Přetížené křižovatky ve Zlíně se brzy změní, u nádraží vznikne rondel

  15:48
Obě křižovatky jsou v dopravních špičkách přetížené, neřídí je semafory, vjet do nich z vedlejšího směru bývá pro řidiče komplikované. Pro chodce jsou navíc nebezpečné. Obě se ale budou měnit. Řeč je o křižovatce ulic Vodní, Bartošova, Trávník u autobusového nádraží a křižovatce ulic Mostní, Březnická ve Zlíně. Při přestavbě bude provoz komplikovanější, potom výrazně jednodušší.

Křižovatka ulic Vodní, Bartošova a Trávník u zlínských nádraží se změní na rondel, přechody získají středové ostrůvky. | foto: Vizualizace: Město Zlín

Prvně zmíněná křižovatka u autobusového nádraží se už příští rok začne měnit na kruhovou křižovatku, která by měla snáze pojmout přívaly aut.

„Projekt je nyní ve fázi podání žádosti o změnu územního rozhodnutí, současně probíhá projektová příprava dokumentace pro získání stavebního povolení. Zahájení stavebních prací předpokládáme v roce 2021. Finanční náklady stavby dosahují téměř 30 milionů korun,“ předestřel radní pro dopravu Michal Čížek.

Přes křižovatku vede hlavní příjezd na autobusové nádraží, které by se mělo současně se sousedním vlakovým v brzké budoucnosti začít měnit na dopravní terminál. Rekonstrukce křížení s tím souvisí. Příští rok má navíc v těsné blízkosti nádraží začít vznikat obří komerční centrum Fabrika, které do lokality přivede další dopravu.

Na nádraží povedou troleje

Nová okružní křižovatka bude mít dva přídavné jízdní pruhy (takzvané by-passy), které budou mezi ulicemi Vodní a Trávník. Vjezd na nádraží a výjezd z něho by měly být jednodušší. Řidiči se křižovatce prakticky vyhnou – při výjezdu od nádraží odbočí přímo směrem k nadjezdu a naopak k nádraží ve směru od Dlouhé ulice.

„Je jenom dobře, že město křižovatku přestaví. Čím dřív, tím líp,“ zmínil zlínský motorista Petr Staněk.

Nově upravená křižovatka, která bude v budoucnu i zatrolejovaná (MHD bude jezdit od dopravního terminálu na nadjezd), má mít dostatečnou kapacitu na to, aby pojala nejen osobní auta a autobusy, ale i kloubové vozy městské hromadné dopravy.

„Stávající pěší trasy budou rekonstruovány a doplněny o střední dělící ostrůvky pro bezpečný pohyb chodců a cyklistů,“ zmínil mluvčí magistrátu Tomáš Melzer. U křižovatky vznikne smíšená stezka pro cyklisty a pro pěší.

Během oprav ale musejí řidiči počítat s komplikacemi. „Je nutné vyřešit dostupnost veřejné linkové dopravy a složek IZS tak, aby nedošlo k jejich omezení. Snažíme se o co nejhladší a nejrychlejší průběh stavby,“ sdělil Čížek.

Mostní ulice se narovná

Výrazně se promění také křižovatka ulic Mostní a Březnická. Nevznikne místo ní rondel, ale upraví se tak, aby byla pro motoristy komfortnější. Mostní ulice se narovná a napojí na Březnickou v úrovni odbočky k hotelu Moskva. Přibudou na ní odbočovací pruhy a především semafory.

Dnes mívají řidiči v dopravních špičkách problém odbočit z Mostní ulice do centra, neboť v Březnické, která slouží jako jeden z hlavních příjezdů do města, bývá hustý provoz.

„Dopravní uzel nejde jinak upravit než narovnáním Mostní ulice. Zkoušeli jsme různé varianty, ale policie se k nim vyjadřovala negativně,“ zmínil Čížek.

Radnice původně chtěla zároveň upravit parkoviště u křižovatky a nad sousedící točnou městské hromadné dopravy. Celou oblast pod sportovní halou si ale nechá vyřešit odborníky v rámci architektonické soutěže, kterou vypsala.

Pokud vše půjde dobře, přípravné práce na přestavbě křižovatky by mohly začít v roce 2022, samotná přestavba v roce následujícím. I tady musejí šoféři počítat během výstavby s velkými dopravními komplikacemi. Oprava vyjde až na 80 milionů korun, město se pokusí na investici získat dotace.

Radnice chtěla s přestavbou původně začít v roce 2018. Zdržení nastalo mimo jiné tím, že město muselo koupit podzemní chodbu, která vede pod Mostní ulicí. Od správce konkurzní podstaty zkrachovalého podniku Svit ji získalo za 4,5 milionu korun. Vyztužilo ji, aby nehrozilo, že se během oprav či po nich propadne.

Dalším důvodem zdržení bylo, že minulé vedení radnice také vypovědělo smlouvu původně vybrané projektové firmě, proto současné vedení muselo vybrat novou.

Křižovatka u autobusového nádraží (modrá šipka) se změní na kruhovou, křižovatka ulic Březnická a Mostní (červená šipka) zase na světelnou.

Křižovatka u autobusového nádraží (modrá šipka) se změní na kruhovou, křižovatka ulic Březnická a Mostní (červená šipka) zase na světelnou.

Autor: