iDNES.cz

V Týně se po patnácti letech dohodli, železný most bude částečně zdvihací

  11:56
Zůstává překážkou, pod kterou neprojedou velké lodě. V Týně na Vltavou dlouho řešili, jak železný most upravit, aby nakonec rozhodli, že bude částečně zdvihací. Než se ale pustí do přestavby, musí zrekonstruovat takzvaný nový most, který je důležitější pro dopravu.

Pod železným mostem v Týně nad Vltavou neprojedou velké výletní lodě. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Úprava historického železného mostu v Týně nad Vltavou je o něco blíž. Po patnácti letech jednání s Ředitelstvím vodních cest (ŘVC), jak nízký most přizpůsobit, aby pod ním projely po Vltavě větší výletní lodě, se město a investor dohodli.

Pod částečně zdvihacím mostem povede pod dnem řeky kolektor pro inženýrské sítě, například pro horkovod napojený na nedalekou Jadernou elektrárnu Temelín. Investice přijde na zhruba 300 milionů korun, většinu peněz zaplatí stát.

„V uplynulých dnech jsme se s městem domluvili na řešení. Most je nejnižší na celé vodní cestě,“ potvrdil zástupce ředitele ŘVC Jan Bukovský.

Pro Týn nad Vltavou to znamená konec dlouhých jednání, jak proplouvání velkých lodí vyřešit. Do diskuse se zapojili i obyvatelé ve veřejných projednáváních, které organizovala radnice. K dohodě se začalo schylovat před rokem.

„Projekt je teď takový, jaký jsme chtěli a jaký schválili loni zastupitelé. Na počátku se dokonce uvažovalo o přemístění mostu a postavení místo něj jiného, betonového. Řešily se přeložky vedoucích inženýrských sítí, třeba takzvanými bypassy. My jsme preferovali kolektor,“ uvedl starosta města Karel Hladeček (Protejn).

Oprava za 250 milionů na rok zavře důležitý most v Týně nad Vltavou

Sám byl přitom na počátku záměru jedním z iniciátorů petice odpůrců přesunu mostu, jenž je pro obyvatele srdeční záležitostí a je na seznamu technických památek. V současnosti slouží pro pěší, cyklisty a vozy integrovaného záchranného systému a je majetkem města.

ŘVC potřebovalo pro parametry Vltavské vodní cesty a pro podjezd větších lodí jeho výšku vyzdvihnout o dva metry na minimálně 5,25 metru. Po delším čase státní organizace přišla se studií z poloviny zdvihacího mostu, písty budou umístěné při jeho pravé části.

Po letech projektování narostla cena díla trojnásobně. Město se bude na přestavbě mostu podílet úpravami jeho předpolí, což jsou nájezdy a výjezdy.

Nejdřív nový, pak železný

Kdy práce začnou, investor neví, protože Týn nad Vltavou bude teď řešit jediný silniční most přes Vltavu, nazývaný nový. Ten se chystá kraj rekonstruovat nákladem čtvrt miliardy.

Na konci loňského roku zveřejnil harmonogram prací, které mají začít letos na jaře a hotovo má být do konce roku. Až po něm přijde na řadu železný most z roku 1892.

Podle starosty Hladečka je dohotovení takzvaného nového mostu do konce roku nejisté, protože kraj ještě projekt upravuje. Je možné, že se jeho oprava přesune až do příštího roku.

Most v Týně nad Vltavou bude nakonec zvedací, rozhodli zastupitelé

Komplikace vysvětlil náměstek hejtmana pro investice Tomáš Hajdušek (ODS). „Jsou na straně města, jehož nové vedení odmítlo provizorní most jako jednopruhový a chce ho se dvěma jízdními pruhy. Jednáme se zhotovitelem i městem o úpravách a nákladech. Pokud se domluvíme, budeme se snažit termín rekonstrukce do konce roku dodržet,“ tvrdí Hajdušek.

Jisté je, že příští dva roky čekají město na Vltavě velké investice do dopravní infrastruktury. ŘVC chce udělat další projekty na vodní cestě, jako jsou nová úvaziště pro rekreační lodě, servisní mola a stání pro nákladní lodě s obslužnou silnicí, která by mohla sloužit i pro přepravu nákladů při budoucí možné dostavbě jaderné elektrárny.

V příštích letech chce hlavně upravit kapacitu řeky, aby jí zde mohlo ročně proplout až 250 velkých lodí a na pět tisíc malých plavidel.

zpět na článek