Jízda mezi vlnami láká, města ve Zlínském kraji staví pumptrackové dráhy

  12:48
Uzavřený okruh plný vln a klopených zatáček, na kterém se rychlost nezvyšuje šlapáním do pedálů kola, ale tlakem na řídítka. To je pumptrack, který se stává stále častěji součástí sportovních areálů nebo roste samostatně ve městech i na venkově. Ve Zlínském kraji vznikne v nejbližší době hned několik nových drah.

Pumptrackovou dráhu už několik využívají v Kvasicích poblíž cyklostezky podél Moravy. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Zábava plná adrenalinu není určena jen pro příznivce extrémních sportů, užít si ji může kdokoliv na kole, bruslích, koloběžce nebo skateboardu.

„Nešlapete, a přesto zvyšujete rychlost, stačí jen pumpovat řídítky. Je to senzační pocit,“ popisuje devatenáctiletý student Tomáš Pánek ze Zlína.

V krajském městě zatím ovál pro svoji novou vášeň nemá, ve volném čase proto jezdí s kamarády do okolí. Například do Hvozdné či Zádveřic-Rakové. Příští rok vznikne nový okruh v Otrokovicích, kde doplní nedávno otevřený skatepark.

Jednu z prvních drah v republice a vůbec první ve Zlínském kraji si postavili už před šesti lety v Nivnici. „Zájem neutuchá, naopak. Na dráze je stále plno, přibývá především koloběžkářů,“ konstatoval starosta slovácké obce Miroslav Vykydal. V Nivnici mají rovněž singletrack, což je pro změnu úzká lesní cesta pro horská kola.

Stavba dráhy pro pumptrack nevyžaduje velké náklady. Menší dráhu s plochou od 600 do 800 metrů čtverečních a délkou dráhy do 100 metrů lze pořídit podle povrchu už od 200 tisíc korun. Velký pumptrack s dráhou větší než 150 metrů stojí milion korun a víc, výsledná cena se odvíjí od povrchu. V nejlevnější variantě se jezdí po hlíně či štěrku, v dražší po asfaltu.

Ještě do začátku letošní zimy vzniknou dvě nové dráhy ve Vsetíně a Kroměříži. „Pumptrack jsme chtěli stavět už delší dobu, ale k zahájení prací nám bránily nevyřešené majetkoprávní vztahy,“ vysvětlil vsetínský starosta Jiří Růžička.

Radnice nakonec našla s vlastníkem pozemků společnou řeč a stavba na místě bývalých antukových kurtů u průmyslové školy je už v plném proudu. Vsetínský pumptrack bude patřit k těm větším, délka oválu bude zhruba 150 metrů, výška vln a klopených zatáček dosáhne až 80 centimetrů. Město za něj zaplatí 1,63 milionu korun, otevření je v plánu na začátku listopadu.

V Kroměříži se má ve stejném termínu dokončit dráha poblíž plaveckého bazénu. Město stavbou za 835 tisíc korun navazuje na nedávno otevřený skatepark, jenž patří k nejmodernějším areálům v republice.

„Pumptrack si kromě zkušených bikerů užijí i děti, mládež i dospělí, a to bez ohledu na výkonnost i věk. Cílem našeho projektu je vytvořit místo vhodné pro zdokonalování se v jízdě na kole,“ uvedl koordinátor městské mobility Martin Gabryš.

Ve Valašském Meziříčí, kde pumptrack funguje už od podzimu 2018 jako součást sportoviště v ulici Vrbenská, využili letních prázdnin k rekonstrukci. Vyměnili poškozené moduly a některé prošly kompletní obnovou. „Nyní už je hotovo a navíc jsme trasu nechali v některých úsecích obměnit,“ dodal meziříčský starosta Robert Stržínek.