Za smrt dvou silničářů dostal šofér náklaďáku tři roky vězení a zákaz řízení

  14:18
Okresní soud v Uherském Hradišti vynesl rozsudek nad polským řidičem nákladního vozu, který podle obžaloby předloni v srpnu při nehodě u Kunovic zavinil smrt dvou silničářů. Za usmrcení z nedbalosti dostal tříletý trest ve věznici s ostrahou a pětiletý zákaz řízení.

Polák Adrian Wróbel dostal tři roky vězení za smrt dvou silničářů v roce 2021. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Dvaačtyřicetiletý řidič Adrian Wróbel si dnes u soudu verdikt nevyslechl. Jeho obhájce si kvůli tomu ponechal lhůtu na odvolání, rozsudek tak zatím není pravomocný.

„Není to typ řidiče, který se chová bezohledně a je mu všechno jedno. Ale je potřeba říct, že i příbuzní obětí byli zasaženi. Bylo to ojedinělé, ale zároveň fatální vybočení z jeho jinak řádného způsobu života,“ konstatoval předseda senátu Jiří Přibyl.

Obžalovaný řidič přejížděl 4. srpna 2021 v malém nákladním voze značky Renault se zásilkou z Německa na Slovensko. Na silnici I/50 ve směru z Brna poblíž Kunovic narazil krátce před osmou hodinou ráno zezadu do odstaveného peugeotu, u kterého dva silničáři pokládali přenosné dopravní značení. Oba muži ve věku 57 a 58 let na místě zemřeli.

Soudní znalec z oboru silniční dopravy u předchozího líčení potvrdil, že na místě se nenašly žádné brzdné stopy. Nehoda se stala na rovném a přehledném úseku a za příznivého počasí.

Silničáři měli na vozidle zapnutá výstražná oranžová světla a před místem nehody stály dopravní značky, které omezovaly rychlost na 70 a následně na 50 kilometrů v hodině.

Polský řidič ale na nic z toho nereagoval. „Cítím se vinen. Ale neudělal jsem nic naschvál, je mi to velice líto. Nemusíte mi věřit, ale opravdu nevím, co se mi tehdy v autě stalo,“ prohlásil dříve řidič.

Řidič souzený za smrt dvou silničářů se omluvil rodinám, vinu ale odmítá

Jednou z variant tedy mohl být mikrospánek, který soud nevyloučil. „Soud zkoumal jeho zdravotní stav. A to ne po nehodě, ale před nehodou. Obžalovaný je ale řidičem z povolání a na ně se kladou zvýšené nároky na dodržování pravidel silničního provozu, také procházejí speciální zdravotní kontrolou, mají povinné přezkušování a je na ně kladena vyšší odpovědnost,“ poukázal Přibyl.

Pokud tedy obžalovaný splňoval podmínky profesionálního řidiče a procházel pravidelným sítem všech kontrol a přezkoušení, tak za této situace neměl soud pochybnosti, že by se měl nacházet v nepříznivém zdravotním stavu.

„Pokud se stala nějaká náhlá indispozice těsně před střetem, tak platí, že pokud je člověk zdravý, má možnost ovládnout okamžik, kdy na něj přichází část únavy, která může přerůst v mikrospánek a je schopný tomuto předcházet. Například přestávkami v jízdě, aby se dokázal zbavit únavy,“ doplnil soudce.

Autor: