Voda podemílá historický jez ve Spytihněvi, kvůli opravě uzavřeli cestu

  11:50
Pokud by se neopravil jez ve Spytihněvi, mohlo by se časem stát, že se propadne cesta, která přes něho vede. Proto se Povodí Moravy v dubnu pustilo do stavebních prací, aby tomu zamezilo. Přinese to mimo jiné uzavřenou cestu.

Ve zmodernizovaném přístavišti ve Spytihněvi letos slavnostně zahájili sezonu na Baťově kanálu. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Plavba po Baťově kanálu, který se tady odděluje od řeky Moravy, přerušená nebude.

„Povodí Moravy provede injektáže do podloží u jezu ve Spytihněvi,“ nastínil mluvčí podniku Petr Chmelař. „Důvodem jsou vývěry podzemní vody, které vyplavují materiál z podloží silnice, která vede přes jez. Při dlouhodobém působení by mohly podloží narušit natolik, že by mohlo dojít i k jejímu propadnutí,“ upozornil.

Práce, které vyjdou na více než tři miliony korun, se budou dělat speciální soupravou pro hloubkovou tryskovou injektáž. Do poškozeného podloží se dostane vstřikováním cementová emulze, která vytvoří svislou ochrannou stěnu.

„U pravobřežního zavázání jezu vytvoříme asi dvacet metrů dlouhou a sedm metrů vysokou těsnící stěnu. Její trasa povede napříč přes asfaltovou komunikaci a chodník,“ přiblížil ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Stavební ruch komplikuje cyklistům jarní projížďku podél Baťova kanálu

„S pomocí této stěny zamezíme vývěrům podzemní vody a předejdeme možnému propadnutí vozovky. Všechny práce jsou naplánované tak, aby proběhly před zahájením hlavní turistické sezony na Baťově kanálu,“ doplnil.

Opravy začaly 2. dubna a skončí 3. května, po tuto dobu se nebude dát přes jez přejíždět ani přecházet. Součástí jezu je také plavební komora, kterou projíždějí turistické lodě, a vodní elektrárna.

Spytihněvský jez je dnes už téměř historickou památkou. Jeho stavba byla zahájena v roce 1934 a společně s regulací řeky skončila o tři roky později. Elektrárna vznikla v 50. letech minulého století.

29. května 2021

Autor: