iDNES.cz

Stát chystá opravy valašských nádraží za miliardy, dočká se i Bystřice

  13:40
Začne se letos a skončí za šest let. Tedy pokud se podaří podle plánu proměna čtyř vlakových nádraží, po jejichž velké opravě volají už řadu let Vsetín, Bystřice pod Hostýnem, Rožnov pod Radhoštěm a Valašské Meziříčí.

Současný tristní stav vlakového nádraží ve Vsetíně | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

„Termíny může ovlivnit například odvolání neúspěšného uchazeče o veřejnou zakázku nebo blokování stavebního povolení ze strany různých sdružení či spolků,“ upozornil mluvčí Správy železnic (SŽ) Marek Illiaš.

V tuto chvíli platí, že práce začnou ve Vsetíně, následovat má Bystřice pod Hostýnem, Rožnov pod Radhoštěm a jako poslední je v plánu Valašské Meziříčí, kde se počítá s rokem 2023.

Největší akce čeká Vsetín. Navazují zde na sebe stavby Správy železnic a radnice, které zásadně promění celou lokalitu i systém dopravy ve městě. Státní firma zde proinvestuje 2,2 miliardy korun.

Práce zahrnují redukci a nové uspořádání kolejiště tak, aby mohla vzniknout vyvýšená a pro cestující pohodlnější nástupiště. Velkou změnou budou i podzemní stavby.

Pod kolejemi vzniknou podchody pro pěší, které je přivedou na jednotlivá nástupiště. Kromě toho se jimi dostanou k nové nákupní galerii. Na druhé straně vyústí za kolejemi a zkrátí pěším cestu z centra do lokality na Lapači a k sídlišti Rokytnice.

Současná výpravní budova půjde k zemi a nová stavba vznikne v její blízkosti tak, aby sloužila vlakové i autobusové dopravě.

Začít se mělo letos v červnu, už nyní je však zahájení posunuto na listopad. „To je právě příklad toho, že se termíny mohou měnit. Ve Vsetíně ještě není vydané územní rozhodnutí,“ doplnil Illiaš.

Váznou totiž výkupy pozemků. Město jedná s několika vlastníky a část z nich zatím není dohodě přístupná.

„Jednání ale pokračují, nejsou zablokovaná a věřím, že se podaří je dotáhnout do konce tak, aby nedošlo k zásadnímu zdržení,“ reagoval starosta Jiří Růžička.

Správa železnic chce mít hotovo do tří let od zahájení. Město pak naváže proměnou přednádražního prostoru včetně cest, zeleně, parkování nebo zázemí pro autobusy. S železničáři se přímo setkávají u stavby podchodů, každý z investorů zde má svůj díl.

V Rožnově se akce zdržela

Na duben 2021 je naplánované zahájení rekonstrukce železniční stanice v Rožnově pod Radhoštěm. Za 211 milionů korun tady upraví koleje, postaví nástupiště a nové přístupové cesty či parkování.

Budovu, která pochází z 20. let, čeká oprava. „Uvnitř bude mít moderní zařízení, zvenku si ale uchová historický ráz. Jsem rád, že jsem se na takovém řešení shodli,“ řekl starosta Radim Holiš.

Také tady se původně uvažovalo o vybudování podchodu, potřebné pozemky se ale nepodařilo vykoupit, a stavět se proto nebude. „Na cenu, kterou majitelé požadovali, jsme nebyli schopní přistoupit ani my, ani Správa železnic,“ dodal Holiš.

A stejně jako ve Vsetíně se tím celá akce oproti plánu zdržela. Řešení se ale našlo, nádraží bude mít nové přístupové trasy. Celkově to bude nejkratší ze zmíněných staveb, železničáři ji chtějí zvládnout za deset měsíců.

Rekonstrukce nádraží v Bystřici pod Hostýnem má začít v červenci 2021, zabere rovný rok a vyjde na 540 milionů korun. Kolejiště a nástupní místa tady upraví současným potřebám, nové bude staniční zabezpečovací a sdělovací zařízení. Co ale cestující ocení nejvíce, bude nová výpravní budova. Ta současná byla postavena v roce 1970 a jde o velkorysou prosklenou stavbu.

„Část obyvatel by ji ráda zachovala. Faktem ale je, že teplota uvnitř budovy je stejná jako venku, tedy v zimě zima, v létě horko,“ sdělil bystřický starosta Zdeněk Pánek.

Správa železnic počítá s její demolicí. „Novostavba výpravní budovy bude mít odjezdovou halu, čekárnu cestujících, toalety i zázemí pro zaměstnance,“ popsal Illiaš. Počítá se také s novým osvětlením nástupišť a přístupů k nim.

V Meziříčí začnou v říjnu 2023

Vedení Bystřice i Rožnova usilovala o opravu nádraží dlouhodobě a starostové argumentovali především tím, že jde o turisticky hodně navštěvovaná místa. Termínů průběžně slyšeli několik a shodují se na tom, že pokud ty současné budou platit, městům to velmi pomůže.

„Návštěvníci mě oslovují třeba s tím, že se mám jít podívat na nádražní toalety,“ naznačil Pánek. „Pokud je toto definitivní rozhodnutí a skutečně k opravám dojde, bude to jen dobře,“ dodal.

Bystřice už dříve opravila zastávky autobusů, které na vlakovou dopravu navazují a vozí turisty od nádraží na vrchol svatého Hostýna.

Naproti tomu ve Valašském Meziříčí, podobně jako ve Vsetíně, jde o rozsáhlejší změny. Rozdíl je znát na předpokládané délce staveb i nákladech. Na obou místech se bude pracovat tři roky. Stavba v Meziříčí zatím není vyčíslená, začít by však mohla v říjnu 2023.

„Hlavní cíl je zvýšit bezpečnost cestující veřejnosti i železničního provozu,“ uvedl Illiaš.

Rekonstrukce připraví nádraží na zvýšení traťové rychlosti projíždějících vlaků. Na práce Správy železnic naváže město, které plánuje stavbu dopravního terminálu.

zpět na článek