Žákům s učivem pomáhají univerzita i dobrovolníci, zájem je obrovský

  9:10
Některé děti mají při distanční výuce problém s pochopením látky. Bez osobního kontaktu se neumí tak dobře soustředit. Právě pro takové žáky, ale také pro ty, kteří třeba ze zdravotních důvodů potřebují individuální přístup nebo se připravují na přijímací zkoušky na střední školu, hledají rodiče čím dál častěji doučování.

„Syn si už dělá testy k přijímačkám sám, ale v matematice je nešťastný, i když se učitelka při distanční výuce snaží. Letos ve škole skoro nebyl, loni také ne. Doučování mu pomáhá, i když je teď také online,“ přiblížila Marta Klobouková ze Zlína.

Zájem o pomoc s učivem mezi rodiči roste. Někteří vidí, že se děti během distanční výuky zhoršují, látku nezvládají pochopit, ač předtím s ní neměli problém. Některé rodiny nemají dostatečné sociální zázemí, jiné bojují s nedostačující technikou.

I z toho důvodu jim začaly pomáhat různé instituce. Například Místní akční skupina Vizovicko a Slušovicko. Před měsícem zveřejnila výzvu, ve které hledala ochotné pedagogy, studenty středních a vysokých škol a jejich absolventy o pomoc s žáky, kteří mají obtíže s porozuměním probírané látce.

„Tahle potřeba vzešla od rodičů i od škol, se kterými spolupracujeme. Teď už jsme mohli předat školám seznam zhruba osmnácti lidí, studentů i absolventů různých škol,“ vysvětlil ředitel MAS Vizovicko a Slušovicko Pavel Elšík.

Dobrovolníci dokážou pomoci s matematikou, českým jazykem, cizími jazyky, dějepisem, fyzikou, biologií, zeměpisem a dalšími předměty. A to dětem na prvním i druhém stupni. Na dobrovolníky se obrátila i základní škola v Bánově.

„Oslovili jsme současné vysokoškoláky, absolventy naší školy. Už se nám několik ozvalo a propojili jsme je s rodinami. Přicházejí i další nabídky,“ prohodil zástupce ředitele Vlastimil Ondra.

Sám učí matematiku ve čtvrté a páté třídě. Podle něj žáci distanční formu zvládají. Je ale nutná vzájemná důvěra.

„Když jsou děcka ve třídě, tak mi stačí, abych se po nich rozhlédl a hned vidím, kdo s učivem bojuje, kdo potřebuje pomoct. Při online výuce je to složitější. Je potřeba, aby se nebála komunikovat, zeptat se. K tomu je důležitý partnerský přístup, pak ve mně mají větší důvěru,“ upozornil Ondra.

Bezplatnou pomoc při doučování teď nabízejí i studenti učitelských oborů Ústavu školní pedagogiky Fakulty humanitních studií (FHS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Zájem o jejich služby je obrovský.

Zájem je hlavně o matematiku, češtinu a jazyky

„Uvědomujeme si náročnost situace, ale především to, kolik toho děti doma zapomněly, jak moc potřebují individuální přístup a vzájemnou kooperaci. Považujeme za samozřejmost pomoci školám, učitelům, ale také rodičům,“ poukázala ředitelka Ústavu školní pedagogiky Adriana Wiegerová.

Nyní doučuje ve školách nebo rodinách přibližně sedm desítek studentů FHS, k dispozici jich má fakulta zhruba jednou tolik. Doučování je zdarma a studenti tím získávají cenné zkušenosti při práci s dětmi.

Takto se například setkává jedenáctiletá Trang z Vietnamu se studentkou Adélou Langerovou. Do Zlína přijela vloni v listopadu. Po třech měsících doučování se umí představit, pozdravit i poděkovat. Denně se spolu učí hlavně češtinu.

„Když Trang přijela do Zlína, uměla českou abecedu, napočítat do deseti a základní barvy. Dnes už zvládá celé věty. Je velmi šikovná a moc se snaží,“ pochválila Trang studentka třetího ročníku oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ.

„Nabízíme doučování žákům zejména prvního stupně základních škol. Naši studenti dochází jak do rodin, tak také přímo do škol, protože ne každá rodina má doma počítač a podmínky pro distanční vzdělávání. Největší zájem je v tuto chvíli o doučování češtiny, matematiky a také cizích jazyků,“ popsala mluvčí univerzity Petra Svěráková.

Po domluvě se školou, učitelem nebo rodičem vybere Ústav školní pedagogiky nejvhodnějšího studenta, který pak dochází přímo za žákem.

Student doučuje na webu zdarma

Už několik let doučuje Radim Botek z Otrokovic deváťáky, kteří potřebují před přijímačkami na střední školu intenzivnější přípravu. A protože mu nepřipadá fér, že se nemohou na zkoušky učit ve škole, nabídl jim pomoc. Všem najednou a zdarma. Doučuje na YouTube kanále DeváťákCZ.

„To, že se nedostanou do školy a nemají možnost si tam látku zopakovat, mě namíchlo. Kvalita distanční výuky na školách je totiž velmi různá a ne každý rodič může dítěti zaplatit doučování,“ říká Botek, který studuje právnickou fakultu na Univerzitě Karlově.

Podle něj je tím porušena rovnost v přístupu ke vzdělání. „Snažím se, aby všichni měli stejnou startovní čáru a možnost dostat se ke kvalitnímu vzdělání,“ tvrdí. „Studovat by měl nejen ten, kdo má přirozenou inteligenci, ale především ten, kdo má zájem a prokáže snahu.“

Vychází ze cvičných testů společnosti Cermat, která jednotné přijímačky připravuje. Přijímací zkoušky na střední školy se letos konají 3. a 4. května. „Vysílat budu téměř denně, všechna důležitá témata stihneme projít,“ slíbil.

Dosud doučoval jednotlivce a mohl se každému z nich přizpůsobit. S některými se musel v učivu hodně vracet, v češtině narazil třeba na neznalost pádových otázek. Nebo na to, že děti dokáží přeříkat důležité učivo, ale nerozumí mu. A podobné to je i v matematice. „Až k násobilce to nesahalo, ale vraceli jsme se hodně,“ směje se Botek.

Autor: