Zábava plná adrenalinu není určena jen pro příznivce extrémních sportů, užít si ji může kdokoliv na kole, bruslích, koloběžce nebo skateboardu.
„Nešlapete, a přesto zvyšujete rychlost, stačí jen pumpovat řídítky. Je to senzační pocit,“ popisuje devatenáctiletý student Tomáš Pánek ze Zlína.
V krajském městě zatím ovál pro svoji novou vášeň nemá, ve volném čase proto jezdí s kamarády do okolí. Například do Hvozdné či Zádveřic-Rakové. Příští rok vznikne nový okruh v Otrokovicích, kde doplní nedávno otevřený skatepark.
Jednu z prvních drah v republice a vůbec první ve Zlínském kraji si postavili už před šesti lety v Nivnici. „Zájem neutuchá, naopak. Na dráze je stále plno, přibývá především koloběžkářů,“ konstatoval starosta slovácké obce Miroslav Vykydal. V Nivnici mají rovněž singletrack, což je pro změnu úzká lesní cesta pro horská kola.
Stavba dráhy pro pumptrack nevyžaduje velké náklady. Menší dráhu s plochou od 600 do 800 metrů čtverečních a délkou dráhy do 100 metrů lze pořídit podle povrchu už od 200 tisíc korun. Velký pumptrack s dráhou větší než 150 metrů stojí milion korun a víc, výsledná cena se odvíjí od povrchu. V nejlevnější variantě se jezdí po hlíně či štěrku, v dražší po asfaltu.
Ještě do začátku letošní zimy vzniknou dvě nové dráhy ve Vsetíně a Kroměříži. „Pumptrack jsme chtěli stavět už delší dobu, ale k zahájení prací nám bránily nevyřešené majetkoprávní vztahy,“ vysvětlil vsetínský starosta Jiří Růžička.
Radnice nakonec našla s vlastníkem pozemků společnou řeč a stavba na místě bývalých antukových kurtů u průmyslové školy je už v plném proudu. Vsetínský pumptrack bude patřit k těm větším, délka oválu bude zhruba 150 metrů, výška vln a klopených zatáček dosáhne až 80 centimetrů. Město za něj zaplatí 1,63 milionu korun, otevření je v plánu na začátku listopadu.
V Kroměříži se má ve stejném termínu dokončit dráha poblíž plaveckého bazénu. Město stavbou za 835 tisíc korun navazuje na nedávno otevřený skatepark, jenž patří k nejmodernějším areálům v republice.
„Pumptrack si kromě zkušených bikerů užijí i děti, mládež i dospělí, a to bez ohledu na výkonnost i věk. Cílem našeho projektu je vytvořit místo vhodné pro zdokonalování se v jízdě na kole,“ uvedl koordinátor městské mobility Martin Gabryš.
Ve Valašském Meziříčí, kde pumptrack funguje už od podzimu 2018 jako součást sportoviště v ulici Vrbenská, využili letních prázdnin k rekonstrukci. Vyměnili poškozené moduly a některé prošly kompletní obnovou. „Nyní už je hotovo a navíc jsme trasu nechali v některých úsecích obměnit,“ dodal meziříčský starosta Robert Stržínek.