iDNES.cz

Lesní železnice v Rajnochovicích roste, bude dvakrát delší

  12:24
Zhruba tři sta metrů kolejí přistavějí nadšenci k lesní železnici v Rajnochovicích. Turistická atrakce, která připomíná historickou arcibiskupskou dráhu, tak získá dvojnásobnou trať. Ze stávajícího areálu se bude jezdit k místnímu Hostinci Ve Dvoře a zpět.

Montáž kolejí, opravy lokomotiv i vagonů zvládají nadšenci sami. Víkendové brigády mají i třikrát do měsíce. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

„Pro nás i návštěvníky to určitě bude zábavnější,“ slibuje si od prodloužení trati Tomáš Hegar, který vede Společnost pro obnovu Rajnochovické lesní železnice.

Dobrovolníci po letech získali stavební povolení, aktuálně už dostavěli přejezd přes místní silnici a momentálně čekají, až jim přivezou kolejnice.

„Budeme stavět z hrubších kolejnic, co nejpoctivěji to půjde, abychom se vyhnuli chybám, které udělali naši předchůdci,“ míní Hegar. 

Naráží na to, že původní Arcibiskupská lesní železnice, po které se v letech 1905 až 1921 vozilo dřevo, musela ukončit provoz kvůli častým nehodám a vykolejením vlaků (více zde Na arcibiskupskou železnici v lesích by se zapomnělo, nebýt party nadšenců).

Arcibiskupská lesní železnice v Rajnochovicích

  • Sloužila v letech 1906–1921 k dopravě kulatiny z oblasti Kelčského Javorníku na parní pilu v Rajnochovicích.
  • S nápadem na její vybudování přišel olomoucký knížecí arcibiskup Theodorus Kohn.
  • Výstavba probíhala v obtížném a podmáčeném terénu, bylo nutné vybudovat mnoho propustků.
  • Železnice měřila 9,6 kilometru.
  • Původně byla konstruována na tažení koňmi, později je vystřídaly lokomotivy.

Mimo jiné proto, že při stavbě tehdy dělníci použili lehké kolejnice, nevhodné zdejší terén. Nynější dráha tu původní nekopíruje, nadšenci ji začali provozovat před více než deseti lety u areálu rajnochovické pily. Nyní mají vlastní zázemí v prostorách bývalé lesní správy.

Rozšíření by chtěli stihnout do roku 2020 a celý úsek pak bude dlouhý kolem šesti set metrů. Po dokončení nového úseku bude nutné změnit provozní režim. „Zatímco dosud jsme si mohli jezdit podle potřeby, teď počítáme s tím, že vytvoříme nějaký jízdní řád,“ vysvětluje Hegar s tím, že větší péči bude nutné věnovat bezpečnosti.

„Jednak bude někdo muset hlídat přejezd a taky bude nutné, aby byl v každém vláčku brzdař. V novém úseku totiž budeme překonávat stoupání až 50 promile, což je pro nás docela masakr.“

Provoz lesní železnice zůstane zachován i během stavby. Nadšenci v Rajnochovicích pořádají čtyři větší akce ročně, nejbližší budou v říjnu a na Mikuláše. Zájemci si ale mohou domluvit návštěvu areálu a svezení vláčkem i individuálně.

„Zájem je velký, hlásí se i školy či tábory, ale ne všem zvládneme vyhovět,“ říká Hegar, který železnici se svými kolegy provozuje při běžném zaměstnání.

Autor:
zpět na článek