iDNES.cz

Objízdná křižovatka a nové nádraží. Holešov čekají do roka velké změny

  12:08
V Holešově vznikl plán, jak zlepšit průjezd městem. Pomoci má kruhový objezd, který nahradí problematickou křižovatku u gymnázia. Dostat se tam z vedlejší silnice na hlavní tah totiž znamená mít štěstí na chodce. Pokud vstoupí na přechod na ulici Palackého, nakrátko přeruší hustý provoz a dá tím šanci autům z vedlejší.

Plánovaná podoba autobusového nádraží v Holešově. | foto: vizualizace: Město Holešov

Doprava v centru Holešova se navíc zahušťuje stále víc, a proto radnice rozhodla, že jednu z nejkomplikovanějších křižovatek u Gymnázia Ladislava Jaroše nahradí kruhovým objezdem.

„V tom místě se setkává hlavní silnice a spojnice do sídliště U Letiště a průmyslové zóny, která se zřejmě jednou přece jen začne plnit. Už dnes je tam ale prakticky nemožné odbočit z vedlejší ulice směrem doleva,“ konstatoval starosta Rudolf Seifert.

Se stavebními pracemi se má začít hned, jakmile skončí zima. Náklady se odhadují na 12 milionů korun, podělí se o ně město a Ředitelství silnic Zlínského kraje. „V rozpočtu budeme počítat zhruba s deseti miliony,“ naznačil Seifert.

Stavba křižovatky by neměla být technologicky komplikovaná a nebude kvůli ní nutné bourat v okolní zástavbě. Prostoru má dostatek. Jediné, co jí musí ustoupit, je socha T. G. Masaryka, u níž se každoročně konají pietní akce. Najít jí důstojné místo chvíli trvalo, nakonec padla volba na malý park nedaleko centra.

Shodou okolností je na ulici Masarykově a už nutně potřebuje investici. Peníze na něj by se ale zřejmě hledaly ještě dlouho, nebýt rekonstrukce křižovatky. „Úpravy budou stát další tři čtyři miliony korun. Je to ale jen odhad, skutečnou cenu neznáme,“ podotkl Seifert.

Meziříčí kruhové objezdy uškodily, Holešovu ale pomohou

Uvažovalo se i o přemístění sochy do parku u gymnázia, tedy jen zhruba o pět metrů, z toho ale sešlo. Je totiž oplocený a ne zcela přístupný veřejnosti. Navíc se z něj před pár lety jedna socha ztratila – busta Jiřího Wolkera od holešovského rodáka, sochaře Vladimíra Kýna. Proto chce mít radnice podobná díla raději na veřejných prostranstvích.

Kruhový objezd bude v pořadí čtvrtý, který vznikne na průjezdu Holešovem na trase Zlín–Kroměříž. Řidiči na cestě z Bystřice pod Hostýnem musí překonat o jeden méně. Podobně je řešená i doprava ve Valašském Meziříčí, kde ale kruhové objezdy plynulosti spíš brání.

„Při intenzitě dopravy do deseti tisíc aut je to velmi dobré řešení, což je případ Holešova. Výhledově městu uleví dálnice D49, která odvede tranzit, jenž přes město vůbec nemusí jet,“ poznamenal šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Jenže třeba v případě Valašského Meziříčí je limit několikrát překročený, denně tudy proudí na 30 tisíc vozidel. Práce v Holešově hodně zkomplikují dopravu na hlavním tahu, ulici Palackého. Není možné ji uzavřít a auta navést na jinou trasu, proto se bude projíždět stavbou.

Z tohoto důvodu také město naplánovalo na stejný termín rekonstrukci nedalekého autobusového nádraží. „Chceme to udělat při jednom omezení,“ potvrdil Seifert.

Akce za zhruba 30 milionů korun nádraží zcela promění. Z povrchu vozovek zmizí hrby a promáčkliny, nové budou zastávky, zázemí pro cestující nebo zastřešení. Před deštěm se dnes mohou lidé schovat jen na jedné straně nádraží.

Na dopravní terminál má radnice přislíbenou dotaci, která může pokrýt až 90 procent nákladů. Pak by ji rekonstrukce vyšla přibližně na tři miliony. Obě akce budou hotové během několika měsíců.

zpět na článek