iDNES.cz

I po otevření podzemního parkoviště je ulice plná aut, Vsetín chystá změnu

  13:52
Do nového parkoviště u nákupní galerie a vlakového nádraží ve Vsetíně jezdí 600 aut denně, sousední Smetanova ulice je přitom stále přetížená parkujícími vozy. Radnice chce přimět šoféry, aby volné plochy pro auta více využívali.

Smetanova obchodní galerie ve Vsetíně. | foto: Petra Procházková, MF DNES

Od začátku tohoto roku upravila vsetínská radnice systém parkování v centru města, aby zvýhodnila krátkodobé stání. Nyní už však pracuje na další změně, která by měla platit od léta.

„Chceme se vyhnout tomu, aby některá parkoviště byla přecpaná, a jinde zase byla spousta volných míst,“ uvedl starosta Jiří Růžička (KDU-ČSL).

Naráží zejména na Smetanovu ulici, kde nyní lze stát zdarma prvních 30 minut. Naopak nedaleké velké podzemní parkoviště u nákupní galerie bývá prázdné. Tam je první hodina bez poplatku.

„Osobně bych byl pro variantu, aby na Smetanově ulici parkovala jen vozidla zásobování. Ostatní auta by tady mohla jen zastavit pro výstup či nástup,“ naznačil Růžička. „Smetanova ulice je problematický uzel. Když tam na silnici stojí zásobovací vůz, zablokuje dopravu a ulice není průjezdná,“ dodal.

Někteří podnikatelé současný stav chválí

Město k tématu chystá anketu pro občany na platformě Mobilní rozhlas.  Chce to probrat také s majiteli obchodů ve zmíněné lokalitě. Někteří z nich se ale obávají zhoršeného komfortu pro zákazníky.

„Současný režim je nejlepší, jaký kdy na ‚Smetance‘ byl,“ je přesvědčený Pavel Černocký, jednatel stejnojmenného řeznictví.

„Určitě bych ho nerušil, pro lidi je to nejlepší řešení. Zaparkují, nakoupí a zase odjedou. Nestává se, že by tady někdo nechal auto na dvě hodiny a šel k doktorovi,“ upozornil.

Kvůli zpoplatnění dalších míst v centru Vsetína navíc řada řidičů hledá volná místa v jeho širším okolí, aby se vyhnuli placení. Doplácejí na to ulice Jiráskova nebo Kolonka.

„Nedělá to dobrotu, tamější lidé jsou logicky naštvaní, že nemají kde zaparkovat,“ popsal Růžička.

Otázka parkování se řešila i na posledním jednání městského zastupitelstva. Loni v říjnu radnice zprovoznila zmíněné podzemní parkoviště společně se soukromou společností Valatrans, která jej i provozuje. Město se s ní dělí o výnosy i náklady na provoz v poměru dva ku jedné. Více platí soukromá firma.

Parkoviště pod obchodní galerií má kapacitu 157 míst, z toho 53 vlastní vsetínská radnice, která za ně utratila 60 milionů korun.

Jeho hospodaření skončilo ve ztrátě, zastupitelé proto navýšili částku v rozpočtu na roční provoz na 1,2 milionu korun.

„Město má platit sto tisíc měsíčně za provoz parkoviště, do kterého lidé nechtějí jezdit. Ukazuje se, že do pozemního parkoviště budeme městské peníze lít asi už navždycky,“ konstatoval opoziční zastupitel Michal Berg (Koalice pro otevřený Vsetín).

Radnice měla platit i za reprodukovanou hudbu

Za první čtyři měsíce projelo přes závory na parkovišti přes 51 tisíc aut. Další vozy sem přijely o víkendech, kdy jsou závory nahoře a šoféři neplatí.

„Čísla ukazují, že na celém parkovišti parkuje ve všední dny v průměru 600 aut denně. Podle mě to není málo. A také se ukazuje, že lidé využívají první hodinu parkování zdarma. Znamená to sice výrazné snížení výnosů, nicméně ji chceme zachovat jako benefit pro řidiče,“ řekl Růžička.

„Zároveň však chceme vymyslet i motivaci, aby sem jezdili častěji. Někdo má možná strach vjet do podzemí, někdo je zase dlouho zvyklý parkovat jinde,“ uvažuje.

Berg rovněž poukázal na vyšší částky za ostrahu, úklid a další služby spojené s parkovištěm u galerie.

„V nákladech, které byly městu fakturovány, byly i takové absurdní věci jako příspěvky na licenční poplatky OSA za reprodukovanou hudbu. Nic takového přitom ve smlouvě není,“ podotkl.

Město už jedná s provozovatelem, jak náklady snížit. Parkoviště se závorou bude nově obsluhovat pouze jeden člověk, poplatek OSA je pro letošní rok již vyřazený.

1. listopadu 2019

Autor:
zpět na článek