Ve Slavičíně mají dvě základní školy. Zatímco větší Vlára má skoro 600 dětí, na Malé Pole jich chodí jen 130. A pokud poslanci schválí návrh o slučování malých škol, který je součástí novely školského zákona, druhá jmenovaná jako samostatná skončí a začlení se pod jednu společnou školu pro celé město.
„Je to zbytečně tvrdé opatření,“ myslí si slavičínský starosta Tomáš Chmela. „Úspory budou pouze kosmetické, správa budov se bude muset vykonávat dál. Navíc každá škola má svoji roky budovanou identitu, která ji odlišuje i v očích rodičů, a ti si ji podle toho vybírají. Teď může trvale zaniknout,“ upozornil.
Waldorfská škola a dětský klub v Želechovicích fungují již druhý rok |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v novele navrhuje následující: Pokud obec zřizuje dvě a více škol, každá má mít k 30. září nejméně 200 žáků, a to alespoň jednou v posledních třech letech. Pokud nemá, spojí se s větší školou pod jedno ředitelství. Společně tak mohou fungovat třeba školka se školou. Netýká se to měst a obcí, kde mají pouze jednu školu, speciálních škol nebo škol vyučujících v jazyce národnostní menšiny.
„MŠMT očekává, že změna v organizaci sítě škol povede ke spojování škol do větších celků v rámci obcí a že školy budou lépe využívat potenciál, které fungování větších celků nabízí,“ vysvětlila mluvčí resortu Tereza Fojtová.
Ministr Bek chce slučovat malé školy. Ušetří jen platy ředitelů, bouří se kritici |
Příkladem je například snížení administrativy a nepedagogické zátěže ředitelů škol, snadnější sdílení pedagogických a nepedagogických pozic a další úspory.
Ředitelé budou přetěžováni, varuje sdružení
Plánovanou novinku kritizuje Sdružení místních samospráv (SMS), Svaz měst a obcí či Asociace ředitelů základních škol. Podle nich finanční úspory nepřinese.
„Pokud sloučíte dvě organizace, z nichž každá má jinou náplň, ředitel najednou bude mít více zaměstnanců a jiný provoz,“ konstatovala valašskokloboucká poslankyně a předsedkyně SMS Eliška Olšáková.
Podle ní to může dopadnout tak, že například o školku se bude starat původní ředitel či ředitelka, který jen přejde do jiné pozice v rámci sloučené školy. „Administrativa se nesníží a ředitelé budou stejně přetěžovaní,“ dodala Olšáková s tím, že rozhodovat o slučování má zřizovatel, tedy obec.
Ministerstvo argumentuje, že v Česku je nyní 1 895 škol, jež mají méně než 200 žáků a zároveň jsou druhou či další školou obce. Těch by se měla úprava týkat. Tvoří asi 30 procent škol zřizovaných obcemi. Jejich ředitelé vedou nejeden pedagogický sbor, ale mají i povinnosti jako zástupci právnické osoby.
Školy mají nové ředitele i obory. Prvňáků je méně, středoškoláků přibylo |
„Hlavním motivem návrhu tak není přímá ekonomická úspora, ale efektivní zajištění činností školy,“ zdůraznila Fojtová. Některá města podobný krok chystají nezávisle na novele. Ve Vsetíně od nového roku sloučí ZŠ Luh s mateřinkami Luh a Kobzáňova a další spojení mohou následovat.
„Hlavními důvody byl nedostatek personálu v mateřinkách, například ekonomů, kuchařek či školníků, a zvyšující se administrativní zátěž ekonomů i ředitelek,“ vysvětlil místostarosta Pavel Bartoň.
Ve školce obvykle pracuje jedna kuchařka, a když onemocní, je složité za ni shánět náhradu, či řešit náhradní stravování. Nový systém také umožní společné nákupy nebo lepší plánování provozu.
„Školkám tento krok přinese větší stabilitu, v novém systému tento problém bude řešit ředitel školy. Ředitelky tak budou mít více prostoru pro pedagogickou činnost,“ dodal vsetínský starosta Jiří Čunek.
Každá školka je jiná, míní starosta
O stejné myšlence diskutovali také v Bystřici pod Hostýnem, kde mají pět samostatných mateřinek. „Bavili jsme se, jestli by pro nás nebylo ekonomicky jednodušší je spojit. Měly by pak například společnou účetní,“ řekl starosta Zdeněk Rolinc.
„Ale nakonec jsme se k tomu nepřiklonili. Každá školka je jiná – jak programem, tak přístupem. Nechceme smazat jejich tvář,“ použil stejný argument jako starosta Slavičína.
Odlišný pohled nabízí starosta Holešova Milan Fritz. „Menší škola ve městě sice třeba působí rodinně, ale nemá například tak vybavené odborné učebny nebo kvalitní a rozsáhlý pedagogický sbor,“ uvažuje s tím, že v Holešově si sloučení některých detašovaných školek s většími umí představit. „Bavili jsme se o tom s řediteli, efektivita provozu by pak byla větší,“ podotkl Fritz.
Chlapec viděl sotva na pět procent, s tupozrakostí mu teď pomůže i školka |
Obecně by se změna týkala převážně mateřských škol, které jen málokde mají přes 200 žáků. Města i stát však zdůrazňují, že zatím se jedná o návrh ministerstva, k němuž bylo podáno množství připomínek.
Účinnost zákona se navrhuje od ledna 2026, následovat by mělo tříleté přechodné období. V té době by měla škola splňovat zmíněný požadavek, že tři po sobě jdoucí září musí mít alespoň jednou 200 dětí nebo žáků.
9. října 2023 |