Obří sklad paliva je po požáru zmodernizovaný, denně vydá dva miliony litrů

  10:44,  aktualizováno  12:02
Rok a půl po ničivém požáru se ve skladu státní firmy Čepro v Loukově na Kroměřížsku otevřely nové výdejní lávky pohonných hmot. Technologie za 300 milionů korun patří mezi nejmodernější na světě.

Ani v nejmenším nepřipomíná běžnou benzinku. Terminál, u něhož se plní pohonné hmoty do autocisteren, je na pohled velmi složité zařízení, které je vysoké dvě patra. Ve středu ho slavnostně uvedli do provozu v areálu výdejního skladu pohonných hmot společnosti Čepro v Loukově.

Fotogalerie

„Jde o nejdůležitější výdejní sklad firmy, jeho zabezpečení dnes odpovídá světovým standardům,“ prohlásil generální ředitel společnosti Čepro Jan Dospěva.

Sklad vyrostl na místě terminálu, který loni v září zničil požár. Kdyby k podobné události došlo dnes, mělo by si zařízení za 300 milionů korun poradit samo.

Je na něj totiž napojený stabilní hasicí systém, jenž využívá čtyři automatické monitory požáru. Unikátní technologie jej řadí mezi nejmodernější na světě.

Zahrnuje i nový armaturní uzel, v němž jsou dálkově ovládané bezpečnostní ventily. Denně dokáže naplnit 188 autocisteren, což je oproti původnímu terminálu čtyřicetiprocentní nárůst kapacity. Loukovský sklad v průměru vydá denně kolem dvou milionů litrů pohonných hmot.

Při slavnostním uvedení do provozu byl i olomoucký arcibiskup Jan Graubner. „Pracujete tady na hodně rizikovém, ale důležitém pracovišti. Chci poprosit Pána, aby chránil každého z vás,“ uvedl v krátké modlitbě.

Čepro v kraji zajišťuje 70 procent spotřeby pohonných hmot

Loňský požár v areálu skladu zničil celé výdejní zařízení, vyhořely tehdy tisíce litrů pohonných hmot. Způsobená škoda se pohybovala kolem stovky milionů korun.

Vyšetřování zatím není u konce, pravděpodobně ale šlo o chybu zákazníka, který zrovna tankoval autocisternu.

Svědkové hovořili o explozivním hoření, požár totiž zasáhl i vedle stojící cisterny, které vybuchovaly. Řidič jedné z nich utrpěl středně těžké zranění.

To vše změnilo i provozní systém, který ve skladu funguje. Nově smí k terminálu najet jen omezené množství autocisteren, ostatní čekají v bezpečné vzdálenosti. Jiný je rovněž samotný systém plnění.

Provoz ve skladu obnovili po třech měsících od požáru a v provizorních podmínkách. K dispozici byla dvě stanoviště pro plnění autocisteren za zhruba sedmnáct milionů korun.

Zároveň už se pracovalo na přípravě výstavby nového terminálu. Na místě vyrostl za deset měsíců.

Mimořádným bezpečnostním opatřením sklad podléhá také proto, že jsou zde uložené strategické zásoby pohonných hmot. Jejich množství zůstává neveřejnou informací. Dospěva pouze naznačil, že z hmotných rezerv určených pro Moravu je tady zásadní podíl.

Celková kapacita skladu činí 250 tisíc metrů krychlových. Přes nové výdejní lávky se takové množství pohonných hmot přečerpá během 45 dnů.

Čepro je akciovou společností, kterou vlastní stát. Historicky vyplatilo majiteli na dividendách pět miliard korun, další 1,2 miliardy korun vyplatí v následujícím období.

Na maloobchodním trhu zaujímá devítiprocentní podíl, provozuje vlastní čerpací stanice EuroOil. Velkoobchod se pohybuje na úrovni dvaceti procent. „Přímo v regionu zajišťujeme sedmdesát procent spotřeby pohonných hmot,“ doplnil Dospěva.

Loukov je největší ze sedmnácti skladů, které Čepro provozuje. Jsou napříč republikou. Centrála sídlí v Praze-Holešovicích. V roce 2011 firma v Loukově investovala 1,4 miliardy korun do nových skladovacích prostor. V podzemí je dnes ukryto dost pohonných hmot na 120 dní. Jsou to zároveň největší nádrže na pohonné hmoty v Česku.

V Loukově v minulosti také docházelo k velkým krádežím pohonných hmot. Tehdejší operátor zařízení na výdej pohonných hmot podle obžaloby ošidil výdejní zařízení tak, aby měřidla ukazovala méně, než jaký byl skutečný průtok, pomocí velmi důmyslného přístroje.

Odsouzený byl k osmiletému vězení za více než dvacetimilionovou škodu v letech 2015 a 2016, podle soudce ale zřejmě k podvodům docházelo delší dobu. Tresty dostali i spolupachatelé. Autor podvodu usiloval o obnovu řízení, tu ale zlínský krajský soud ve čtvrtek nepovolil.