iDNES.cz

Nádražní budovy dostanou novou šanci na život, budou v nich byty i úřad

  17:42
Správa železnic bude letos na jihu Čech utrácet stovky milionů za opravy budov na nádražích. Rekonstrukce chce zahájit v Písku, Veselí nad Lužnicí i Českých Budějovicích. Chystá i rekonstrukci mostu u Červené na Písecku přes Orlickou přehradu, která má stát téměř půl miliardy.

Vlakové nádraží České Budějovice. Nástupiště už je opravené, budova na rekonstrukci stále čeká. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Z velké části opuštěné a také mnohdy zchátralé nádražní budovy v Jihočeském kraji dostanou šanci na nový život. Třeba ve Veselí nad Lužnicí brzy poslouží zčásti úřadu práce, a dokonce se tam bude moci i někdo nastěhovat do bytu. Jinde zase kus nevyužívaného objektu nahradí parkoviště, jak to mají naplánované v Písku.

Státní organizace Správa železnic (SŽ), dříve Správa železniční dopravní cesty, má pro letošní rok připraveno na jihu Čech několik velkých a zásadních investic.

Tou největší je kompletní rekonstrukce nádraží v Českých Budějovicích, která by mohla začít na přelomu jara a léta. MF DNES už o ní podrobně psala.

Stejně tak se ale dostane i na další důležité výpravní budovy v regionu. Ve Veselí nad Lužnicí, kde je železnice historicky důležitou součástí města, má obnova objektu začít v červnu a potrvá do května roku 2021.

„Předpokládáme investici 51 milionů korun. Naplánovaná je celková rekonstrukce. Součástí úprav je například proměna v prvním a druhém patře, kde vytvoříme administrativní prostor pro úřad práce, v podkroví potom zřídíme bytové jednotky,“ potvrdila Nela Friebová, mluvčí SŽ.

Kromě toho vznikne nové sociální zařízení, což ocení cestující, změní se zázemí zaměstnanců Správy železnic a k zemi půjde stará kotelna. Kolem nádraží je v posledních měsících hodně živo, protože tam pracuje také město, které buduje nový dopravní terminál. 

„Vznikne tam 52 parkovacích míst pro auta, další čtyři pro autobusy, potřebné zázemí, čekárna či infopanely s příjezdy a odjezdy. Vše bude propojené s nádražím,“ vyjmenoval starosta Veselí nad Lužnicí Vít Rada.

Obě akce na sebe docela plynule navážou, protože terminál by měl být hotový letos v srpnu. Tato akce stojí 30 milionů korun, velkou část má město uhradit pomocí evropské dotace.

Noclehárnu nahradí parkoviště

Na lepší podmínky se mohou těšit i cestující v Písku. I tam má SŽ připravenou celkovou rekonstrukci budovy. V prvním podlaží vzniknou nové toalety a sociální zařízení pro veřejnost. Ve druhém patře pak budou administrativní prostory. 

„Rekonstrukce dále zahrnuje zbourání nevyužívaných kiosků a přístavku s bývalou noclehárnou, kterou nahradí parkoviště,“ upřesnila Nela Friebová. Správa předpokládá, že v Písku zahájí práce letos v září a potrvají do dubna 2021. Akce má stát 34,8 milionu korun.

O dost dražší má být dlouho očekávaná oprava nádražní budovy v Táboře, tam je odhad 100 milionů korun. SŽ chce letos projekt dotáhnout k výběrovému řízení s tím, že by v polovině příštího roku začala vysoutěžená firma s pracemi, které potrvají 12 měsíců.

Objekt dostane novou fasádu i střechu, úprav se dočkají i interiéry, kde vzniknou také komerční prostory. Naplánovaná je i demolice přístavku nad podchodem a zřízení nového vstupu do budovy v těsné blízkosti podchodu. I tady Správa počítá se stavbou nových toalet, které budou blíž k odbavovací hale.

Už v polovině letošního roku bude hotová obnova nádražní budovy ve Strakonicích za 52 milionů korun. Tím tak bude dokončený celý přestupní terminál, protože už přes rok funguje i nová část pro autobusy. V železniční části získají cestující vylepšenou čekárnu s odbavovací halou i občerstvením.

Most přes Orlickou přehradu čeká oprava za půl miliardy

A několik let se Správa železnic připravuje na složitou a nákladnou rekonstrukci mostu u Červené na Písecku přes Orlickou přehradu. Most je součástí trati Tábor–Písek a půjde o kompletní výměnu dnes už technicky nevyhovující ocelové stavby.

„Aktuálně jsme ve fázi zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí,“ upřesnila mluvčí Friebová. Když nenastanou problémy, práce mohou začít na podzim a potrvají do dubna 2021. Celkové odhadované náklady jsou 471 milionů.

Železniční most z konce 19. století je dlouhý 253 metrů a jeho výška nad hladinou Vltavy byla v minulosti 65 metrů. Po stavbě vodní nádrže Orlík je to 35 metrů. Ocelová konstrukce stojí na kamenných pilířích.

Autor:
zpět na článek