„Jsme tam na jedné skupině v počtu devíti žáků,“ shrnul ředitel Rostislav Šmíd po druhém kole přijímacího řízení, jehož výsledky byly zveřejněny tento týden.
„Máme obory jako nástrojář nebo obrábění, učíme CNC techniku, což je obsluha na počítači, a poptávka mezi firmami je velká. Ale žáci chybějí,“ podotkl.
Nedostatek uchazečů o studium zaznamenávají i další školy, které učí strojírenské obory. Ještě v roce 2016 začalo strojírenství studovat 254 studentů, loni v září jich bylo pouze 142. Špatná je i situace přímo ve Zlíně, který je demograficky silný a tyto obory táhl.
Strojírenství mladé lidi neláká. Zlínský kraj i firmy chtějí situaci zlepšit![]() |
Proto vznikla iniciativa Zachraňme strojírenství ve Zlínském kraji, která se rozjela začátkem letošního roku a právě Šmíd je jejím zakladatelem. Firmy, školy i kraj se spojily ve snaze propojit střední školy a strojírenské firmy. Pro region je to totiž klíčový průmysl, z 300 tisíc pracujících jich asi 96 tisíc dělá právě ve strojírenství.
Nedá se ale čekat, že by zájem vzrostl okamžitě. Půjde o dlouhodobý proces. „Problém u těchto oborů je, že je třeba změnit myšlení rodičů,“ uvažuje Bronislav Fuksa, ředitel Střední školy – Centra odborné přípravy technické Kroměříž.
„Například u nás v Kroměříži vychází ze základních škol přes pět stovek dětí a máme tady jedenáct středních škol. Každý chce hlavně na maturitní, kde je nabídka široká, a pak zůstávají volná místa na učebních oborech.“
Kraj vypisuje stipendia
Pomoci může i finanční motivace. Zlínský kraj pro příští školní rok uvolní na stipendia přes 1,8 milionu korun mezi šestnáct škol, které zřizuje a učí se na nich řemesla.
„Stipendia nejenže pomůžou současným žákům, ale zároveň mohou motivovat ke studiu řemesel další zájemce,“ uvedla krajská radní Jindra Mikuláštíková.
„Stále se totiž potýkáme s nedostatkem kvalifikovaných řemeslníků, i když je o řemesla na trhu práce obrovský zájem a jedná se o perspektivní, finančně dobře ohodnocená zaměstnání,“ dodala.
Studenti se naučí pracovat s roboty. Škola je chce připravit na Průmysl 4.0![]() |
Žáci mohou dostávat v prvním ročníku 300 korun, ve druhém 400 a ve třetím 500 korun měsíčně. Speciální odměnu dostanou za vyznamenání. Motivační příspěvky nabízejí i firmy, aby studenty získaly už s předstihem. Absolventi strojírenských oborů navíc mají téměř jisté pracovní místo již během studia.
„A dost často si také mohou vybírat, v jaké firmě a za jakých podmínek nastoupí. Většina kvalifikovaných strojařů dosáhne na mzdu, která je vyšší, než je průměr kraje, ale i celého Česka,“ poukázal David Dušánek, specialista trhu práce ze zlínské společnosti Trexima, která se zapojila do nového projektu kariérového poradenství ve Zlínském kraji.
Spustilo jej hejtmanství letos v lednu a chce pomoci dětem na základní škole zjistit, jaký obor by se jim hodil. A třeba je nasměrovat i na technické školy včetně strojírenství. Školáci vyplňují dotazníky a vycházejí televizní spoty, billboardy či reklamy na sociálních sítích, v médiích a přes influencery.
Kampaň bude pokračovat
„Počty nastupujících do prvních ročníků jsou stále špatné a dlouhodobě klesají. Ale když děláme dotazníkový průzkum na základkách, zájem o strojařinu trochu ožívá,“ všiml si Petr Pavlůsek, který vede Integrovanou střední školu Valašské Meziříčí a je také jedním z tahounů zmíněné iniciativy.
„Kampaň pojede ještě na podzim a snad získáme finance na její prodloužení. Cílem je dlouhodobý nárůst počtu studentů ve čtyřletých strojírenských oborech, nejen krátkodobé zvýšení zájmu,“ dodal.
„Dali jsme si horizont tří let. Do té doby se nám snad podaří pokles zájmu zpomalit nebo zastavit,“ doufá Šmíd.
Velké firmy ve Zlínském kraji zvyšují mzdy, odbory však chtěly ještě víc![]() |
Podle Dušánka potřebuje tato kampaň čas. „Vzhledem k termínu už nebylo bohužel možno ovlivnit ve vyšší míře rozhodování současných žáků devátých tříd o volbě střední školy. Vnímáme ale první drobné pozitivní dopady našich aktivit,“ zmínil.
Zájem žáků o technické profese se podle něj mírně zvýšil. Oproti roku 2023 pak o 12 procentních bodů narostla spokojenost žáků strojírenských oborů s volbou školy a oboru.
„Mezi žáky těchto oborů také pozorujeme další trend – studovaný strojírenský obor vnímají oproti předchozím obdobím jako perspektivnější z hlediska budoucího uplatnění,“ upozornil Dušánek.




