Města začínají půjčovat lidem kola přes mobil, chtějí zklidnit dopravu

  12:32
Sdílené bicykly začínají od letoška využívat města ve Zlínském kraji. Kola si lze zapůjčit v Uherském Hradišti, tento měsíc se přidá také Zlín. Zájemci je mohou využívat při cestách do zaměstnání či obchodů. Prvních patnáct minut jízdy mají lidé zdarma.

První města ve Zlínském kraji se připojují k projektu sdílených bicyklů. Jízdní kola se dají vypůjčit přes mobil, prvních 15 minut jízdy je zdarma. | foto: Město Uherské Hradiště

Projekt sdílených kol si razí cestu za zklidněním dopravy a vylepšením kondice obyvatel. K šestnácti městům v zemi se v rámci Zlínského kraje už přidali v Uherském Hradišti a tento měsíc bude následovat Zlín.

K zapůjčení kola vedou dva jednoduché kroky. „Do svého chytrého telefonu si zdarma stáhnete aplikaci, účet pak aktivujete ověřením platební karty,“ popisuje Dan Rambousek ze společnosti Nextbike, jež kola provozuje.

„Jakmile aplikaci spustíte, zvolíte ‚Půjčit kolo‘ a naskenujete QR kód na kole. To se ve stojanu automaticky otevře a můžete jet,“ dodal.

Kolo se vrací na vybraném stanovišti tak, že se stáhne páčka nad zadním kolem směrem dolů, čímž výpůjčka končí.

S jedním účtem lze kola využít ve všech zúčastněných městech republiky i ve 27 dalších zemích včetně Chorvatska. U Jadranu se k projektu připojili ve Splitu či Zadaru.

Není náhodou, že ve Zlínském kraji odstartoval projekt nejdříve v Uherském Hradišti. Kolo zde patří mezi každodenní dopravní prostředky při cestách do zaměstnání, do školy nebo za nákupy.

Na 45 stanovištích rozmístěných po celém městě je k zapůjčení zatím 75 kol. Jejich počet se v rámci rok dlouhého projektu může měnit podle využití a potřeb cyklistů.

Uherskohradišťská radnice službu spolufinancuje, takže prvních 15 minut je možné jezdit zdarma. „Právě čtvrthodina může pokrýt většinu cest v rámci města. Kolo lze samozřejmě využít i na delší časový úsek, který bude po čtvrt hodině jízdy zpoplatněn sazbou 24 korun za třicetiminutové zapůjčení,“ vysvětlil místostarosta Jaroslav Zatloukal.

Na sdílená kola je možné získat rovněž zvýhodněné tarify. Měsíční předplatné stojí 149 a roční 899 korun.

Ve Zlíně budou mít i kola s elektromotorem

Dvojnásobný počet kol než v Uherském Hradišti dostanou v polovině dubna k dispozici obyvatelé a návštěvníci Zlína. Zatímco ve slováckém městě je cykloprovoz hustý i v centru, v krajské metropoli potkáte cyklistu na silnicích jen zřídka.

Právě proto se zde objeví 120 osmirychlostních kol a kvůli členitému městskému terénu rovněž 25 strojů vybavených elektromotorem. O počtu stanovišť se dosud nerozhodlo, vytipovaných je na šedesát míst.

„Vysoký počet kol pro Zlín není náhoda,“ uvedl manažer projektu Dan Rambousek. Podle něj jde o součást strategie společnosti Nextbike, jak Zlínu pomoci s vylepšením jeho dopravní infrastruktury.

„Víme, že tady jezdí lidé na kolech spíš rekreačně po cyklostezkách. To chceme společně s vedením města změnit,“ dodal Rambousek.

První posouzení projektu se proto uskuteční ještě letos. „Nejspíš už na podzim provedeme vyhodnocení na základě získaných dat, a to jak z pohledu budoucího pokračování v podpoře města, tak skrze umístění stojanů a trasování cyklostezek,“ sdělil zlínský primátor Jiří Korec.

Rovněž ve Zlíně dostanou cyklisté možnost jezdit první čtvrthodinu zdarma. Umožní jim to městská dotace přes 1,3 milionu korun.

Otrokovice a Kroměříž nabídku odmítly

Naproti tomu sousední Otrokovice mají na projekt odlišný názor. Nabídku minulý týden odmítly s tím, že město by nemělo financovat soukromou podnikatelskou aktivitu.

„Navíc takto vynaložená částka veřejných prostředků by neměla s ohledem na charakter a polohu města přímý přínos pro jeho obyvatele,“ vysvětlila mluvčí města Otrokovic Romana Pastuszková.

Nabídku Nextbike nevyužijí ani v Kroměříži, vedení Vsetína se otázkou začlenění do projektu vůbec nezabývalo. V Holešově či turisticky atraktivním Rožnově pod Radhoštěm patří možnost výpůjček kol zatím k „dlouhodobé úvaze“.

„Prozatím budeme kola dál půjčovat prostřednictvím městského informačního centra. O tuto službu, která je v provozu v letních měsících, je zájem, takže momentálně nemáme důvod ke změně,“ popsala rožnovská mluvčí Petra Graclíková.