Slavnostní otevření se uskutečnilo v pravé poledne, ale na celý úsek najedou auta až o několik hodin později. Ještě je potřeba dodělat část vodorovného značení na silnici. Už nyní ale mohou řidiči jezdit po části, která vede kolem Štěpánovic.
Vyhnou se tak úseku plnému zatáček, který je místem častých a velmi vážných nehod. Uleví se také obyvatelům Lišova, kudy projíždí mezi 10 až 15 tisíci vozidly denně. Drtivá většina se teď městu vyhne.
Nový obchvat je dlouhý devět a půl kilometru a začíná na místě známém jako Klauda. Naváže tam na čtyřpruhovou silnici vedoucí od Budějovic. Vozovka mine zmíněné Lišov a Štěpánovice a končí u Vranína.
FaktaI/34, Lišov - Vranín |
Stavba za více než miliardu korun se mimo jiné prodražila o 200 milionů korun. Důvodem je podle investora Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) špatná kvalita zeminy přímo na stavbě, která neměla dostatečnou pevnost. „Laboratorní zkoušky ukázaly, že nedosahuje takové kvality, jak předpokládal projekt, je příliš měkká. To znamená, že jsme ji museli vylepšit vápněním,“ vysvětlila Vladimíra Hrušková, ředitelka budějovické správy ŘSD. Dalším důvodem pak byla inflační doložka.
Zhotovitelem nové komunikace byla společnost M-Silnice. Její zástupce a manažer Otakar Hasík už dříve při stavbě zmínil, že za den firma položila tisíc tun asfaltových směsí. „A k tomu 1 500 tun štěrkových směsí do podkladních vrstev vozovky,“ přidal zajímavost Hasík.
Na obchvatu Lišova a Štěpánovic už finišují, za den položí tisíc tun asfaltu![]() |
Také upozornil, že celá akce není jen o 9,5 kilometru obchvatu. „Součástí je ještě dalších 15 kilometrů silnic druhých a třetích tříd a polních cest, které jsme opravovali nebo stavěli,“ doplnil Hasík. Při stavbě také odstřelovali skálu a potřebovali k tomu tuny náloží.
Součástí nové přeložky jsou také dvě mimoúrovňové křižovatky Klauda a Lišov, devět mostů dlouhých dohromady 232 metrů a dvě protihlukové stěny. Stěžejním mostem je ten přes Miletínský potok, třípolový, dlouhý 72 metrů. Jde o rybníkářskou oblast, pod silnicí je proto 12 kilometrů drenáží, které odvádějí spodní vodu.
„Město a obec budou klidnější, krásnější, bezpečnější a řidiče potěší, až se tam projedou bez těch aktuálních dlouhých kolon. Na stavbě budou ještě v nejbližších čtrnácti dnech pokračovat dokončovací práce. Zajímavostí je, že v lese před Lišovem se nachází technická památka Locus perennis, jíž se říká Věčné místo – střed Evropy. Je to základní nivelační bod České státní nivelační sítě zřízený v roce 1877,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Právě kvůli dokončování teď budou muset Lišovští jezdit do města ze strany od Třeboně kolem centra Mrkáček. Pak se teprve otevře napojení na Klaudě.
Bude i další pokračování
Pokračuje i příprava dalšího, tři a půl kilometru dlouhého úseku mezi Vranínem a Třeboní. Bude tam střídavý třípruh.
„Projekt má platné územní rozhodnutí, v současnosti se pracuje na dokumentaci pro stavební povolení, které bychom měli mít do konce letošního roku hotové. Ještě samozřejmě budeme vykupovat pozemky,“ uvedla Hrušková s tím, že by se mělo začít stavět v roce 2029 a dokončit vše v roce 2031.





