Z velké části opuštěné a také mnohdy zchátralé nádražní budovy v Jihočeském kraji dostanou šanci na nový život. Třeba ve Veselí nad Lužnicí brzy poslouží zčásti úřadu práce, a dokonce se tam bude moci i někdo nastěhovat do bytu. Jinde zase kus nevyužívaného objektu nahradí parkoviště, jak to mají naplánované v Písku.
Státní organizace Správa železnic (SŽ), dříve Správa železniční dopravní cesty, má pro letošní rok připraveno na jihu Čech několik velkých a zásadních investic.
Tou největší je kompletní rekonstrukce nádraží v Českých Budějovicích, která by mohla začít na přelomu jara a léta. MF DNES už o ní podrobně psala.
Stejně tak se ale dostane i na další důležité výpravní budovy v regionu. Ve Veselí nad Lužnicí, kde je železnice historicky důležitou součástí města, má obnova objektu začít v červnu a potrvá do května roku 2021.
„Předpokládáme investici 51 milionů korun. Naplánovaná je celková rekonstrukce. Součástí úprav je například proměna v prvním a druhém patře, kde vytvoříme administrativní prostor pro úřad práce, v podkroví potom zřídíme bytové jednotky,“ potvrdila Nela Friebová, mluvčí SŽ.
Kromě toho vznikne nové sociální zařízení, což ocení cestující, změní se zázemí zaměstnanců Správy železnic a k zemi půjde stará kotelna. Kolem nádraží je v posledních měsících hodně živo, protože tam pracuje také město, které buduje nový dopravní terminál.
„Vznikne tam 52 parkovacích míst pro auta, další čtyři pro autobusy, potřebné zázemí, čekárna či infopanely s příjezdy a odjezdy. Vše bude propojené s nádražím,“ vyjmenoval starosta Veselí nad Lužnicí Vít Rada.
Obě akce na sebe docela plynule navážou, protože terminál by měl být hotový letos v srpnu. Tato akce stojí 30 milionů korun, velkou část má město uhradit pomocí evropské dotace.
Noclehárnu nahradí parkoviště
Na lepší podmínky se mohou těšit i cestující v Písku. I tam má SŽ připravenou celkovou rekonstrukci budovy. V prvním podlaží vzniknou nové toalety a sociální zařízení pro veřejnost. Ve druhém patře pak budou administrativní prostory.
„Rekonstrukce dále zahrnuje zbourání nevyužívaných kiosků a přístavku s bývalou noclehárnou, kterou nahradí parkoviště,“ upřesnila Nela Friebová. Správa předpokládá, že v Písku zahájí práce letos v září a potrvají do dubna 2021. Akce má stát 34,8 milionu korun.
O dost dražší má být dlouho očekávaná oprava nádražní budovy v Táboře, tam je odhad 100 milionů korun. SŽ chce letos projekt dotáhnout k výběrovému řízení s tím, že by v polovině příštího roku začala vysoutěžená firma s pracemi, které potrvají 12 měsíců.
Objekt dostane novou fasádu i střechu, úprav se dočkají i interiéry, kde vzniknou také komerční prostory. Naplánovaná je i demolice přístavku nad podchodem a zřízení nového vstupu do budovy v těsné blízkosti podchodu. I tady Správa počítá se stavbou nových toalet, které budou blíž k odbavovací hale.
Už v polovině letošního roku bude hotová obnova nádražní budovy ve Strakonicích za 52 milionů korun. Tím tak bude dokončený celý přestupní terminál, protože už přes rok funguje i nová část pro autobusy. V železniční části získají cestující vylepšenou čekárnu s odbavovací halou i občerstvením.
Most přes Orlickou přehradu čeká oprava za půl miliardy
A několik let se Správa železnic připravuje na složitou a nákladnou rekonstrukci mostu u Červené na Písecku přes Orlickou přehradu. Most je součástí trati Tábor–Písek a půjde o kompletní výměnu dnes už technicky nevyhovující ocelové stavby.
„Aktuálně jsme ve fázi zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí,“ upřesnila mluvčí Friebová. Když nenastanou problémy, práce mohou začít na podzim a potrvají do dubna 2021. Celkové odhadované náklady jsou 471 milionů.
Železniční most z konce 19. století je dlouhý 253 metrů a jeho výška nad hladinou Vltavy byla v minulosti 65 metrů. Po stavbě vodní nádrže Orlík je to 35 metrů. Ocelová konstrukce stojí na kamenných pilířích.