procent všech havárií zaviní řidiči s praxí do pěti let od získání řidičského průkazu. 

„Mladí řidiči jsou často nevybouření, neohleduplní a přeceňují své schopnosti. Zkrátka 28 hodin jízd v autoškole z nikoho zkušeného řidiče neudělá, závěrečná zkouška může být jen dílem náhody. Umět řídit auto dopředu nestačí, šofér musí umět reagovat a být i mentálně připravený na situace, které provoz přinášejí,“ shrnul ředitel dopravní policie Jiří Zlý. 

Ne vždy je však pro policisty jednoduché vinu „výtečníkovi“ dokázat. Podle nich by lidé v přítomnosti agresivního řidiče měli zejména zachovat klid a soustředění. „Nikdy na podobné jednání nereagujte, obrňte se trpělivostí a raději kontaktujte policii. Při následném vyšetřování pak mohou klíčovou roli sehrát i záznamy z palubních kamer umístěných za čelním sklem,“ poradil mluvčí Vala.

V rizikových situacích navíc každý jedná rozdílně. Odborníci z brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV) zjistili, že velké rozdíly jsou i mezi tím, jak se zachovají muži a jak ženy. „Jízdní styl mužů se tendencí k agresivnímu chování vyznačuje výrazně častěji než v případě žen. U nich je oproti mužským řidičům četněji zastoupený defenzivní styl jízdy,“ poukázal Lukáš Kadula z CDV.

Podle hloubkové analýzy nehod, kterou s týmem zpracovával, se rizikový styl jízdy prokázal jen u necelých čtyř procent účastnic dopravních nehod.

Kadula ale zároveň upozornil, že ženy za volant usedají méně často než muži, a to i když mají řidičský průkaz. Také proto je u nich míra nehodovosti až dvakrát nižší. 

„Muži svou první nehodu absolvují v mladším věku než ženy. Příčinou bývá především rychlejší jízda a menší respekt k pravidlům silničního provozu. O zodpovědnějším chování žen v silničním provozu svědčí i výsledky průzkumu o používání bezpečnostních pásů. Z 91 procent mají s používáním bezpečnostních pásů problém muži a jen z devíti procent ženy,“ vypočítal Kadula.

V polovině března řidič na dálnici D1 předjel vojenskou sanitku zprava a pak ji vybržďoval: 

zpět na článek