iDNES.cz

Vlečka, po níž jezdily stovky lidí i letadla v bednách, míří do šrotu

  10:22
Letošním rokem definitivně končí historie železniční vlečky, po níž kdysi jezdily tisíce pracovníků do letecké továrny v Kunovicích i kusy letadel. Aircraft Industries se rozhodl koleje, které už řadu let neměly využití, odstranit. Úvahy na turistické využití tím definitivně padly.

Při největším rozkvětu továrny, která dávala práci až šesti tisícům lidí, táhla mašina i sedm osobních vagonů. | foto: archiv Milana Jiříkovského

Ještě 30. dubna 1998, den před koncem způsobilosti, se na trať vypravily poslední spoje, které zaměstnanci ozdobili smutečními věnci.

Definitivní konec kdysi tolik využívané železniční vlečky do letecké továrny v Kunovicích ale nastává teprve letos. Po letech chátrání se její majitel, kterým je výrobce letadel Aircraft Industries, rozhodl koleje odstranit.

Železniční vlečka v Kunovicích se po sedmdesáti letech nadobro stává minulostí, koleje po rozřezání poputují do šrotu.

„Provozování podnikové vlečky bylo úředně ukončeno před devatenácti lety. Opakovaně byla posuzována možnost dokončení potřebné rekonstrukce ve vazbě na případné budoucí využití vlečky. Ekonomicky to bylo vyhodnoceno jako nevýhodné,“ uvedla referentka marketingu Aircraft Industries Olesija Sadjarová.

Jak nákladná byla každoroční nutná údržba kolejí a několika přejezdů, firma sdělit odmítla.

Před lety se objevily úvahy o možném turistickém využití kolejí, o což měla zájem kunovická radnice. V úvahu přicházel vznik společné obecně prospěšné společnosti, k dohodě ale nakonec nedošlo. Kunovice se pak marně snažily i o získání samotných pozemků. Zájem radnice přitom trvá.

„Záleží na firmě Aircraft Industries, jak bude chtít dál nakládat s pozemkem. V kontaktu jsme, k pokročilejšímu jednání o budoucnosti pozemků ale zatím nedošlo,“ poznamenal kunovický starosta Pavel Vardan.

„Turistické využití, které se původně nabízelo, po odstranění tělesa dráhy možné není. Z našeho pohledu se tak nyní nabízí už jen rozvojové využití. Trať vedla podél silnice, variantou tak může být třeba vznik cyklostezky, případně rozšíření cesty. Ale tyto úvahy jsou předčasné,“ dodal.

Historie nejznámější vlečky v kraji začala v roce 1950

Najatá odborná firma začala všechny součásti dráhy odstraňovat už na jaře, práce mají trvat až do konce letošního roku. Dopravní omezení na silnici, která je jediným příjezdem na letiště i do celé průmyslové zóny, mají být po celou dobu minimální.

„Někteří dopravní nadšenci se o této akci na základě výběrového řízení na demoliční práce dozvěděli a ozvali se s žádostmi na odkoupení částí vybavení,“ upozornila Sadjarová.

Alespoň v soukromých sbírkách tak zůstanou vybrané artefakty připomínající zřejmě nejznámější vlečku v regionu.

Její historie se začala psát v roce 1950, kdy odstartovaly práce na takzvaném novém závodu. Dokončen byl o čtyři roky později. Stará fabrika umístěná na opačné straně letiště se nacházela v bezprostřední blízkosti železniční trati Brno – Trenčanská Teplá, rozvést koleje i do nového areálu tak bylo logickým krokem.

Jednokolejná trať k továrně měřila 2769 metrů, další stovky metrů kolejí byly roztažené k jednotlivým výrobním halám.

Provoz nejprve zajišťovaly parní mašiny, poslední z nich byla podle dostupných údajů odeslána k sešrotování do otrokovického Kovošrotu v roce 1969. Byla tehdy 73 let stará. Následně zde sloužily dieselové lokomotivy.

Smutná devadesátá léta

Dobové snímky ukazují, že při největším rozkvětu továrny, která dávala práci až šesti tisícům lidí, táhly mašiny i šest osobních vagonů.

Na trati ale jezdily převážně smíšené vlaky. Osobní vůz hojně využívaly manipulantky, které převážely díly, výkresy a další nezbytnosti mezi závody.

Zaniklé tratě

Kromě toho se vlečkou často dopravovalo uhlí do kotelny v novém závodě, dále se sem navážel potřebný hutní materiál pro vlastní výrobu letadel, motory, hydraulika a další díly, které si podnik nevyrobil sám.

Opačným směrem se pak expedovala hotová letadla určená na export, která byla rozložená v obřích bednách.

V 90. letech minulého století však v kunovické továrně znatelně poklesl objem výroby i počet přepravovaných cestujících, nákladní přeprava po železnici prakticky vymizela.

Po konci provozu v roce 1998 byly dva motorové vozy nejprve odstaveny v novém závodě, jeden z nich pak byl v prosinci 2003 rozložen a mladší z nich odkoupil soukromý majitel.

Železniční vlečka spojovala tzv. starý závod kunovického výrobce letadel (zelená šipka) s novým (červená šipka).

Železniční vlečka spojovala tzv. starý závod kunovického výrobce letadel (zelená šipka) s novým (červená šipka).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

zpět na článek