„Bateriové vlaky, tedy vlaky poháněné elektrickou energií uloženou v bateriích, nabízejí několik výhod, zejména ve srovnání s dieselovými vlaky a v některých případech i s elektrickými vozy napájenými z trolejí,“ předestřel náměstek hejtmana přes dopravu Radek Doležel. „Mezi ty hlavní patří nižší provozní náklady, menší nároky na údržbu a ekologický provoz,“ zdůraznil.
Bateriové vlaky budou také šetrnější vůči lidem, kteří bydlí poblíž tratí, neboť jsou tišší než dieselové. Ke svému provozu navíc nepotřebují trakční vedení, takže mohou jezdit i na neelektrifikovaných tratích.
Železnici na Slovácku čeká elektrifikace. Vlaky budou rychlejší a tišší |
Kraj je nasadí na linkách z Rožnova pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí, Vsetína, Valašských Klobouků i Bylnice. Dále na tratích mezi Velkými Karlovicemi a Vsetínem nebo Vizovicemi a Otrokovicemi, odkud budou pokračovat do Přerova a Olomouce či Starého Města.
Jezdit mají od zavedení jízdních řádů v prosinci 2029, kdy už budou vysoutěžení dopravci na následujících deset let.
„Dopravci na jejich pořízení budou moci použít dotace z Modernizačního fondu, o které v nejbližší době zažádá Zlínský kraj jako objednatel veřejné dopravy. Získáním této dotace je nákup bateriových vlaků podmíněn,“ vysvětlila krajská mluvčí Soňa Ličková.
Autobusy na zelený vodík
Zlínský kraj usiluje také o to, aby v linkové dopravě jezdily od konce roku 2029 první autobusy na zelený vodík, k jehož vzniku je potřeba jenom voda a elektrická energie. Jeho výroba je zatím drahá, ale to by se mělo časem změnit.
Kraj chce autobusy na vodíkový pohon. Mohly by začít jezdit po roce 2030![]() |
Napajedelská firma Solar Global jako první v Česku zahájila jeho výrobu a chystá i první plničku, tedy vodíkovou čerpací stanici.
„Autobusy si budou moci natankovat vodík stejně jako na benzinové pumpě a jezdit ekologicky po Zlínském kraji,“ sdělil majitel firmy Solar Global Vítězslav Skopal.
Zelený vodík bude pohánět autobusy. První firma v Česku ho začala vyrábět |
Náklady na plničku jsou 50 milionů korun, ministerstvo dopravy zaplatí 85 procent dotací. Další chce firma postavit ve Starém Městě a v Popovicích.
„Chceme být inovátorem v oblasti veřejné dopravy, nabídnout obyvatelům komfortní a ekologicky šetrnou přepravu a zároveň snižovat uhlíkovou stopu,“ podotkl Doležel.


