V roce 2010 ji vybudovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a poté předalo do správy Vsetínu, který se měl postarat o její údržbu.
Podle města se ale ukázalo, že zvolená technologie, kterou je dřevěná lepená konstrukce, nebyla vhodná a vlivem počasí se stav lávky zhoršoval.
„Odborné posudky pak jasně prokázaly, že jedinou možností, jak zajistit bezpečnost uživatelů lávky a dalších účastníků silničního provozu by byla velmi nákladná rekonstrukce. Její odhadovaná cena by dosáhla desítek milionů korun,“ sdělil starosta Jiří Čunek.
„S ohledem na vysoké náklady na rekonstrukci, nízké využití lávky a existující alternativní přechod je nejrozumnějším řešením její demolice,“ dodal.
Dřevěné lávky stojí i jinde
Silničáři odmítají, že by u investice za desítky milionů korun zvolili špatný stavební postup. Lávka se stavěla v rámci výstavby silnice I/57 v úseku Semetín – Bystřička a na základě tehdejší žádosti města Vsetín jako náhrada za zrušený přechod pro chodce.
„Na výběr bylo ze tří variant, a to železobetonové, ocelové a dřevěné. Představitelé města si zvolili dřevěnou variantu s ohledem na ráz krajiny, kde v roce 2010 ještě nebyla průmyslová zóna,“ uvedla pro MF DNES mluvčí krajské ŘSD Lucie Trubelíková.
Opravovanou lávku ve Vsetíně možná strhnou, problémy s mosty jsou i jinde![]() |
Stejné dřevěné konstrukce lávek jsou přitom běžně využívané. „Například v buchlovských kopcích u motorestu Samota vznikla stejná dřevěná lávka přes čtyřpruhovou komunikaci I/50. Vybudovaly ji Lesy ČR a inspirovaly se právě vsetínskou lávkou,“ popsala Trubelíková s tím, že lávka v buchlovských kopcích je v dobrém stavu. „Dalším místem, kde je podobná funkční lávka, je například Hodonín. Tam slouží současně jako cyklostezka,“ dodala.
Zábradlí i nosníky napadli škůdci
Hlavní otázkou je, zda město zajistilo dostatečnou údržbu lávky. „Pokud se majitel o dřevěnou lávku patnáct let nestará, není divu, že dojde k jejímu poškození. Odmítáme tvrzení, že byla zvolena špatná konstrukce,“ zdůraznila Trubelíková.
Vsetín tvrdí, že nic nezanedbal. „V době, kdy se lávka postavila, jsem ve vedení vsetínské radnice nepůsobil. Nicméně je to nyní tak, že lávku podle znalců nelze opravit bez velmi nákladné rekonstrukce, proto se musí sundat. Když přidáme hodnocení, kolik uživatelů lávku ve skutečnosti používalo, jedná se o nejekonomičtější řešení,“ konstatoval Čunek.
Vsetín postaví novou lávku přes Bečvu za 70 milionů. Cenu kritizuje opozice![]() |
Už v březnu 2021 zjistil mykologický průzkum, že lávka je na mnoha místech napadena dřevokaznými škůdci.
„Nejzávažnějšími zjištěními jsou napadení hlavních lepených nosníků dřevokaznými houbami z čeledi chorošovitých. Stejnými škůdci jsou však na mnoha místech napadena i zábradlí a také mostovka lávky. Na jednotlivých prvcích byly nalezeny četné plodnice dřevokazných hub,“ podotkl zpracovatel průzkumu Radim Kaluža, který navrhl rekonstrukci. Město tehdy uvedlo, že by stála pět milionů korun a případná výstavba nové lávky 30 milionů korun.
Po zbourání lávky budou chodci a cyklisté využívat nedaleký silniční most s chodníkem. Pro zlepšení dostupnosti zde město vybuduje autobusové zastávky na straně blíže k semetínskému údolí. Na druhé straně cesty již stojí.
22. září 2022 |