Zlín staví další cyklostezky, lidé na Jižních Svazích se zatím nedočkají

  8:58
Zlínská radnice letos dokončí stavbu 4,2 kilometru dlouhého úseku Příluky – Lužkovice – Klečůvka, který je součástí páteřní cyklostezky podél řeky Dřevnice. Největší sídliště Jižní Svahy se lepšího napojení dočká zřejmě až v roce 2021.

(ilustrační snímek) | foto: Město Zlín

Už během loňského roku byla dokončená část páteřní trasy mezi Příluky a Lužkovicemi, do května pak bude hotový zbývající úsek od Lužkovic po katastr Klečůvky směrem k Lípě nad Dřevnicí. Půjde o smíšenou stezku pro cyklisty, in-line bruslaře i chodce.

„Zkolaudovat a zpřístupnit chceme obě části současně,“ popsal radní Josef Novák, který má na starosti dopravu ve městě. Náklady vyjdou na 29,4 milionu korun. Připravuje se rovněž další úsek na trase Cigánov – Čepkov – Výletní – Baťova vila, který měří 1,5 kilometru. Dělníci na něm začnou pracovat příští rok.

„Projekt bude zahrnovat celkové dopravní zklidnění lokality Čepkov a výstavby podjezdů pod cigánovským a čepkovským mostem pro cyklisty,“ podotkl cyklokoordinátor radnice Martin Habuda.

Ještě na konci loňského roku město plánovalo, že letos začne budovat 600 metrů dlouhý úsek od náměstí Práce ke sportovní hale Euronics včetně odbočky na ulici Mostní po budovu Fakulty managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati.

Přípravu komplikuje podzemí

Územní řízení je ale přerušené. Pod ulicí Mostní totiž vede podzemní úniková cesta z areálu Svitu, která sloužila k evakuaci. Správce konkurzní podstaty areálu Svitu, do jehož majetku cesta spadá, podal námitku.

„Je to velká komplikace, nicméně technické řešení vlastní křižovatky je stabilizované. Vedeme jednání, která by měla sloužit k odblokování situace a pokračování legislativního procesu,“ řekl Novák.

Dalším velkým tématem je lepší propojení největšího zlínského sídliště Jižní Svahy s centrem města a napojení na páteřní cyklostezku Otrokovice – Zlín – Vizovice. To nyní neexistuje. Radnice proto počítá se dvěma novými úseky.

„První propojka má vést od zastávky Česká podél ulice Okružní až k zastávce Slunečná a odsud kolem univerzitního areálu a budovy Tepla Zlín k Baťově vile,“ podotkl Habuda.

Předloni tady vznikl první úsek spojující křižovatku u Billy a zastávku Slunečná. A zatím zůstane jen u něj. „V přípravě pokračujícího úseku od Slunečné po Baťovu vilu se vyskytlo několik problémů, příprava je dočasně pozastavena,“ dodal Habuda.

Druhá cyklostezka naváže na ulici Křiby a povede po ulicích Pasecká a K Pasekám. První krátký úsek už se staví v rámci rekonstrukce křižovatek na Pasekách a bude zprovozněn letos na podzim.

Přibude šest kilometrů cyklostezek

„V přípravě je studie na zbývající část k páteřní cyklostezce. Termín dokončení výstavby obou propojek je do roku 2021. Je to však hrubý odhad, bude záležet, jaké problémy se v jejich přípravě ještě vyskytnou,“ řekl Habuda.

Loni byly ve Zlíně dokončeny dva nové úseky podél třídy T. Bati, konkrétně mezi zastávkou Zahradnická a křižovatkou s ulicí Topolová (směr z centra na Otrokovice) a mezi ulicemi Lorencova – Podvesná XVII. Tento úsek měl velký význam pro zlepšení cyklodopravy ve směru na Vizovice. A naváže na něj zmíněná cyklostezka Příluky – Lužkovice – Klečůvka.

Síť cyklostezek na území krajského města dosud měří necelých 25 kilometrů a po dokončení uvedených staveb půjde o téměř 31 kilometrů.

„Kromě páteřní cyklostezky patří mezi nejdůležitější i Městská obslužná stezka. Ta je zaměřena na zpřístupnění centra Zlína pro cyklisty a vede podél významných objektů, které jsou častým cílem cest obyvatel i návštěvníků,“ poznamenal mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Autor: